Page 4 - هفته نامه اصفهان کيميا - شماره دوم
P. 4
صفحه 4 شماره دو سال اول Monday 26 jan 2015 5ربیع الثانی 1436 دوشنبه 6بهمن ماه 93
Esfahan.kimia@gmail.com هفته نامه سیاسی ،فرهنگی
نوشته های عالم خیال صاحب امتیاز و مدیر مسئول: هفته نامه سیاسی ،فرهنگی
مظفر حاجیان حسین آبادی
دفتر تمرین مفردات
واژه ی مفـردات برگشـته از ریشـه ی ( فـرد ) بـه معنـای تـک و طراحی و صفحه آرایی :ریحانه شیخ بهایی
تنهـا اسـت .از ایـن رو مفـردات حـروف منفـرد الفبـای عربـی و ویژه ی استان های:
فارسـی را گوینـد کـه بـه ترتیـب و در یـک الگـو ی نوشـتاری
بــه نــام سرمشــق بــه کار مــی رود .بــه مــرور زمــان در دفتــر اصفهان ،کرمان ،یزد ،چهار محال و بختیاری
مفــردات ،حــروف مرکــب نیــز پدیــد آمــد ،چنــدان کــه در نما بر:
مفـردات بـه جـای مانـده ترکیبـی از دو و یـا چنـد حـرف عربـی
قابـل اتصـال بـه یکدیگـر را از میـان جمـع 32حـرف عربـی 031 34460664 - 32355542 - 32501215
تلفن پذیرش آگهی :
شـاهدیم.
مشـق حـروف منفـرد و متصـل معمـولاً در دفتـری بـا شـیرازه 031 34460664 - 32355542
افقـی و در ریـف هــای مختلـف و بــا خــط ثلــث تحریــر مـی esfahan.kimia@gmail.com
شـود .ایـن صفحـات معمـولاً بـر ورقـه ضخیمـی از مقـوا و یـا
تختــه ســوار ،بــر لبــه ی افقــی بــه یکدیگــر متصــل ،عطــف بیش از ۱۰۰۰نشریه
بنـدی و شـیرازه شـده اسـت .در میـان نمونـه هـای مفـردات در کانو نهای
عثمانـی ،آثـاری را بـا شـیرازه ی عمـودی نیـز مـی تـوان دیـد. مساجد کشور
محتـوای مضمونـی ایـن دفاتـر مفـردات تقریباً همیشـه یکسـان فعالیت دارند
اسـت .هـر مجموعـه بـا عبارت«بسـم الله الرحمـن الرحیـم» آغاز
دفتر مفردات ،اثر عمر وصفی ،عثمانی ،به تاریخ 1199ه.ق مـی شـود ،سـپس بـا ادعیـه ای کوتـاه ادامـه مـی یابـد .از آن
پـس حـروف الفبـا بـه شـکل مسـتقل و یـا ترکیبـی مـی آیـد،
،از ایــن دفاتــر ،کــه آن هــا را (جهــان نادیــده ی خــوش گرفتـه اسـت .در ایـن جـا ،حـروف الفبـا کـه جانشـین عـدد می کـه بـه ترتیـب آن هـا را « حـروف المفـردات» و «حـروف» مـی معــاون فرهنگــی هنــری ســتاد عالــی کانو نهــای مســاجد
نویسـی) و (نوشـته هـای عالـم خیـال) مـی نامـد ،نشـانگر ارزش شـود ،بـه ترتیـب سـیر صعـودی اعـداد قـرار گرفتـه و چنـان گوینـد .در هـر صفحـه ،سـطرهای اول و چهـارم بـه خـط ثلـث کشـور بـا تاکیـد بـر توجـه نشـریات مسـاجد بـه رفع مشـکلات
ایــن دفترهاســت .منفــردات زنجیــره انتقــال هنــر خطاطــی را ترتیـب شـده اسـت کـه در حافظـه باقـی بمانـد .آواسـازی ایـن و دو سـطر میانـی بـه خـط نسـخ اسـت .اگـر امـکان داشـت کـه محـات ،گفـت :بیـش از ۱۰۰۰نشـریه در کانو نهـای مسـاجد
از قدیمــی تریــن ادوار تــا کنــون تجســم بخشــیده ،چکیــده ترتیــب بــه گونــه ای اســت کــه تلفــظ را آســان مــی کنــد : حرفـی بـه چنـد شـکل نوشـته شـود ،تمـام صـورت هـای آن را
ای ملمـوس و قابـل درک از نگـرش خـوش نویسـان حـوزه ی تحریـر مـی کردنـد .مثـ ًا حـرف «سـین» بـه دو صـورت دندانـه کشـور فعالیـت دارنـد.
ابجـد ،هـوزُ ،ح ّطی،کلمـن ،سـعفض ،قرشـت ،ثخـذ ،ضظـغ. دار و بـدون دندانـه و حـرف (ی) آخـر بـه شـکل قوسـی زیـر بـه گـزارش خبرگـزاری تسـنیم از یـزد ،مرتضـی طاهریـان در
خطاطــی را ارائــه مــی دهــد. ادعیــه و گفتــه هایــی کــه بــرای ایــن گونــه دفترهــا انتخــاب خطـی و یـا بـا خمـی برگشـته و عقـب نشسـته اجـرا مـی شـود. اختتامیـه جشـنواره محـراب قلـم اظهـار داشـت :ایـن سـبب
بـه عنـوان مثـال ،در آغـاز از قـوس بلنـد بنـد اتصـال پـس از مــی شــود ،دامنــه ای محــدود دارد .دعــای آغازیــن در طلــب افتخـار ماسـت کـه بـه برکـت نظـام جمهـوری اسـامی ایـران
حــرف (ســین) در عبــارت « بســم الله» ،بــه نــدرت اســتفاده لطـف و یـاری خـدا در بـه انجـام رسـاندن تکلیـف اسـت (رب دفتر مفردات ،اثر عثمان سلیم ،عثمانی ،به تاریخ 1193ه.ق و رهبــری امــام خمینــی(ره) و مقــام معظــم رهبــری ،شــاهد
مـی شـد ،امـا چنـان کـه دفاتـر مفـردات نشـان مـی دهـد، یَ ِّسـر و لا تُ َع ِّسـر َر َّب تَ ّمـم بال َخیـر) در دعـای خاتمـه ،عبارتـی درخشـش بیـش از پیـش جوانـان مسـجدی و همـه جوانـان
ایـن شـکل بـه سـرعت مـورد قبـول و تاییـد قـرار گرفـت .ایـن در اظهــار شــکر ،ذکــر نــام خــدا و صلــوات بــر پیامبــر اکــرم در ادامــه ی متــن ،حـروف مرکـب نوشـته مـی شــد و کاتــب
امتـداد ،در عبـارت نوعـی تعـادل جمـال شـناختی ایجـاد کـرده، (ص) نوشـته مـی شـود .گفتـه هـا بیشـتر بـر اهمیـت رابطـه اتصـال هـر حـرف را بـه تـک تـک حـروف دیگـر نشـان مـی در گوشـه گوشـه ایـن کشـور هسـتیم.
حتــی خواننــده را در تلفــظ و ادای صحیــح کلمــه یــاری مــی میـان اسـتاد و شـاگرد تاکیـد دارد .متـداول تریـن ایـن گزیـن وی افــزود :ایــن کــه در چنیــن نظــام و شــرائطی زندگــی
کنـد .دیـری نگذشـت کـه ایـن شـیوه ی رسـم بنـد اتصـال بـه گویـه هـا جملـه ای اسـت منسـوب بـه امیرالمومنیـن علـی بـن داد. م یکنیــم کــه بــا اســتفاده از ظرفی تهــای درونــی و جوانــان
تمامـی کلمـات و سراسـر سـطر تحریـر شـده قابلیـت انعطـاف ابـی طالـب (ع) ،کـه او را نخسـتین اسـتاد هنـر خطاطـی مـی در پایـان ایـن بخـش ،خطـاط عبـارت «تمـت الحـروف بعـون خودمـان بیـش از پیـش در جهـان امـروز درخشـش داریـم ،را
بیشـتری بخشـید و اجـازه داد کـه فرضـاً اگـر واژه ای در انتهـای
سـطر نازیبـا قـرار مـی گرفـت ،بـه ابتـدای سـطر بعـد منتقـل داننـد: الملـک الـروف» را بـا خـط ثلـث مـی نوشـت. بایــد شــک رگذار باشــیم.
«خوشنویســی در آمــوزه هــای هــر اســتاد نهفتــه اســت، در آخریـن صفحـه معمـولاً بـا خـط ثلـث ،قصیـده ای عربـی معــاون فرهنگــی هنــری ســتاد عالــی کانو نهــای مســاجد
مـی شـود. جوهــره اش در تکــرار مــدام آن در خدمــت بــه اســام یــا دعایــی متــداول در ســتایش پــروردگار و تکریــم نــام او، کشــور تصریــح کــرد :یــک نشــریه مســجدی و یــک وبــاگ
دفاتــر مفــردات توســط خــوش نویســان بلنــد پــروازی مثــل نوشـته مـی شـد .ایـن شـعر و دعـای پایانـی را در زبـان فنـی، مسـجدی بایـد ویژگ یهـای مسـجد را داشـته باشـد ،اگـر مـا
عبدالباقــی ،بــا دقــت مــورد مطالعــه قــرار گرفتــه و حتــی اســت». مرکبــات مــی خواننــد .مرکبــات از ریشــه «رکــب» عربــی در مسـجد م یبینیـم در وقـت نمـاز جماعـت ،افـراد بـا سـنین،
تالیـف مـی شـد ،امـا چنـان چـه در نمونـه هـای دیگـر گنجینـه ایـن جملـه را مـی تـوان چنیـن تفسـیر کـرد که سـواد بـرداری اسـت کـه بـه معنـای گـردآوردن یـا کنـار هـم چیـدن اسـت. تحصیــات ،گرایشهــای سیاســی و ســمتهای مختلــف
هــا مــی بینیــم ،گاه اســتادان خــوش نویــس در اوج فعالیــت و تقلیــد محــض ،بــدون حضــور ارشــادکننده و اســتاد ،کاری در هـر صفحـه ،کتیبـه ای کـه بـا نسـخ نوشـته شـده در میـان در کنــار همدیگــر در صــف نمــاز حاضــر میشــوند ،یــک
هنـری خـود نیـز ،مفـردات مـی نوشـتند .زیـرا کاتبـان دفاتـر و عبـث اسـت .در همیـن راسـتا گفتـه ی خـوش نویسـان صوفـی دو کتیبـه ی مسـتطیل شـکل قـرار گرفتـه کـه گاه آن هـا را پیا مهایـی را بـه همـراه خـودش دارد کـه یکـی از مهمتریـن
مفـردات ،همـواره خـود را در حـال خوشـه چینـی و یادگیـری کولتـاک مـی نامنـد .وجـه تسـمیه ایـن قـاب هـا بـه دلیـل
مـی دیدنـد .اسـتادانی کـه مفـردات مـی نوشـتند در پایـان ،آثار نیـز صـادق اسـت کـه مـی گوینـد: شـباهت شـان بـه مبـل راحتـی (بـه ترکـی کولتـاک) اسـت . ایــن پیا مهــا ،پیــام وحــدت اســت.
خـود را بـا واژگانـی چـون « َسـ ّود»« ،ن َقـ َل»و «ن ّمـق» ،کـه بـه «کســی کــه خــود آمــوزی مــی کنــد چنــان اســت کــه معمـولاً درون ایـن کتیبـه هـا را تذهیـب مـی کننـد ،امـا گاه طاهریــان گفــت :نشــریه و وبــاگ مســجدی هــم بایــد
معنــای ســیاهه بــرداری و نســخه بــرداری اســت ،امضــا مــی عباراتـی کـه در کتیبـه ی اصلـی متـن نمـی گنجـد ،درون ایـن پرچمــدار وحــدت باشــد ،مــا بنــا نداریــم بــه جنا حهــا ورود
کردنــد ،نــه واژه ی « َک َتــ َب» کــه بــه معنــای نوشــتن اســت. معلمــی نــا آشــنا بــه فــن داشــته باشــد» دو مســتطیل مــی نویســند .در برخــی نمونــه هــا مــی بینیــم داشــته باشــیم بلکــه بایــد ایــن نشــریه همیشــه پرچمــدار
دســت کــم خــوش نویســان عثمانــی ،تنهــا پــس از کســب فرآینـد یادگیـری و حفـظ حـروف منفـرد بـا اسـتفاده از شـکل حـروف ابجـد در میـان تمریـن هـا ،دعـای پایانـی و رقـم قـرار
«اجـازه» از اسـتاد ،مجـاز بـه اسـتفاده از واژه ی َک َتـ َب بودنـد. هـای نمادینـی چـون ابـرو ،دهـان و طـره ی گیسـو ،کـه در وحــدت در محلــه خــودش باشــد.
دفاتــر مفــردات ،نشــانگر مهــارت یــک اســتاد و میــل ســیری شـعر عرفانـی و اسـامی نیـز مفاهیمـی اسـتعاری دارد ،انجـام بودجــه پیــش بینــی شــده در قانــون را حــس نمــی کننــد. وی بــا بیــان ایــن مطلــب کــه مســجد کارکــرد بینالمللــی
ناپذیـر او نسـبت بـه کسـب تعالـی در خوشنویسـی و اشـاره ای مـی شـد از ایـن رو ،شـناخت اسـتادانه شـکل صحیـح حـروف، وی بــا اشــاره بــه دغدغــه هــای مختلــف در زمینــه فعالیــت دارد ،گفـت :مـا مسـاجدی داریـم کـه اثـرات آن در عرص ههـای
بـر شـاگرد مسـلکی تمـام عمـر اسـتاد در کسـب مهـارت هـای نـه تنهـا یـک تمریـن عملـی بـرای هنـر جـوی خطاطـی ،بلکـه هـای موسسـات قرآنـی در اصفهـان ،افـزود :عـدم نظـارت کامـل بینالمللــی بــروز و ظهــور م یکنــد ،امــا همــه مســاجد مــا،
بـر فعالیـت ایـن موسسـات ،مدیریـت واحـد تولیـت فعالیـت کارکـرد محلـی و نـگاه بـه مشـکلات محلـی خـود حتـی در
نویـن اسـت. بـرای همـگان درسـی در مبحـث زیبایـی شناسـی بـود. هـای قرآنـی در کشـور ،فقـدان بانـک جامـع اطلاعاتـی قرآنـی
گــر چــه مجموعــه هــای مفــردات بــه عنــوان دفتــری بــرای در کشـور ،مشـکلاتی همچـون اطـاع رسـانی مناسـب فعالیـت زمینـه مشـکلات اقتصـادی دارد.
برگرفته از کتاب هنر قلم ،از مجموعه هنر اسلامی ،دکتر ناصر تمریـن و سـر مشـق مـورد اسـتفاده ی هنـر جویـان خطاطـی هــای قرآنــی موسســات ،مشــکل اجــاره مــکان ،اســتاندارد معــاون فرهنگــی هنــری ســتاد عالــی کانو نهــای مســاجد
خلیلی ،نشر کارنگ قــرار گرفتــه ،لیکــن نبایــد آن هــا را صرفــاً دفتــر تمریــن نبــودن و جابــه جایــی ،ســلیقه ای برخــورد کــردن مســئولان کشــور تصریــح کــرد :مســجد در مقاطــع مختلــف تاریخــی،
بیانگاریــم .ایــن دفاتـر ،بـه رغــم ظاهــر ســاده ای کـه دارنــد، بـرای معافیـت هـای مالیاتـی و هزینـه هـای آب و بـرق فعـالان گرهگشـای مشـکلات بـوده اسـت ،نشـریه مسـاجد هـم بایـد
تصویرگــر تجربیــات نســل هــای متعــدد بــوده و در عیــن قرآنـی ،قطـع بیمـه فعـالان قرآنـی از جملـه مهـم تریـن ایـن ایـن اقـدام را بـه درسـتی انجـام دهنـد و گرهگشـای مشـکلات
کاربـردی بـودن ،دامنـه ی تصویـر و تخیـل شـاگرد را وسـعت
مـی بخشـند .وصـف اسـتاد قـرن 13عثمانـی ،محمـد قوشـی دغدغـه هاسـت. مـردم آن محـل بـه حسـاب آیـد.
نماینـدگان فرهنگـی اسـتان در مجلـس ظرفیـت هـای قرآنـی وی گفــت :امــروز مــا بــا بیــش از یــک هــزار نشــریه در
کانو نهــای مســاجد در ارتبــاط هســتیم و امیدواریــم بــا
اسـتان را احصـاء کننـد ســاماندهی و مجــوزی کــه بــه آنهــا داده میشــود ،بتوانیــم
مدیـر موسسـه مهدهـای قرآنـی اصفهـان بـا اشـاره بـه عـدم
اسـتفاده آمـوزش و پـرورش و بهزیسـتی در ارتبـاط بـا قرآنـی فعالیــت آنهــا را بهبــود بخشــیم.
کـردن فضاهـا و آمـوزش و اسـتفاده از ظرفیـت هـای موسسـات
هفته نامه اصفهان کیمیا قرآنــی ،از نماینــدگان مجلــس خواســت تــا ظرفیــت هــای
قرآنــی اســتان را احصــاء و در تدویــن بودجــه بــه ایــن امــر
در استان های اصفهان ،کرمان ،یزد و چهار محال و بختیاری خبرنگار افتخاری می پذیرد.
توجـه کننـد.
از علاقه مندان دعوت می شود فرم زیر را تکمیل و اسکن نموده و به آدرس Esfahan.kimia@gmail.com وی اضافــه کــرد :جــذب بــرادران بــه فعالیــت هــای قرآنــی،
ارسال فرمایید . اســتفاده از فضاهــای مجــازی و هنــر در انتقــال مفاهیــم ،بهــا
دادن بـه ایـده هـای جدیـد و فعالیـت قـوی تـر در حـوزه جـذب
محل الصاق عکس نام پدر : متاهل نام و نام خانوادگی : کـودک و نوجـوان بـرای قـرآن بـرای نهادینـه کـردن فعالیـت فقدان بانک اطلاعاتی
سال تولد : شماره شناسنامه :
هـای قرآنـی در جامعـه ضـروری اسـت. قرآنی در اصفهان
رشته تحصیلی : وضعیت تاهل :مجرد
میزان تحصیلات : مدیـر موسسـه مهدهـای قرآنـی اصفهـان بـا انتقـاد از فقـدان
بانــک جامــع اطلاعاتــی قرآنــی در اســتان گفــت :در جامعــه
سوابق فرهنگی : امـروزی اسـتفاده از فضاهـای مجـازی و هنـر در انتقـال مفاهیـم
سابقه فعالیت در رسانه و مطبوعات: قرآنـی از ضروریـات اسـت.
خبرگــزاری مهرگــزارش داد حســین خاکســاری عصــر
میزان آشنایی با رشته های مربوط به خبرنگاری: روزپنجشــنبه 1393/11/2در دومیــن جلســه از سلســله نشســت
هـای نبـض فرهنـگ شـهر بـا موضـوع فعالیتهـای قرآنـی ،اظهـار
سایر .......... ورزش ی اقتصاد ی رشته خبری مورد علاقه :فرهنگی سیاس ی داشـت :بـا وجـود تعییـن بودجـه توسـط نهادهـای مربوطـه همچون
مجلـس بـرای جامعـه قرآنـی امـا موسسـان و فعـالان قرآنـی ایـن
مقدار ساعتی که میتوانید در روز به این امر اختصاص دهید :