آغاز طرح امداد-سلامت تابستانی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان

فاطمه احمدی

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: طرح امداد تابستانه فوریت‌های پزشکی از ابتدای تیرماه جاری تا پایان شهریور امسال اجرا خواهد شد.

غفور راستین با بیان این‌که در سال گذشته تعداد کل مأموریت‌های امداد ۵۴ هزار و ۶۰۵ مورد و تعداد مأموریت‌های تصادفی ۱۸ هزار و ۸۲۱ مورد بوده است، در مورد امداد تابستانه فوریت‌های پزشکی امسال اصفهان اظهار کرد: طرح امداد-سلامت تابستانی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از یکم تیرماه آغاز به کار کرد و تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: برای اجرای این طرح، جلسات هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس، راهداری، حمل و نقل و هلال احمر برای پیگیری بحث حوادث ترافیکی، ارتقای سلامت مردم و ایمنی راه‌ها برگزار شد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اذعان داشت: برای پذیرش بیماران و مصدومان احتمالی حوادث در این طرح، هماهنگی‌های لازم با بیمارستان‌های استان انجام شده است.

وی برای پیشگیری از حوادث جاده‌ای به شهروندان توصیه کرد: شهروندان سرعت مجاز را رعایت و فقط با هوشیاری کامل اقدام به رانندگی کنند و در زمان خواب‌آلودگی یا استفاده از دارو به هیچ‌وجه رانندگی نکنند، قبل از مسافرت نسبت به معاینه فنی خودرو و بررسی سیستم ترمز و ایمنی اقدام کرده و همه سرنشینان کمربند ایمنی خود را ببندند؛ اکثر حوادث جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری محدوده شهرها رخ می‌دهد بنابراین در صورت خستگی از رانندگی برای اتمام مسیر خودداری کنند.

راستین اظهار کرد: به محض مشاهده هرگونه تصادف که منجر به آسیب‌های انسانی شده است با حفظ خونسردی و آرامش فرد مصدوم را با ملایمت بررسی کنید، در صورت آسیب شدید، درد در ناحیه مهره‌های گردن یا سایر قسمت‌های ستون فقرات، از حرکت دادن مصدوم خودداری کرده و بلافاصله با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: در مدت اجرای طرح امداد تابستانه اورژانس ۱۱۵ در استان، بر استقرار آمبولانس‌ها در ساعات بعد از ظهر و شب در حاشیه جاده‌ها و با چراغ گردان روشن تأکید شده است.

راستین توصیه کرد: در صورت بروز حادثه با شماره تلفن مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی یا همان تلفن آشنای ۱۱۵ (اتاق فرمان) و نیز با تلفن ۱۱۰ (فوریت‌های پلیسی) تماس بگیرید، نشانی محل حادثه را حتی‌الامکان دقیق اعلام کنید، تعداد مصدومان احتمالی را برآورد کرده و به اطلاع اتاق فرمان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی برسانید، اگر از کادر پزشکی و پیراپزشکی نیستید و اطلاعی از تکنیک‌های امدادی ندارید به مصدوم دست نزنید.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: اگر اطلاعات پزشکی و پیراپزشکی در خصوص کمک‌های اولیه دارید قبل از کمک از بی‌خطر بودن محل برای خودتان اطمینان حاصل کرده و از توقف در محل ناامن و ازدحام در محل حادثه پرهیز کنید، همچنین راه عبور آمبولانس‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی و سایر گروه‌های امدادی را باز نگه دارید.

وی تصریح کرد: در طرح امداد تابستانی، توجه ویژه‌ای به ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها صورت گرفته است که در صورت نیاز، استقرار آمبولانس را در این مکان‌ها داشته باشیم.

راستین گفت: در طرح امداد-سلامت تابستانی امسال، اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با بهره‌گیری از ۱۴۱ پایگاه شهری، جاده‌ای و هوایی، ۸۰۰ نفر نیروی انسانی و ۱۵ مرکز اتاق فرمان برای پوشش امدادی حوادث جاده‌ای، ترافیکی و طبیعت‌گردی آمادگی کامل دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *