اختصاص۱۸ میلیون تومان بلاعوض برای مسکن خانواده های روستایی دارای دو معلول

طاهره جعفری

مهندس غلامحسین خانی گفت: در بخش مسکن روستایی به کمک بهزیستی و بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن از طریق حساب صد به روستاییانی که دارای دو معلول یابیشتر باشند یک سری اعتبارات بلاعوض ۱۸ میلیونی اختصاص داده می شود که با وام پنج درصدی که بنیاد مسکن پرداخت می کند ۳۶ میلیون تومان برای ساخت مسکن روستایی به آنان پرداخت می شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱فروردین ماه ۱۳۵۸ اولین نهادی بود که توسط امام راحل تاسیس شد و هدف آن بحث خانه دار کردن افراد بی بضاعت و اقشار کم در آمد بود. در همین زمینه حضرت امام حسابی را دربانک ملی افتتاح کردند به نام حساب صد که خیرین و مردم بتوانند با کمک به این حساب در خانه دار شدن افراد کم در آمد وآسیب پذیر سهیم باشند.به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن و حساب صد امام خبر نگار کیمیای وطن مصاحبه اختصاصی با مهندس غلامحسین خانی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان داشت که در ادامه می خوانیم.جناب آقای مهندس ضمن تشکر از فرصتی که برای مصاحبه به مناسبت تاسیس بنیاد مسکن در اختیار کیمیای وطن گذاشتید بفرمایید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در چه زمانی تاسیس و کار خود را بطور رسمی شروع کرد؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ اولین نهادی بود که توسط امام راحل تاسیس شد و هدف آن بحث خانه دار کردن افراد بی بضاعت و اقشار آسیب پذیر جامعه بود. از سال ۱۳۵۸ کار خود را با خانه سازی در روستاها و شهرها شروع کرده و در سالهای بد بنیاد مسکن متولی باسازی مناطق جنگی درخوزستان و کردستان شد.

و تولی گری باسازی هنوز در اختیار بنیاد مسکن است. و این بنیاد علاوه بر کارهایی که در رابطه با مسکن انجام می داد. از سال ۱۳۶۷ از طرف دولت و با تصویب مجلس شورای اسلامی طرح هادی روستایی نیز به این نهاد واگذار شد.

در رابطه با بحث واگذاری زمین بنیاد مسکن از همان سال ۱۳۵۸ در روستاها متولی واگذاری زمین به روستاییان عزیز شدکه این زمینها را بنیاد مسکن از طرف دولت و منابع طبیعی تملک می کند.وبا تفکیک و آماده سازی آن به متقاضیان روستایی تحویل می دهد.

امام خمینی از همان زمان تاسیس بنیاد مسکن یک حسابی را به نام حساب صد افتتاح کردند این چه حسابی است؟ آیا در گذشته و حال کارایی داشته است؟

امام به همه مردم اعلام کردند که من حسابی را در بانک ملی تاسیس می کنم که خیرین و مردم خیر بتوانند با کمک به این حساب برای اقشار کم در آمد وآسیب پذیر خانه تهیه کنند. و کسی بی خانه نباشد.

هیات امنای مسکن حساب صد در تهران هر واریزی که از هر استان و شهرستانی باشد را اعلام می کند. و بنیاد مسکن استانها وظیفه دارند. که افرادی را که شناسایی کردند.در بخش مسکن از حساب صد کمک بگیرندو در زمینه خانه دار شدنشان به آنها کمک کند.

البته خود بنیاد مسکن نیز کارخانه هایی دارد که در تولید مصالح ساختمانی کار می کند. که قرار شده تمام در آمد این کارخانه ها به حساب صد واریز و برای کمک به مسکن اقشار کم در آمد هزینه شود.

در بحث کمک به مسکن محرومین و بی بضاعتها از سال ۱۳۵۸ بر اساس واریزها به حساب صد و به تناسب واریز به این افراد در زمینه مسکن کمک شده است. در بحث بازسازی کرمانشاه نیز این حساب صد اعلام شد که هر کسی می خواهد به باسازی شهر سر پل ذهاب که استان اصفهان مسوولییت آن را برعهده داشت کمک کند به حساب صد واریز کند که مردم به بانک ملی مراجعه کردند و کمک های خود را به این حساب واریز کردند.

در حال حاضر وضعیت مسکن روستایی چگونه است؟

از سال ۱۳۷۴ یک استارتی خورد برای بهسازی مسکن روستایی . ولی از سال ۱۳۸۴ به همت دولتمردان و مجلس شورای اسلامی با افزایش بودجه در این زمینه مقرر شد که سالیانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی در روستاها با مشارکت مردم و با تسهیلات با پنج درصد کارمزد. از طریق بانکها در اختیار روستائیان عزیز قرار بگیرد و از سال ۱۳۸۴ تا کنون یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد مسکونی در کل روستاهای کشور پایان یافته که ازاین سهمیه ۲۰۰هزار مسکن در سال است.

استان اصفهان نیز براساس جمعیت روستایی خود هر سال اعتباراتی داشته که ما بین مردمی که در حال ساخت بودند این تسهیلات را از طریق بانکها در اختیار آنها گذاشته

و تاکنون حدود ۵۵ هزار واحد مسکونی تحت پوشش مسکن روستایی قرار گرفته و ساخته شده است. این فعالیت در سال ۱۳۹۶ حدود ۹۸۵۰فقره اعتبار بوده و از طرف بنیاد مسکن ۸۲ درصد به بانکها ابلاغ شده و متقاضیان به بانکها معرفی شده اندو ۶۲۲۶ اعتبار را از طریق متقاضیان جذب کردیم که مشغول ساخت وساز خانه هستند و بقیه را نیز در شش ماه اول ۱۳۹۷ معرفی می کنیم.

سقف اعتبار برای هر واحد مسکونی در روستا هر سال اضافه می شود برای سال ۱۳۹۶ هجده میلیون تومان برای بخش داخل بافت جدید روستا بوده و بیست میلیون تومان برای بافت فرسوده روستا بوده است. در نیمه دوم ۱۳۹۷ نیز این تسهیلات بیست پنج میلیون پیش بینی شده است.

ماموریت بنیاد مسکن در زمینه زیر ساخت های روستایی چگونه است؟

بحث نظام فنی روستایی است که از سال ۱۳۸۴ بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برنامه ریزی کردند. که کاری که نظام مهندسی در شهرها انجام می دهد. بنیاد مسکن در روستاها با افرادی که تحت پوشش نظام فنی روستایی قرار می گیرند. که همان مهندسین و کاردانهایی هستند که عضو نظام مهندسی هستند اینها شناسایی شده اند و خودشان اعلام کرده اند که می خواهند در بخشهای روستایی کمک کنند. و در بخش نظارت، تهیه طرح، مشترک از مدیر راه و شهرسازی وبنیاد مسکن پروانه اشتغال روستایی گرفته اند. و زیر نظر نظام فنی روستایی، بخش نظارت واحدهای روستایی را انجام می دهند.

و خوشبختانه سال ۹۵دو مرتبه این مصوبه تمدید شد. که کلیه واحدهای روستایی که می خواهند پروانه ساخت بگیرند باید زیر نظر نظام فنی روستایی باشند.

چند درصد خانه هایی که در روستاها ساخته می شود زیر ساخت محکمی دارد که با یک سیل وزلزله از بین نرود؟

در آمار طرح جامع مسکن روستایی ۲۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که در سال ۱۴۰۴ به ۲۳۶ هزار واحد مسکونی می رسد. اگر ما سالیانه ۵۸۰۰ واحد مسکونی را به آنها تسهیلات بهسازی مسکن روستایی دهیم و مقاوم بسازند در سال ۱۴۰۴ حدود ۸۵ درصد از واحدهای روستایی را می توانیم بگوییم مقاوم شده اند.

بنیاد مسکن به روستاییان برای ساخت وساز مسکن چگونه زمین واگذار می کند؟

همینطور که قبلا گفته شد بنیاد مسکن متولی واگذاری زمین در روستاها است . اخیرا در برنامه پنجم و ششم زمینهای داخل روستا تحت طرح هادی که تاسیس می شود. زمینهای که مورد نیاز باشد بر اساس شاخص جمعیتی زمین در محدوده بافت روستا قرار می گیرد. سعی می کنیم که این زمینها یی که می خواهیم واگذار کنیم دولتی باشد که تحت تملک باشد چون زمینهای دولتی اطراف روستا را بنیاد مسکن قانونا تملک می کند. این زمینها را پس تملک کردن تفکیک و آماده سازی می کنیم و در نهایت به روستاییان واگذار می کنیم. قیمتهای واگذاری معمولا متعادل هستند. ولی اگر کسی باشد که برای آماده سازی زمین قادر به پر داخت هزینه نباشد از حساب صد امام به آنها کمک می شود.

بنیاد مسکن برای آماده سازی زمینها در روستا چقدر هزینه می کند و چقدر از روستاییان اخذ می کند؟

تقریبا با قیمت تمام شده با مردم حساب می کنیم و ۷۵ درصد از پولی که بابت آماده سازی زمینها از مردم می گیریم صرف خود زمینها می شود و ۲۵درصد بقیه را خرج نقشه برداری و طراحی که زمینها نیاز دارند می کنیم. در واقع زمین رایگان ارائه می شود و تنها هزینه آماده سازی آن از مردم گرفته می شود.

بنیاد مسکن به افراد کم در آمد و اقشار آسیب پذیر برای واگذاری زمین کمکی می کند؟

یک تفاهم نامه ای با کمیته امداد داریم که اگر اقشاری زیر نظر کمیته امداد باشند یا ایثارگر یا از خانواده شهدا باشند به آنها تخفیفاتی در بحث واگذری زمین انجام گیرد.

در بخش مسکن روستایی نیز به کمک بهزیستی و بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن از طریق حساب صد به روستاییانی که دارای دو معلول یابیشتر باشند یک سری اعتبارات بلاعوض ۱۸ میلیونی داده می شود. و با وام پنج درصد که خود بنیاد مسکن می دهد. حدود ۳۶ میلیون می شود که برای ساخت مسکن به آنها داده می شود.

در ابتدای صحبتهایتان اشاره کردید بنیاد مسکن علاوه بر خانه سازی در روستاها اجرای طرح هادی را نیز بر عهده دارد این طرح هادی چیست؟

طرح هادی سندی است که برای روستاها ی با جمعیت بالای بیست خانوار تهیه می شود. از لحاظ جاده سازی، موقعیت پلاکها و نیازمندیهای روستا از جمله طرح های بهداشتی، آموزشی،ورزشی،فرهنگی و… در طرح هادی زیر نظر مشاور طرح جامعی تهیه می شود. که در برنامه پنجم وششم این طرح به بنیاد مسکن واگذارشد.به عنوان کمیسیون طرح هادی جلسات طرح هادی در بنیاد مسکن بر گذار میشود.و طرح هادی روستایی در این کمیسیون تصویب می شود.

عمر طرح هادی ده سال است و پس از ده سال بازنگری می شود از این طرح در روستاها استفاده زیادی می شود. و هر کس بخواهد از مرجع صدور پروانه ها که دهیاری یا بخشداری هستند پروانه بگیرد باید صدور مجوز حتما براساس طرح هادی باشد. و اگر بخواهد کاربری غیر از چیزی که پیش بینی شده انجام دهد. باید حتما به کمیسیون مراجعه و کاربری آن تعیین شود. وبر اساس ضوابطی که است در بخش شهر سازی و طرحی که تهیه شده متقاضی می تواند مجوز بگیرد و ساختمان بسازد. در طرح هادی معابر،جدارسازی و جدول گذاریها نیز در روستا مشخص می شود.و دهیاری ها چون مرجع صدور پروانه در روستاها هستند با استعلام از بنیاد مسکن و بررسی موقعیت پلاکهاو مطابقت کاربریها اجازه ساخت به متقاضی می دهند.

در کنار اجرای طرح هادی طرح های اجرای بهسازی بافت با ارزش روستایی را داریم که در سال ۱۳۹۶ دو روستای ابیانه و نطنز انجام گرفت. علاوه بر این بهسازی روستاهای هدف گردشگری را داریم که روستای خفر از بخش پادنای سمیرم جزو روستاهایی بود که سال ۱۳۹۶ بر روی آن کار شد. پس با این حساب بهسازی بافت باارزش روستایی، بهسازی روستای هدف گردشگری، و بهسازی خود روستا نیزبر عهده بنیاد مسکن است.

ماموریت بنیاد مسکن در زمینه زلزله کرمانشاه چه بوده ومیزان پیشرفت کار تا چه حدی بوده است؟

در تاریخ ۲۱ آبان ماه که زلزله کرمانشاه روی داد بنیاد مسکن استان اصفهان و دوازده استان دیگر به عنوان معین استان کرمانشاه انتخاب شدیم. وبنیاد مسکن استان اصفهان در شهر سر پل ذهاب مستقر شد و حدود ۱۸ هزار پرونده متقاضیان را تشکیل دادیم. ارزیابی کردیم و پروندهایی که تشکیل دادیم حدود یازده هزار واحد تعمیری تجاری و مسکونی داشتیم. و تعمیریها به سه دسته یک ،دو وسه تقسیم شد. که نوع یک خسارت بیشتر وبه ترتیب دو وسه کمتر خسارت دیده بودند بر همین اساس آنها را به زیر سازی معرفی کردیم و بلا عوضهای آنها را به حسابشان واریز کردیم. وبه ناظرینی که در آنجا مستقر بودند دستور کار به تعمیریهای نوع یک و دو دادیم و مردم عزیز در سر پل ذهاب تعمیرات واحدهای مسکونی خود را انجام می دهند.ودر بحث واحدهای احداثی ما حدود ۷۲۰۰ واحد مسکونی و تجاری را تشخیص دادیم که این واحدها احداثی هستند. این واحدها را کارشناسی و ارزیابی و پرونده تشکیل دادیم و بحث آوار برداری و تخریب واحدهای مسکونی را شروع کردیم. علاوه براین یک دستوری به بنیاد داده شد که مسوولییت کانکسها و کمک های بلاعوض را برعهده بگیرد. و ما مجبور شدیم برای اسکان موقت که کانکس یا کمک بلاعوض تعیین شده بود را پرداخت کنیم و اینجا متقاضی بود که تصمیم می گرفت که برای اسکان موقت خود کانکس بگیرد یا کمک بلاعوض و چون بیشتر واحدها مستاجر داشتند تصمیم گرفته شد. پرونده مستاجرهای واحدهای احداثی تشکیل شود که نزدیک به ۳۴۰۰ پرونده مستاجر تشکیل دادیم واسکان موقت یا کانکس آنها را تحویلشان دادیم. حدود ۹۵درصد بلاعوضها پرداخت شد و پنج درصد دیگر مراجعه نکردند.

بحث شروع واحدهای احداثی را در دستور کار داشتیم که اینها باید از شهرداری پروانه ساخت بگیرند و از طرف نظام مهندسی استان کرمانشاه و شهر سر پل ذهاب نقشه هایشان تهیه می شد که این فرصت زیادی از ما گرفت. از اول اسفند ماه کار واحد احداثی شروع شد. چون واحدهای احداثی که پیش بینی شده بود خیلی زیادتر ازآن شد بنیاد مسکن تصمیم گرفت که شهر سر پل ذهاب را به سه قسمت تقسیم کند. و دواستان دیگر از جمله مازندران و خراسان رضوی نیز به کمک ما آمدند بر این اساس قرار شد علاوه بر شهرسر پل ذهاب تعمیرها را خود استان اصفهان انجام دهد. و احداثی ها را حدود۳۱۰۰را استان اصفهان انجام می دهد ودوهزار تا دیگر را دو استان دیگرانجام می دهند. خوشبختانه کار احداث شروع شده و پی کنی ها را هم بنیاد مسکن مرکزی اعلام کرده که به صورت رایگان برای مردم انجام دهیم. تاکنون چهار هزار واحد آوار بردای شده وبقیه تا پایان اردیبهشت تمام می شود و ۲۲۱واحد نیز پی کنی شده و ۵۱ واحد بتون ریزی شده ودر حال آماده سازی برای انجام اسکلت فلزی براساس طرح مهندسی است.

بنیاد مسکن علاوه بر روستا در شهر نیز کاری انجام می دهددر این زمینه چه تسهیلاتی برای شهرها انجام می دهد؟

ما یک واحد معاونت شهری داریم که در شهرها کار مسکن شهری انجام می دهیم. بیشتر فعالیت ما در شهرهای زیر ۲۵ هزارنفر جمعیت و کوچک است و روستای بالای بیست خانوار برای طرح های هادیمان است وبرای مسکن روستایی به هر چند خانوار که در روستا باشد تسهیلات مسکن می دهیم.

در قسمت شهریمان در سال ۹۶ حدود ۳هزار واحد در دست اقدام داشتیم که باید۸۰۰ واحد آنرا شروع می کردیم که انجام شد.ودر بودجه ۹۷ هم واحدهای نیمه تمام سال قبل را تمام می کنیم. وهزار واحد هم برای سال ۹۷ پیش بینی بودجه داریم که شروع می کنیم. و زمین را هم از طریق مسکن راه و شهرسازی تملک می کنیم. هم مشارکتی کار می کنیم و زمینهایی را نیز خودمان می خریم.

یک کار دیگری که ما از سال ۷۵در شهرها و روستاها انجام دادیم بحث اسناد مالکیت است که به کمک دفتر اسناد رسمی شروع به این کار کردیم و حدود دویست و ده هزار واحد مسکونی در روستاها را سند برایشان صادر کردیم.

در پایان من از همه مردم عزیز روستایی استان اصفهان در خواست دارم که اگر خانه هایشان فرسوده است یا واحد نیمه ساخته دارند که نتوانسته اند تمام کنند. به بنیاد مسکن شهرستانها مراجعه کنند و از تسهیلات ارزان قیمت بهسازی مسکن روستایی استفاده کنند که خانه هایشان مقاوم شود تا خدایی نکرده در حوادثی که ممکن است رخ دهد آسیبی نبیند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *