Page 4 - هفته نامه اصفهان کيميا - شماره دوم
P. 4

‫صفحه ‪4‬‬                   ‫شماره دو‬                                    ‫سال اول‬                                                                        ‫‪Monday 26 jan 2015‬‬                                                  ‫‪ 5‬ربیع الثانی ‪1436‬‬  ‫دوشنبه ‪ 6‬بهمن ماه ‪93‬‬

‫‪Esfahan.kimia@gmail.com‬‬                                                                                                 ‫هفته نامه سیاسی‪ ،‬فرهنگی‬

                                                                                                                                                    ‫نوشته های عالم خیال‬                                                               ‫صاحب امتیاز و مدیر مسئول‪:‬‬         ‫هفته نامه سیاسی‪ ،‬فرهنگی‬
                                                                                                                                                                                                                                         ‫مظفر حاجیان حسین آبادی‬
                                                                                                                                                                                       ‫دفتر تمرین مفردات‬
                                                                                                                                                    ‫واژه ی مفـردات برگشـته از ریشـه ی ( فـرد ) بـه معنـای تـک و‬          ‫طراحی و صفحه آرایی ‪ :‬ریحانه شیخ بهایی‬
                                                                                                                                                    ‫تنهـا اسـت ‪ .‬از ایـن رو مفـردات حـروف منفـرد الفبـای عربـی و‬                                 ‫ویژه ی استان های‪:‬‬
                                                                                                                                                    ‫فارسـی را گوینـد کـه بـه ترتیـب و در یـک الگـو ی نوشـتاری‬
                                                                                                                                                    ‫بــه نــام سرمشــق بــه کار مــی رود‪ .‬بــه مــرور زمــان در دفتــر‬    ‫اصفهان‪ ،‬کرمان‪ ،‬یزد‪ ،‬چهار محال و بختیاری‬
                                                                                                                                                    ‫مفــردات ‪ ،‬حــروف مرکــب نیــز پدیــد آمــد ‪ ،‬چنــدان کــه در‬                                              ‫نما بر‪:‬‬
                                                                                                                                                    ‫مفـردات بـه جـای مانـده ترکیبـی از دو و یـا چنـد حـرف عربـی‬
                                                                                                                                                    ‫قابـل اتصـال بـه یکدیگـر را از میـان جمـع ‪ 32‬حـرف عربـی‬             ‫‪031 34460664 - 32355542 - 32501215‬‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫تلفن پذیرش آگهی ‪:‬‬
                                                                                                                                                                                                     ‫شـاهدیم‪.‬‬
                                                                                                                                                    ‫مشـق حـروف منفـرد و متصـل معمـولاً در دفتـری بـا شـیرازه‬                        ‫‪031 34460664 - 32355542‬‬
                                                                                                                                                    ‫افقـی و در ریـف هــای مختلـف و بــا خــط ثلــث تحریــر مـی‬                         ‫‪esfahan.kimia@gmail.com‬‬
                                                                                                                                                    ‫شـود‪ .‬ایـن صفحـات معمـولاً بـر ورقـه ضخیمـی از مقـوا و یـا‬
                                                                                                                                                    ‫تختــه ســوار‪ ،‬بــر لبــه ی افقــی بــه یکدیگــر متصــل‪ ،‬عطــف‬      ‫بیش از ‪ ۱۰۰۰‬نشریه‬
                                                                                                                                                    ‫بنـدی و شـیرازه شـده اسـت‪ .‬در میـان نمونـه هـای مفـردات‬               ‫در کانو ‌نهای‬
                                                                                                                                                    ‫عثمانـی‪ ،‬آثـاری را بـا شـیرازه ی عمـودی نیـز مـی تـوان دیـد‪.‬‬          ‫مساجد کشور‬
                                                                                                                                                    ‫محتـوای مضمونـی ایـن دفاتـر مفـردات تقریباً همیشـه یکسـان‬              ‫فعالیت دارند‬
                                                                                                                                                    ‫اسـت‪ .‬هـر مجموعـه بـا عبارت«بسـم الله الرحمـن الرحیـم» آغاز‬
‫دفتر مفردات‪ ،‬اثر عمر وصفی‪ ،‬عثمانی‪ ،‬به تاریخ ‪ 1199‬ه‪.‬ق‬                                                                                                ‫مـی شـود‪ ،‬سـپس بـا ادعیـه ای کوتـاه ادامـه مـی یابـد‪ .‬از آن‬
                                                                                                                                                    ‫پـس حـروف الفبـا بـه شـکل مسـتقل و یـا ترکیبـی مـی آیـد‪،‬‬
‫‪ ،‬از ایــن دفاتــر ‪ ،‬کــه آن هــا را (جهــان نادیــده ی خــوش‬        ‫گرفتـه اسـت‪ .‬در ایـن جـا‪ ،‬حـروف الفبـا کـه جانشـین عـدد می‬                     ‫کـه بـه ترتیـب آن هـا را « حـروف المفـردات» و «حـروف» مـی‬           ‫معــاون فرهنگــی هنــری ســتاد عالــی کانو ‌نهــای مســاجد‬
‫نویسـی) و (نوشـته هـای عالـم خیـال) مـی نامـد‪ ،‬نشـانگر ارزش‬          ‫شـود‪ ،‬بـه ترتیـب سـیر صعـودی اعـداد قـرار گرفتـه و چنـان‬                       ‫گوینـد‪ .‬در هـر صفحـه‪ ،‬سـطرهای اول و چهـارم بـه خـط ثلـث‬             ‫کشـور بـا تاکیـد بـر توجـه نشـریات مسـاجد بـه رفع مشـکلات‬
‫ایــن دفترهاســت‪ .‬منفــردات زنجیــره انتقــال هنــر خطاطــی را‬       ‫ترتیـب شـده اسـت کـه در حافظـه باقـی بمانـد‪ .‬آواسـازی ایـن‬                     ‫و دو سـطر میانـی بـه خـط نسـخ اسـت‪ .‬اگـر امـکان داشـت کـه‬           ‫محـات‪ ،‬گفـت‪ :‬بیـش از ‪ ۱۰۰۰‬نشـریه در کانو ‌نهـای مسـاجد‬
‫از قدیمــی تریــن ادوار تــا کنــون تجســم بخشــیده ‪ ،‬چکیــده‬        ‫ترتیــب بــه گونــه ای اســت کــه تلفــظ را آســان مــی کنــد ‪:‬‬                ‫حرفـی بـه چنـد شـکل نوشـته شـود‪ ،‬تمـام صـورت هـای آن را‬
‫ای ملمـوس و قابـل درک از نگـرش خـوش نویسـان حـوزه ی‬                                                                                                 ‫تحریـر مـی کردنـد‪ .‬مثـ ًا حـرف «سـین» بـه دو صـورت دندانـه‬                                              ‫کشـور فعالیـت دارنـد‪.‬‬
                                                                        ‫ابجـد‪ ،‬هـوز‪ُ ،‬ح ّطی‪،‬کلمـن‪ ،‬سـعفض‪ ،‬قرشـت‪ ،‬ثخـذ‪ ،‬ضظـغ‪.‬‬                        ‫دار و بـدون دندانـه و حـرف (ی) آخـر بـه شـکل قوسـی زیـر‬             ‫بـه گـزارش خبرگـزاری تسـنیم از یـزد‪ ،‬مرتضـی طاهریـان در‬
                              ‫خطاطــی را ارائــه مــی دهــد‪.‬‬         ‫ادعیــه و گفتــه هایــی کــه بــرای ایــن گونــه دفترهــا انتخــاب‬             ‫خطـی و یـا بـا خمـی برگشـته و عقـب نشسـته اجـرا مـی شـود‪.‬‬           ‫اختتامیـه جشـنواره محـراب قلـم اظهـار داشـت‪ :‬ایـن سـبب‬
‫بـه عنـوان مثـال‪ ،‬در آغـاز از قـوس بلنـد بنـد اتصـال پـس از‬          ‫مــی شــود‪ ،‬دامنــه ای محــدود دارد‪ .‬دعــای آغازیــن در طلــب‬                                                                                      ‫افتخـار ماسـت کـه بـه برکـت نظـام جمهـوری اسـامی ایـران‬
‫حــرف (ســین) در عبــارت « بســم الله»‪ ،‬بــه نــدرت اســتفاده‬        ‫لطـف و یـاری خـدا در بـه انجـام رسـاندن تکلیـف اسـت (رب‬                        ‫دفتر مفردات‪ ،‬اثر عثمان سلیم‪ ،‬عثمانی‪ ،‬به تاریخ ‪ 1193‬ه‪.‬ق‬              ‫و رهبــری امــام خمینــی(ره) و مقــام معظــم رهبــری‪ ،‬شــاهد‬
‫مـی شـد ‪ ،‬امـا چنـان کـه دفاتـر مفـردات نشـان مـی دهـد‪،‬‬              ‫یَ ِّسـر و لا تُ َع ِّسـر َر َّب تَ ّمـم بال َخیـر) در دعـای خاتمـه ‪ ،‬عبارتـی‬                                                                      ‫درخشـش بیـش از پیـش جوانـان مسـجدی و همـه جوانـان‬
‫ایـن شـکل بـه سـرعت مـورد قبـول و تاییـد قـرار گرفـت‪ .‬ایـن‬           ‫در اظهــار شــکر ‪ ،‬ذکــر نــام خــدا و صلــوات بــر پیامبــر اکــرم‬            ‫در ادامــه ی متــن‪ ،‬حـروف مرکـب نوشـته مـی شــد و کاتــب‬
‫امتـداد‪ ،‬در عبـارت نوعـی تعـادل جمـال شـناختی ایجـاد کـرده‪،‬‬          ‫(ص) نوشـته مـی شـود ‪ .‬گفتـه هـا بیشـتر بـر اهمیـت رابطـه‬                       ‫اتصـال هـر حـرف را بـه تـک تـک حـروف دیگـر نشـان مـی‬                                    ‫در گوشـه گوشـه ایـن کشـور هسـتیم‪.‬‬
‫حتــی خواننــده را در تلفــظ و ادای صحیــح کلمــه یــاری مــی‬        ‫میـان اسـتاد و شـاگرد تاکیـد دارد ‪ .‬متـداول تریـن ایـن گزیـن‬                                                                                       ‫وی افــزود‪ :‬ایــن کــه در چنیــن نظــام و شــرائطی زندگــی‬
‫کنـد‪ .‬دیـری نگذشـت کـه ایـن شـیوه ی رسـم بنـد اتصـال بـه‬             ‫گویـه هـا جملـه ای اسـت منسـوب بـه امیرالمومنیـن علـی بـن‬                                                                            ‫داد‪.‬‬          ‫م ‌یکنیــم کــه بــا اســتفاده از ظرفی ‌تهــای درونــی و جوانــان‬
‫تمامـی کلمـات و سراسـر سـطر تحریـر شـده قابلیـت انعطـاف‬              ‫ابـی طالـب (ع)‪ ،‬کـه او را نخسـتین اسـتاد هنـر خطاطـی مـی‬                       ‫در پایـان ایـن بخـش‪ ،‬خطـاط عبـارت «تمـت الحـروف بعـون‬               ‫خودمـان بیـش از پیـش در جهـان امـروز درخشـش داریـم‪ ،‬را‬
‫بیشـتری بخشـید و اجـازه داد کـه فرضـاً اگـر واژه ای در انتهـای‬
‫سـطر نازیبـا قـرار مـی گرفـت‪ ،‬بـه ابتـدای سـطر بعـد منتقـل‬                                                              ‫داننـد‪:‬‬                                   ‫الملـک الـروف» را بـا خـط ثلـث مـی نوشـت‪.‬‬                                               ‫بایــد شــک ‌رگذار باشــیم‪.‬‬
                                                                     ‫«خوشنویســی در آمــوزه هــای هــر اســتاد نهفتــه اســت‪،‬‬                       ‫در آخریـن صفحـه معمـولاً بـا خـط ثلـث‪ ،‬قصیـده ای عربـی‬              ‫معــاون فرهنگــی هنــری ســتاد عالــی کانو ‌نهــای مســاجد‬
                                                ‫مـی شـود‪.‬‬            ‫جوهــره اش در تکــرار مــدام آن در خدمــت بــه اســام‬                          ‫یــا دعایــی متــداول در ســتایش پــروردگار و تکریــم نــام او‪،‬‬     ‫کشــور تصریــح کــرد‪ :‬یــک نشــریه مســجدی و یــک وبــاگ‬
‫دفاتــر مفــردات توســط خــوش نویســان بلنــد پــروازی مثــل‬                                                                                        ‫نوشـته مـی شـد‪ .‬ایـن شـعر و دعـای پایانـی را در زبـان فنـی‪،‬‬         ‫مسـجدی بایـد ویژگ ‌یهـای مسـجد را داشـته باشـد‪ ،‬اگـر مـا‬
‫عبدالباقــی ‪ ،‬بــا دقــت مــورد مطالعــه قــرار گرفتــه و حتــی‬                                                            ‫اســت»‪.‬‬                  ‫مرکبــات مــی خواننــد‪ .‬مرکبــات از ریشــه «رکــب» عربــی‬           ‫در مسـجد م ‌یبینیـم در وقـت نمـاز جماعـت‪ ،‬افـراد بـا سـنین‪،‬‬
‫تالیـف مـی شـد‪ ،‬امـا چنـان چـه در نمونـه هـای دیگـر گنجینـه‬          ‫ایـن جملـه را مـی تـوان چنیـن تفسـیر کـرد که سـواد بـرداری‬                     ‫اسـت کـه بـه معنـای گـردآوردن یـا کنـار هـم چیـدن اسـت‪.‬‬             ‫تحصیــات‪ ،‬گرایش‌هــای سیاســی و ســمت‌های مختلــف‬
‫هــا مــی بینیــم‪ ،‬گاه اســتادان خــوش نویــس در اوج فعالیــت‬        ‫و تقلیــد محــض‪ ،‬بــدون حضــور ارشــادکننده و اســتاد‪ ،‬کاری‬                    ‫در هـر صفحـه‪ ،‬کتیبـه ای کـه بـا نسـخ نوشـته شـده در میـان‬           ‫در کنــار همدیگــر در صــف نمــاز حاضــر می‌شــوند‪ ،‬یــک‬
‫هنـری خـود نیـز ‪ ،‬مفـردات مـی نوشـتند‪ .‬زیـرا کاتبـان دفاتـر و‬        ‫عبـث اسـت‪ .‬در همیـن راسـتا گفتـه ی خـوش نویسـان صوفـی‬                          ‫دو کتیبـه ی مسـتطیل شـکل قـرار گرفتـه کـه گاه آن هـا را‬             ‫پیا ‌مهایـی را بـه همـراه خـودش دارد کـه یکـی از مهمتریـن‬
‫مفـردات‪ ،‬همـواره خـود را در حـال خوشـه چینـی و یادگیـری‬                                                                                             ‫کولتـاک مـی نامنـد‪ .‬وجـه تسـمیه ایـن قـاب هـا بـه دلیـل‬
‫مـی دیدنـد‪ .‬اسـتادانی کـه مفـردات مـی نوشـتند در پایـان‪ ،‬آثار‬                                ‫نیـز صـادق اسـت کـه مـی گوینـد‪:‬‬                        ‫شـباهت شـان بـه مبـل راحتـی (بـه ترکـی کولتـاک) اسـت ‪.‬‬                                     ‫ایــن پیا ‌مهــا‪ ،‬پیــام وحــدت اســت‪.‬‬
‫خـود را بـا واژگانـی چـون « َسـ ّود»‪« ،‬ن َقـ َل»و «ن ّمـق»‪ ،‬کـه بـه‬  ‫«کســی کــه خــود آمــوزی مــی کنــد چنــان اســت کــه‬                         ‫معمـولاً درون ایـن کتیبـه هـا را تذهیـب مـی کننـد‪ ،‬امـا گاه‬         ‫طاهریــان گفــت‪ :‬نشــریه و وبــاگ مســجدی هــم بایــد‬
‫معنــای ســیاهه بــرداری و نســخه بــرداری اســت ‪ ،‬امضــا مــی‬                                                                                      ‫عباراتـی کـه در کتیبـه ی اصلـی متـن نمـی گنجـد‪ ،‬درون ایـن‬           ‫پرچمــدار وحــدت باشــد‪ ،‬مــا بنــا نداریــم بــه جنا ‌حهــا ورود‬
‫کردنــد‪ ،‬نــه واژه ی « َک َتــ َب» کــه بــه معنــای نوشــتن اســت‪.‬‬                 ‫معلمــی نــا آشــنا بــه فــن داشــته باشــد»‬                   ‫دو مســتطیل مــی نویســند‪ .‬در برخــی نمونــه هــا مــی بینیــم‬      ‫داشــته باشــیم بلکــه بایــد ایــن نشــریه همیشــه پرچمــدار‬
‫دســت کــم خــوش نویســان عثمانــی‪ ،‬تنهــا پــس از کســب‬             ‫فرآینـد یادگیـری و حفـظ حـروف منفـرد بـا اسـتفاده از شـکل‬                      ‫حـروف ابجـد در میـان تمریـن هـا ‪ ،‬دعـای پایانـی و رقـم قـرار‬
‫«اجـازه» از اسـتاد‪ ،‬مجـاز بـه اسـتفاده از واژه ی َک َتـ َب بودنـد‪.‬‬   ‫هـای نمادینـی چـون ابـرو ‪ ،‬دهـان و طـره ی گیسـو ‪ ،‬کـه در‬                                                                                                                  ‫وحــدت در محلــه خــودش باشــد‪.‬‬
‫دفاتــر مفــردات ‪ ،‬نشــانگر مهــارت یــک اســتاد و میــل ســیری‬      ‫شـعر عرفانـی و اسـامی نیـز مفاهیمـی اسـتعاری دارد‪ ،‬انجـام‬                          ‫بودجــه پیــش بینــی شــده در قانــون را حــس نمــی کننــد‪.‬‬     ‫وی بــا بیــان ایــن مطلــب کــه مســجد کارکــرد بین‌المللــی‬
‫ناپذیـر او نسـبت بـه کسـب تعالـی در خوشنویسـی و اشـاره ای‬            ‫مـی شـد از ایـن رو‪ ،‬شـناخت اسـتادانه شـکل صحیـح حـروف‪،‬‬                         ‫وی بــا اشــاره بــه دغدغــه هــای مختلــف در زمینــه فعالیــت‬      ‫دارد‪ ،‬گفـت‪ :‬مـا مسـاجدی داریـم کـه اثـرات آن در عرص ‌ههـای‬
‫بـر شـاگرد مسـلکی تمـام عمـر اسـتاد در کسـب مهـارت هـای‬              ‫نـه تنهـا یـک تمریـن عملـی بـرای هنـر جـوی خطاطـی‪ ،‬بلکـه‬                       ‫هـای موسسـات قرآنـی در اصفهـان‪ ،‬افـزود‪ :‬عـدم نظـارت کامـل‬           ‫بین‌المللــی بــروز و ظهــور م ‌یکنــد‪ ،‬امــا همــه مســاجد مــا‪،‬‬
                                                                                                                                                    ‫بـر فعالیـت ایـن موسسـات ‪ ،‬مدیریـت واحـد تولیـت فعالیـت‬             ‫کارکـرد محلـی و نـگاه بـه مشـکلات محلـی خـود حتـی در‬
                                              ‫نویـن اسـت‪.‬‬                  ‫بـرای همـگان درسـی در مبحـث زیبایـی شناسـی بـود‪.‬‬                         ‫هـای قرآنـی در کشـور‪ ،‬فقـدان بانـک جامـع اطلاعاتـی قرآنـی‬
                                                                     ‫گــر چــه مجموعــه هــای مفــردات بــه عنــوان دفتــری بــرای‬                  ‫در کشـور‪ ،‬مشـکلاتی همچـون اطـاع رسـانی مناسـب فعالیـت‬                                         ‫زمینـه مشـکلات اقتصـادی دارد‪.‬‬
‫برگرفته از کتاب هنر قلم‪ ،‬از مجموعه هنر اسلامی‪ ،‬دکتر ناصر‬             ‫تمریـن و سـر مشـق مـورد اسـتفاده ی هنـر جویـان خطاطـی‬                          ‫هــای قرآنــی موسســات‪ ،‬مشــکل اجــاره مــکان‪ ،‬اســتاندارد‬          ‫معــاون فرهنگــی هنــری ســتاد عالــی کانو ‌نهــای مســاجد‬
‫خلیلی‪ ،‬نشر کارنگ‬                                                     ‫قــرار گرفتــه‪ ،‬لیکــن نبایــد آن هــا را صرفــاً دفتــر تمریــن‬               ‫نبــودن و جابــه جایــی‪ ،‬ســلیقه ای برخــورد کــردن مســئولان‬       ‫کشــور تصریــح کــرد‪ :‬مســجد در مقاطــع مختلــف تاریخــی‪،‬‬
                                                                     ‫بیانگاریــم‪ .‬ایــن دفاتـر‪ ،‬بـه رغــم ظاهــر ســاده ای کـه دارنــد‪،‬‬             ‫بـرای معافیـت هـای مالیاتـی و هزینـه هـای آب و بـرق فعـالان‬         ‫گر‌هگشـای مشـکلات بـوده اسـت‪ ،‬نشـریه مسـاجد هـم بایـد‬
                                                                     ‫تصویرگــر تجربیــات نســل هــای متعــدد بــوده و در عیــن‬                      ‫قرآنـی‪ ،‬قطـع بیمـه فعـالان قرآنـی از جملـه مهـم تریـن ایـن‬          ‫ایـن اقـدام را بـه درسـتی انجـام دهنـد و گر‌هگشـای مشـکلات‬
                                                                     ‫کاربـردی بـودن‪ ،‬دامنـه ی تصویـر و تخیـل شـاگرد را وسـعت‬
                                                                     ‫مـی بخشـند‪ .‬وصـف اسـتاد قـرن ‪ 13‬عثمانـی‪ ،‬محمـد قوشـی‬                                                                     ‫دغدغـه هاسـت‪.‬‬                                      ‫مـردم آن محـل بـه حسـاب آیـد‪.‬‬
                                                                                                                                                    ‫نماینـدگان فرهنگـی اسـتان در مجلـس ظرفیـت هـای قرآنـی‬               ‫وی گفــت‪ :‬امــروز مــا بــا بیــش از یــک هــزار نشــریه در‬
                                                                                                                                                                                                                        ‫کانو ‌نهــای مســاجد در ارتبــاط هســتیم و امیدواریــم بــا‬
                                                                                                                                                                                        ‫اسـتان را احصـاء کننـد‬          ‫ســاماندهی و مجــوزی کــه بــه آنهــا داده می‌شــود‪ ،‬بتوانیــم‬
                                                                                                                                                    ‫مدیـر موسسـه مهدهـای قرآنـی اصفهـان بـا اشـاره بـه عـدم‬
                                                                                                                                                    ‫اسـتفاده آمـوزش و پـرورش و بهزیسـتی در ارتبـاط بـا قرآنـی‬                                    ‫فعالیــت آنهــا را بهبــود بخشــیم‪.‬‬
                                                                                                                                                    ‫کـردن فضاهـا و آمـوزش و اسـتفاده از ظرفیـت هـای موسسـات‬
                                                 ‫هفته نامه اصفهان کیمیا‬                                                                             ‫قرآنــی‪ ،‬از نماینــدگان مجلــس خواســت تــا ظرفیــت هــای‬
                                                                                                                                                    ‫قرآنــی اســتان را احصــاء و در تدویــن بودجــه بــه ایــن امــر‬
‫در استان های اصفهان‪ ،‬کرمان‪ ،‬یزد و چهار محال و بختیاری خبرنگار افتخاری می پذیرد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                 ‫توجـه کننـد‪.‬‬
‫از علاقه مندان دعوت می شود فرم زیر را تکمیل و اسکن نموده و به آدرس ‪Esfahan.kimia@gmail.com‬‬                                                          ‫وی اضافــه کــرد‪ :‬جــذب بــرادران بــه فعالیــت هــای قرآنــی‪،‬‬
                                                                                              ‫ارسال فرمایید ‪.‬‬                                       ‫اســتفاده از فضاهــای مجــازی و هنــر در انتقــال مفاهیــم‪ ،‬بهــا‬
                                                                                                                                                    ‫دادن بـه ایـده هـای جدیـد و فعالیـت قـوی تـر در حـوزه جـذب‬
‫محل الصاق عکس‬                                                              ‫نام پدر ‪:‬‬  ‫متاهل	‬    ‫نام و نام خانوادگی 	‪:‬‬                               ‫کـودک و نوجـوان بـرای قـرآن بـرای نهادینـه کـردن فعالیـت‬             ‫فقدان بانک اطلاعاتی‬
                                                                         ‫سال تولد ‪:‬‬              ‫شماره شناسنامه ‪:‬‬
                                                                                                                                                                        ‫هـای قرآنـی در جامعـه ضـروری اسـت‪.‬‬                 ‫قرآنی در اصفهان‬
                                                                     ‫رشته تحصیلی ‪:‬‬            ‫وضعیت تاهل ‪ :‬مجرد‬
                                                                                                  ‫میزان تحصیلات ‪:‬‬                                                                                                       ‫مدیـر موسسـه مهدهـای قرآنـی اصفهـان بـا انتقـاد از فقـدان‬
                                                                                                                                                                                                                        ‫بانــک جامــع اطلاعاتــی قرآنــی در اســتان گفــت‪ :‬در جامعــه‬
                                                                                              ‫سوابق فرهنگی ‪:‬‬                                                                                                            ‫امـروزی اسـتفاده از فضاهـای مجـازی و هنـر در انتقـال مفاهیـم‬

                                                                                      ‫سابقه فعالیت در رسانه و مطبوعات‪:‬‬                                                                                                                                  ‫قرآنـی از ضروریـات اسـت‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                        ‫خبرگــزاری مهرگــزارش داد حســین خاکســاری عصــر‬
                                                                     ‫میزان آشنایی با رشته های مربوط به خبرنگاری‪:‬‬                                                                                                        ‫روزپنجشــنبه‪ 1393/11/2‬در دومیــن جلســه از سلســله نشســت‬
                                                                                                                                                                                                                        ‫هـای نبـض فرهنـگ شـهر بـا موضـوع فعالیتهـای قرآنـی‪ ،‬اظهـار‬
‫سایر ‪..........‬‬          ‫ورزش 	ی‬                      ‫اقتصاد 	ی‬      ‫رشته خبری مورد علاقه ‪ :‬فرهنگی سیاس 	ی‬                                                                                                              ‫داشـت‪ :‬بـا وجـود تعییـن بودجـه توسـط نهادهـای مربوطـه همچون‬
                                                                                                                                                                                                                        ‫مجلـس بـرای جامعـه قرآنـی امـا موسسـان و فعـالان قرآنـی ایـن‬
                                                      ‫مقدار ساعتی که میتوانید در روز به این امر اختصاص دهید ‪:‬‬
   1   2   3   4