از اشغالگری تا اشغالگری

اقدام اخیر رئیس‌جمهور هنجارشکن ایالات متحده آمریکا، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است. همچنین ترامپ رسما دستور انتقال سفارت این کشور را از تل‌آویو به بیت‌المقدس صادر کرد؛ اما گفت ایالات متحده همچنان به راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند خواهد ماند.
مقامات آمریکایی معتقدند به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناختن یک واقعیت کنونی و تاریخی به جای یک بیانیه سیاسی است؛ اما باید به آنها یادآور شد این واقعیت تاریخی را خودشان سال‌هاست تحریف کرده‌اند.
همچنین یک روز پیش از اعلام ترامپ، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که دونالد ترامپ تلفنی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، را از تصمیم خود برای انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس آگاه کرده است.
محمود عباس در این گفت‌وگوی تلفنی به ترامپ درباره پیامدهای خطرناک انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هشدار داد.
عباس خطاب به ترامپ گفت: مطابق قطعنامه‌های بین‌المللی هیچ دولت فلسطینی بدون اینکه قدس شرقی پایتخت آن باشد، تشکیل نخواهد شد.
مطمئنا این تغییر، تغییر کوچک و ساده‌ای نیست و مسبب آشوب در فلسطین اشغالی و نیز در کشورهای مسلمان خواهد شد.
به گزارش تسنیم، گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین با صدور بیانیه مشترکی، خواستار برگزاری «تظاهرات خشم» شده‌اند. این گروه‌ها در بیانیه خود، بیت‌المقدس را «خط قرمز» همه کشورهای عربی و اسلامی دانستند. این خبرگزاری گزارش داد فلسطینیان در حال حاضر به فکر انتفاضه جدیدی هستند. «خضر حبیب»، «مال حمد» و «اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش‌های «جهاد اسلامی»، «فتح» و «حماس»، چنین هشداری را به رژیم صهیونیستی و آمریکا دادند. اخبار حتی از آغاز درگیری در «بیت‌اللحم» واقع در کرانه غربی حکایت دارند.
اعلام پایتختی قدس از سوی ترامپ برای جهان اسلام اعلان جنگ است. اسرائیل برای کشورهای اسلامی – غیر از معدودی از دول اسلامی که دست برادری به اسرائیل دادند، مانند عربستان – همچنان غاصب و اشغالگر است و هیچ‌گاه عنوان دولت به آن اطلاق نشده است؛ زیرا به عنوان دولت شناسایی نخواهد شد.
باید به صراحت گفت اسرائیل تا ابد جایی در خاورمیانه نخواهد داشت و برای کشورهای اسلامی همواره رژیم اشغالگر خواهد ماند. بیت‌المقدس، اولین قبله و عامل وحدت مسلمانان جهان است؛ بنابراین علاوه بر اهمیت مادی و نمادین پایتختی در عالم سیاست، اهمیت معنوی و اعتقادی فراوانی دارد و مسلما ارزش معنوی و اعتقادی بسیار بیشتر از ارزش مادی است؛ همین خود دلیل محکمی است برای حق‌خواهی و استقلال‌جویی فلسطین.
از سوی دیگر اقدام ترامپ، بی‌شباهت به اقدام بالفور و اعلامیه قیمومت وی نیست. انگلیسی‌ها یک سال پیش از صدور بیانیه بالفور به موجب پیمان «سایکس پیکو»، فلسطین را به اشغال خود درآورده بودند. آنان طی سال‌های بعد کوشیدند تا در اجرای بیانیه بالفور ترکیب جمعیتی فلسطین را به سود یهودیان برهم بزنند. از ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۷ که سازمان ملل بر طرح تأسیس به اصطلاح دولت یهود در فلسطین صحه گذاشت، صدها هزار یهودی از سراسر جهان وارد فلسطین شدند. ترامپ نیز با این اقدام به شیوه‌ جنگ نرم، اما نرم‌تر به حاکمیت دولت فلسطین تعرض کرده است و این یعنی ادامه مسیر بالفور؛ اما این تعرض و تجاوز ترامپ بی‌پاسخ نخواهد
ماند.
همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: اینکه آنها ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آنهاست. در مسئله‌ فلسطین دست آنها بسته است و نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند. پیروزی از آن امت اسلامی است و فلسطین آزاد خواهد شد و ملت فلسطین به پیروزی خواهد رسید.
امام خمینی(ره) نیز فرمودند: قدس پاره تن اسلام است.
به اسن ترتیب باید خاطرنشان کرد ترامپ نمی‌تواند با سلیقه دامادش، دولت فلسطین را هدف سیاست‌های نابخردانه‌اش قرار دهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *