بارش‌ها تأثیری بر افزایش حجم مخازن سد زاینده‌رود نداشته است

به نظر می‌رسد بارش‌های جوی امسال توانسته است به برنامه‌ریزان در وزارت نیرو و مسئولان استان برای تأمین اندکی از آب سد نوید دهد؛ هرچند میزان بارش‌ها قطعا جبران سال‌های متمادی خشکسالی را با حداقل بارش نمی‌کند و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن از برنامه‌ریزی کنترلی برای ورود و خروج آب از سد زاینده‌رود تا چم آسمان خبر داد.
حسن ساسانی حجم موجود آب را در سد زاینده‌رود ۱۳۹ میلیون متر مکعب اعلام
کرد که با توجه به ۶۹۶ میلیون متر مکعب میانگین درازمدت، کاهش ۸۰درصدی را نسبت به درازمدت تجربه می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه از این میزان آب باید تا زمان شروع بارش‌های مؤثر طبق پیش‌بینی هواشناسی به‌شدت مراقبت کنیم و صرفا به مصارف شرب اختصاص یابد، افزود: برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای به گونه‌ای است که تا جایی که امکان دارد خروجی را از سد کاهش دهیم و با اعمال فشار برای صرفه‌جویی و کاهش مصرف، حداقل مقدار آب مورد نیاز شرب دو استان یزد و اصفهان را از سد رها سازیم و در چم آسمان تحویل دهیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به این پرسش که برای تأمین آب در منطقه اصفهان، صرفا متکی بر بارش‌های جوی هستید یا به برنامه‌های دیگری می‌اندیشید، گفت: متأسفانه فقط متکی بر بارش‌های جوی هستیم؛ چون انتقال آب بین حوضه‌ای مسکوت مانده و راهی به جز اتکا بر بارش‌های جوی نداریم.
وی با ابراز امیدواری درباره پیش‌بینی‌های هواشناسی نسبت به بارش‌های پاییزی افزود: میزان بارش در کوهرنگ حدود ۷ میلیمتر در سه تا چهار مرحله بوده که در مقایسه با درازمدت، هیچ تأثیری بر افزایش آب مخازن سد زاینده‌رود نداشته است.
ساسانی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی هواشناسی درباره افزایش بارش معمول می‌توانیم فقط در بحث شرب از این بحران عبور کنیم؛ ولی اگر به دلایلی بارش‌ها اتفاق نیفتد، مجبور به سختگیری بیشتر بر خروجی آب از سد زاینده‌رود خواهیم بود.
وی اذعان داشت: هر روز وضعیت آب کنترل و میزان خروج روزانه اندازه‌گیری می‌شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به این پرسش که با کاهش حجم آب مخازن سد زاینده‌رود وضعیت انتقال آب به استان همجوار چگونه ادامه می‌یابد، گفت: ما براساس برنامه ابلاغی منابع و مصارف وزارت نیرو اقدام می‌کنیم و تنظیمات میزان ورود و خروج آب صرفا برای شرب دو استان اصفهان و یزد انجام
می‌گیرد.
وی یادآور شد: بارش‌های اخیر در شهر اصفهان تأثیری بر حجم مخازن سد زاینده‌رود نداشته است و مردم باید در مصرف آب به دقت صرفه‌جویی کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *