ابنیه تاریخی و آثار باستانی طالخونچه، فرصتی برای گردشگری و سرمایه گذاری است

فرزانه افسرطه

شهر طالخونچه در مجاورت شهر مبارکه با جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر، از قدیمیترین شهرهای استان محسوب می شود. سید محمد اطیابی، شهردار طالخونچه در مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار کیمیای وطن، با اشاره به ۱۲۰۰ سال قدمت طالخونچه، شهرت این شهر را به صاحب ابن عباد، وزیر شیعه آل بویه که زاده طالخونچه بود، عنوان کرد. وی وجود آثار و ابنیه تاریخی را بیانگر تمدن دیرینه این شهر نامید و گفت: مساجد، قلعه ها و خانه های تاریخی شهر، فرصت خوبی را برای گردشگری و سرمایه گذاری فراهم کرده است.

مهندس اطیابی گفت: طبق مصوبه وزارت کشور، طالخونچه از سال ۱۳۷۴، شهر شد و اکنون به درجه ۶ شهرداری ها رسیده است. وی با بیان آنکه تقریبا زیرساخت های عمرانی در شهر آماده شده، از اجرای پروژه های عمرانی و فرهنگی متعدد خبر داد و افزود: از مهرماه سال گذشته، رویکرد شهرداری و شورای شهر علاوه بر کارهای عمرانی، موضوعات فرهنگی نیز بوده است. همچنین، در مباحث گردشگری و مرمت آثار باستانی وارد شده ایم.

وی با ابراز تاسف از اینکه مرمت آثار باستانی در سالهای اخیر مغفول مانده و اکثر قلعه ها و امکنه تاریخی تخریب شده اند، افزود: از ابتدای خدمت خود، برای تعامل با مالکان این آثار و مسوولان ذیربط ، بمنظور احیا و بازسازی ابنیه تاریخی، تلاش کرده ام.

وی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره چگونگی همکاری اداره میراث، بیان داشت: اداره میراث در حد بودجه های خود همکاری می کند و فقط یک برج کبوتر را مرمت کرده است. لذا، در شورای شهر و شهرداری به این نتیجه رسیدیم که خودمان وارد این موضوع شویم. از جمله اقداماتی که در این راستا انجام شد، تبدیل یک خانه قدیمی متعلق به زمان قاجار با ارزش میراثی به موزهبود که از مردم خواسته ایم تا لوازم قدیمی خود را با هدف معرفی فرهنگ و تمدن دیرینه طالخونچه، به موزه تحویل دهند.

شهردار طالخونچه، از مسجد خیبر بعنوان یکی از اولین مساجد استان یا حتی کشور نام برد که قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد و تنها یک سنگ نبشته از آن باقی مانده و رسیدگی به آن مغفول مانده، همینطور، مساجد امام علی(ع) یا جهار برج متعلق به دوره سلجوقیان، مسجد الرضا و مسجد قائم مربوط یه دوران قاجار هستند. وی گفت: حمامی تاریخی متعلق به دوره قاجار در سالهای اخیر با خاک، پرشده است.

اطیابی، از تالار شاه نام برد که در زمان ملک شاه سلجوقی ساخته شده، البته دیوارهای آن هنوز هست ولی با خاک پرشده که درصددیم این تالار را بازسازی کنیم. وی از راه شاه، راه عبور ملک شاه نام برد که شهرداری پیگیر بازسازی آن است.

وی بودجه های عمرانی امسال را ۶ میلیارد تومان و بودجه جاری را ۴ میلیارد تومان اعلام کرد و بخشی از اقدامات عمرانی را کانیو گذاری مربوط به دفع آبهای سطحی، لکه گیری آسفالت، احداث جاده سلامت و خیابان همت و میدان شاهد، احداث ساختمان سالن رزمی، احداث زمین والیبال و فوتسال ساحلی، آبنمای موزیکال، اصلاح بخشی از بوستان ۱۲ هکتاری لاله و بهشت برشمرد و اقدامات فرهنگی را برگزاری شب شع عاشورایی با حضور شاعران استانی و کشوری، نمایشگاه فرش دستباف طالخونچه به نام یلمه، بزرگداشت امام خمینی (ره)، محفل انس با قرآن، همایش کارآفرینان، بزرگداشت فردوسی، برگزاری سمینار یک روزه نقش مردم در پیشگیری از جرم با همکاری دادگستری و جشنواره های دیگر اعلام کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *