احیای دائمی زاینده‌رود امکان پذیر است

پروانه شریفی

حیدرعلی عابدی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سوءمدیریت‌هایی درباره زاینده رود انجام شده است، اظهار داشت: لازم است حداقل بر لوله هایی که از زاینده رود انشعاب گرفته شده است نظارت‌های اساسی انجام و با اجرایی کردن مصوبات شورای عالی آب بخشی از مشکلات حوضه زاینده‌رود رفع شود.

وی افزود: با مذاکراتی که با وزارت نیرو داشتیم قرار است آخر اردیبهشت ماه جدول زمان بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب از سوی وزارتخانه به ما داده شود.

بخشی از صحبت های نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در زیر آمده است:

**ما از طرح‌های آبرسانی مختلف و از هر طرح باران زا و آبرسان دفاع می کنیم، از دیدگاه ما هیچ طرح آب‌رسانی نباید مانع طرح دیگر باشد اما برای آنها باید برنامه ریزی و اولویت بندی داشته باشم.

**اولویت نخست رفع مشکلات آبی اصفهان را ساماندهی زاینده رود است، هزاران وعده نباید ما را از این اصل مهم دور کند، ساماندهی زاینده‌رود بدین معناست که از آب زنده‌رود نیز مشابه یک خط لوله آب یزد که با حراست خوب وزارت نیرو هیچ کس نمی‌تواند حتی یک انشعاب از آن بگیرد، محافظت شود.

**اگر روزی یک میلیون مترمکعب آب به زاینده رود اختصاص داده شود زاینده رود همیشه جاری خواهد بود، به طور قاطع می‌گوییم زاینده رود می‌تواند رودخانه‌ای همیشه جاری باشد و با جریان زندگی بخش و دایمی آن علاوه بر تامین منابع آب زیرزمینی مشکل خطر رانش زمین در اصفهان و بیماری‌زایی تالاب خشک گاوخونی نیز برطرف می‌شود.

**با اختصاص روزانه یک میلیون مترمکعب آب به زاینده رود تنها ۳۶۵ میلیون مترمکعب آب در سال نیاز داریم، این در حالی است که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب پیش از ورود به اصفهان تلف می شود.

**از تونل اول تا سد برداشت‌های متعددی انجام می‌شود که تابحال وزارت نیرو در پی محاسبه آن نیز نبوده است، بر اساس محاسبات ما از سد زاینده‌رود تا روستای بابا شیخ‌علی ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب گم می شود که حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب در سال را شامل می شود و بر این اساس اگر ساماندهی زاینده رود انجام و مازاد برداشت ها رفع شود دیگر آبی اززاینده‌رود گم نمی شود.

** وزارت بهداشت هنوز برای افزایش کارانه اقدام نکرده است، ما تعداد ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کم داریم که تامین این تعداد با فوریت امکان پذیر نیست و با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی نمی توانیم شیفت‌ها را کاهش دهیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *