اربعین زمینه‌ساز ظهور

مجید علیزاده

آمدن اهل‌بیت امام حسین علیه‌السلام به سرزمین کربلا فقط برای این نبود که دلی خالی کنند یا تجدیدعهدی بکنند آن‌چنان‌که گاهی بر زبان‌ها جاری می‌شود مسئله بسیار بالاتر بود نمی‌شود کارهای شخصیتی مثل اما سجاد علیه‌السلام یا مثل زینب کبری سلام‌الله علیها را بر همین مسائل عادی رایج ظاهری حمل کرد، باید در کارها و تصمیمات شخصیت‌هایی به این عظمت در جستجوی رازهای بزرگ‌تر بود…

به شیعیان یاد داده‌اند اینجا محل اجتماع شماست، اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعه شیعی و هدف بزرگ اسلامی، جامعه اسلامی، جامعه مسلمین را باید به یاد هم بیاورید. تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن‌هم با آن وضع! این چیزیست که باید از یاد مسلمانان نمی‌رفت و خاطره آن‌هم برای همیشه زنده می‌ماند، آمدن خاندان پیغمبر اما سجاد علیه‌السلام و زینب کبری سلام‌الله علیها به کربلا در اربعین به این مقصود بود (امام خامنه‌ای مدظله العالی-نماز جمعه تهران-۲۴/۷/۱۳۶۶)

بنابر روایتی که از امام صادق علیه‌السلام منقول است: امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور درحالی‌ که تکیه به دیوار خانه خدا زده‌اند خود را چنین معرفی می‌نمایند:

ألا یا أهل العالم أنا امام القائم

ألا یا أهل العالم إنّ جدی الحسین قتلوه عطشانا

ألا یا أهل العالم إنّ جدی الحسین سحقوه عدوانا

(کتاب الزام الناصب فی اسباط الحجه الغائب-ج ۲-ص ۲۳۳)

حال نکته‌ای که قابل تأمل است این‌که چرا حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام خود را به نام جدشان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام معرفی می‌کنند، این‌که چه ارتباطی بین امام حسین علیه‌السلام و قیامش و حضور خانواده‌شان و شهادتش با قیام حضرت بقیه‌الله علیه‌السلام و طریق و مسیر ایشان وجود دارد؟!

این مطلب نشان می‌دهد در زمان حضور حضرت حجت علیه‌السلام امام حسین علیه‌السلام برای مردم شناخته شده است و آن چیزی که در عصر حاضر امام حسین علیه‌السلام و راهش را به مردم جهان می‌شناساند چیزی جز اجتماع گسترده اقشار مردم در پیاده‌روی اربعین نیست. اجتماع گسترده‌ای که بیست میلیون جمعیت را از اقصی نقاط جهان دور هم جمع می‌کند و چشم‌های دنیا را خیره می‌سازند و هدفشان نشان دادن راه و هدف امام حسین علیه‌السلام که همان مبارزه با ظلم و استبداد و استکبار است می‌باشد و به همین دلیل است که لبیک یا حسین گویان به‌طرف بارگاه آن آزادمرد عالم اسلام و تشیع قدم می‌نهند وگرنه چه دلیلی دارد که حضرت بقیه‌الله أرواحنا بمقدمه الفدا در زمان قیامشان «یا لثارات الحسین» را فریاد بزنند. مگر نه اینکه سپاهیان یزید همگی به درک واصل گردیده‌اند و دیگر اثری از آن‌ها وجود ندارد. پس چرا حضرت حجت علیه‌السلام به دنبال خون‌خواهی از آن‌ها می‌باشد؛ که همه این‌ها مؤید این است که هدف از قیام آن حضرت آن‌هم با شعار «یا لثارت الحسین» قیام و مبارزه با تفکر یزید و یزیدیان است. همان تفکری که در زمان امام حسین علیه‌السلام در مقابل ایشان، در مقابل جبهه توحید و حق ایستاد، همان تفکر تا عصر غیبت تا حال حاضر و تا زمان ظهور امام زمان علیه‌السلام وجود دارد و حضرت با همان هدف که نابودی تفکر یزید و یزیدیان است قیام می‌کند. همان تفکر استکباری که هنوز هم جهان و هر آنچه در آن است را ادعای مالکیت و حاکمیت دارند و هیچ خدعه و فریبی که به‌صورت نظامی و چه به‌صورت فرهنگی و چه اقتصادی برای حکومت بر جهان فروگزار نیستند و به همین دلیل است که تحلیلگران نظام امریکا اربعین را همانند مار افعی سیاهی تشبیه کرده‌اند که قلب نظام سلطه را نشانه رفته است؛ که با کنار هم قرار دادن این مسائل متوجه می‌شویم که قیام امام حسین علیه‌السلام و قیام حضرت حجت علیه‌السلام هر دو در یک مسیر و برای رسیدن به هدف الهی محقق می‌شود و پیاده‌روی اربعین را می‌توان یکی از مقدمات آن دانست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *