ابطحی: افتخار می‌کنیم به دولت وابسته نیستیم

زهرا نصیری

مدیر حوز‌ه‌های علمیه خواهران استان اصفهان به مناسبت آغاز پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه خواهران از ۳ بهمن‌‌ماه تا ۲۸ بهمن‌‌ماه، به پرسش‌های رسانه‌ها درباره موضوعاتی همچون ساماندهی بانوانی که در جلسات زنانه به بیان احکام می‌پردازند و ابهاماتی که درباره دریافت بودجه دولتی حوزه‌های علمیه و استادان حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد، پاسخ داد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی ابطحی راه‌های ثبت‌نام متقاضیان حضور در حوزه‌های علمیه را از طریق سایت whc.ir
یا مراجعه حضوری به مدارس علمیه خواهران برای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ عنوان کرد و گفت: ظرفیت پذیرش در سطح دو حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان ۲ هزار و ۲۰۰ نفر، در سطح سه ۱۲۴ نفر و در سطح چهار معادل دکتری تنها ۳۰ نفر در هر سال تحصیلی است.
در سطح سه رشته‌های تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، ادبیات عرب، مطالعات زنان، کلام و تاریخ اسلام به صورت تخصصی تدریس می‌شود و برای مقطع دکتری در سه رشته تفسیر تطبیقی در مدرسه فاطمه الزهرا، فقه خانواده در مدرسه بانو مجتهده امین و کلام هم در مدرسه بانو امین در سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی شده است.
تحصیل ۷ هزار طلبه خواهر در استان اصفهان
وی با اشاره به اینکه ظرف ۲۰ سال در استان اصفهان بیش از ۵ هزار دانش‌آموخته خواهر در دو سطح حوزه‌های علمیه داشته‌ایم، گفت: اکنون در مدارس علمیه خواهران استان اصفهان بیش از ۷ هزار نفر در حال تحصیل هستند که پس از دانش‌آموختگی در آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و دانشگاه‌ها مشغول فعالیت می‌شوند.
حجت‌الاسلام ابطحی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ مدرسه دخترانه در استان اصفهان تحت پوشش امامت امام جماعت خانم هستند که پاسخگویی به پرسش‌ها را نیز آسان‌تر کرده و این طرح با استفتا از مراجع تقلید اجرایی شده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر هزینه‌های حوزه توسط مردم و خیران تأمین می‌شود گفت: از دولت تا سال ۹۰ بودجه‌ای دریافت نمی‌کردیم؛ اما از آن سال به بعد پذیرفتند برای حوزه‌ها کمکی را در نظر بگیرند. البته بودجه‌ای که برای کل حوزه‌های علمیه خواهران و برادران کشور می‌دهند، به اندازه بودجه دانشگاه اصفهان هم نیست. افتخار ما این بوده است که نمی‌خواهیم به دولت وابسته باشیم.
افتخار می‌کنیم به دولت وابسته نیستیم
وی ادامه داد: اگر به دولت وابسته می‌شدیم، هر موقع می‌خواست اهرم فشار را بر ما فرود می‌آورد؛ کما اینکه در عربستان سعودی، دولت بودجه حوزه‌ها و نماز جمعه‌ها را تأمین می‌کند و امام جماعت هم به نفع دولت خطبه می‌خواند؛ اما اینجا عمده هزینه‌های ما با کمک خیران و مردم است و از دولت تنها کمکی برای ایجاد فضاهای آموزشی براساس مصوبه مجلس دریافت می‌شود.
ابطحی درباره ساماندهی بانوانی که در جلسات زنانه شرکت کرده و به بیان احکام و روضه‌خوانی می‌پردازند، گفت: به سازمان تبلیغات نامه زدیم که این خانم‌ها را سازمان‌دهی کرده و آن‌ها را ضابطه‌مند کنند؛
زیرا اگر اشتباهی مرتکب شوند، به اسم ‌حوزه تمام می‌شود؛ اما هنوز هم شاهدیم خواهرانی در جلسات می‌روند که خوش‌صدا هستند و مسئله می‌گویند، اما دانش‌آموخته حوزه نیستند و ما هم نظارتی بر آن‌ها نداریم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان بیان کرد: در ابتدای تأسیس حوزه‌های علمیه، استاد خواهر به ندرت داشتیم و بیشتر استادان از حوزه‌های علمیه برادران بودند. اکنون ۵۲۴ استاد در حوزه‌های علمیه مشغول تدریس هستند که در سطح دو، ۹۵ درصد استادان را خواهران تشکیل می‌دهند.
وی به تخلفات اندک در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در بیشتر شهرها ائمه جمعه به عنوان ‌مؤسس حوزه بر حوزه‌ها نظارت دارند؛ اگر تخلفی از طلبه‌ای سر زد، کمیسیون نظارت در همان مدرسه وجود دارد. خوشبختانه خطاها درحوزه کمتر دیده می‌شود؛ زیرا در هر مدرسه‌ای برای هر پنجاه نفر، یک مشاور وجود دارد که به او تذکرات لازم را می‌دهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *