آیا نمایش توهین کننده به زن مجوزدارد؟؟!

در آستانه بزرگداشت روز زن اجرای عمومی تئاتری آغاز شد که فقط نگاهی به عنوان آن تعجب در انتخاب نام را برمی‌انگیزد؛ حالا بماند به موضوع نمایشنامه که نه دغدغه امروز خانواده‌ها است و نه بار آموزشی دارد.

 «رام کردن زن سرکش»، عنوان نمایشی است که این روزها به روی صحنه رفته است. این نمایش، نوشته ویلیام شکسپیر است و با طراحی و کارگردانی مریم کاظمی اجرا می‌شود.

داستان تئاتر «رام کردن زن سرکش» درباره دختری به نام بیانکاست که خواستگاران زیادی دارد، ولی پدرش به هیچ یک از آنها اجازه خواستگاری نمی‌دهد تا زمانی که خواهر بزرگترش کاترینا ازدواج کند. هیچ کس حاضر نیست تا با خلق و خوی آتشین کاترینا، او را به همسری برگزیند تا زمانی که مردی به نام پاتریکو وارد شهر می‌شود. پاتریکو برای به دست آوردن همسری ثروتمند تمام تلاش خود را برای رام کردن این زن سرکش به کار می‌برد و …

حال، مساله‌ای که وجود دارد، این‌که این تئاتر، تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر داشته و عنوان «رام کردن زن سرکش» با فونت بسیار بزرگ در بیلبوردها و بنرهای سطح شهر دیده می‌شود. در واقع به کار بردن و انتخاب واژه‌هایی همچون «رام کردن» و «سرکشی» جای تامل دارد. آیا واژه رام کردن برای انسان استفاده می شود؟!

ایادآوری این نکته لازم است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریورماه سال گذشته تاکید کرده بود که به‌طور قطع به فیلم‌هایی که ارزش‌های ما را زیر سوال می‌برند، مجوز نمی‌دهیم.

به گفته وی، ما به فیلمی که مطابق با موازین نباشد، چه در خارج نمایش داده شده باشد و چه نه، مجوز نمی‌دهیم.

اما به نظر می‌رسد برخلاف تاکید وزیر ارشاد، دقت لازم در ارائه مجوز به این تئاتر وجود نداشته و یا حداقل تاکیدی برای تغییر عنوان این تئاتر صورت نگرفته است؛ آن هم در جامعه‌ای که زن، مقدس برشمرده می‌شود. پیامبر(ص) نیز زن را در ردیف نماز که امرى مقدس است، قرار داده و و با این تعبیر، زن را به بالاترین مقام ترقى داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *