خانم‌های میانسال بیشتر مراقب کبد چرب باشند

فاطمه جوادی، در گفت و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری‌تحلیلی طنین یاس، کبد چرب را بیماری شایع در بین افراد جامعه دانست و گفت: نداشتن تغذیه سالم و افراط در مصرف غذا‌های پر چرب باعث شده تا تعداد بسیاری از افراد جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا شوند. این بیماری آنقدر در جامعه شیوع پیدا کرده است که چیزی حدود ۴۰ درصد از افراد جامعه به کبد چرب مبتلا هستند و این زنگ هشداری به خانواده‌هاست که کمتر از غذا‌های چرب استفاده کنند.
وی به شیوع بیماری کبد چرب در کودکان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور به دلیل تغذیه نامناسب کودکان و عدم تحرک آن‌ها، این بیماری در بین کودکان هم شیوع پیدا کرده است. مصرف انواع چیپس‌ها، پفک، غذا‌های آماده و فست فودی و انجام بازی‌های کامپیوتری و نداشتن تحرک از جمله عوامل مهم و شایع کبد چرب در کودکان است. این محقق طب سنتی تصریح کرد: آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر در معرض بیماری کبد چرب هستند؛ اما رفته‌رفته با افزایش سن این بیماری در خانم‌ها هم شیوع پیدا می‌کند؛ بنابراین توصیه ما به بانوان این است که با افزایش سن به خصوص در زمان یائسگی بیشتر مراقب تغذیه خود باشند و تحرک و ورزش را فراموش نکنند.
با خوردن آب در وسط غذا، کبدتان را چرب نکنید
وی مصرف آب در هنگام غذا خوردن را عاملی برای چرب شدن کبد دانست و افزود: متاسفانه بار‌ها در رسانه‌های جمعی از سوی کارشناسان حوزه سلامت توصیه شده است که هنگام غذا آب مصرف نشود؛ اما در بسیاری از خانواده‌ها هنوز بسیاری از افراد هنگام غذا خوردن آب مصرف می‌کنند و این رفتار نامناسب باعث شده تا این دسته از افراد بیماری کبد چرب و بیماری‌های گوارشی را تجربه کنند. توصیه ما این است که یک ساعت قبل و بعد از غذا و همچنین مابین غذا آب مصرف نشود. جوادی، خطر بیماری کبد چرب را در خانم‌های با افزایش وزن بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: مرض چاقی امروزه در بین خانم‌ها نسبت به آقایان در جامعه بیشتر شده است که البته تا حدودی به درصد کمترشاغل بودن در خانم‌ها و عدم تحرک برمی‌گردد که این در روستا‌ها و شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد؛ بنابراین این پدیده باعث می‌شود که خانم‌هایی که دچار افزایش وزن هستند، بیشتر به چربی کبد مبتلا شوند که توصیه ما مصرف خار مریم، عرق نسترن و خام‌خواری و غذا‌های گیاهی است که درمان خوبی برای بیماران مبتلا به کبد چرب از دیدگاه طب سنتی است.
این محقق طب سنتی، استرس هنگام زایمان و برخی استرس‌های زنانه را در شیوع کبد چرب در خانم‌ها بی‌ارتباط ندانست و گفت: به طور معمول خانم‌ها در هنگام زایمان، چه از نوع طبیعی و چه از نوع سزارین دچار استرس و وحشت می‌شوند که این خود می‌تواند این دسته از بانوان را مستعد کبد چرب کند؛ همچنین برخی از استرس‌ها و نگرانی‌های مادرانه نیز در افزایش کبد چرب تاثیر دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *