آبانِ وعده‌های برجامی اروپا

برجام با پس‌کشیدن آمریکا تبدیل به فرایندی ادامه‌دار شده که فعلا اروپا قدرت مانور بیشتری داشته است و هر روز به ۱۳ آبان‌ماه که موعد وعده‌ اروپاست، نزدیک‌تر می‌شویم.
در حالی که سه پایتخت غربی، پاریس، لندن و برلین، بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران پس از خروج ایالات متحده از آن در ماه ژانویه تأکید داشتند، اما تاکنون اقدامی عملی از آنها دیده نشده و فقط در حد سخن بوده است.
در رویارویی با تحریم‌های آمریکا که قرار است از نوامبر بخش سخت آن آغاز شود، پاریس و لندن و برلین تلاش کردند زمینه‌های لازم را برای حفظ سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران فراهم کنند؛ اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌اند. در همین راستا تا امروز ۵۳ شرکت اروپایی پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کرده‌اند که از این تعداد، ۹ شرکت فرانسوی و ۸ شرکت آلمانی بوده‌اند؛ همچنین شرکت‌های هواپیمایی انگلیسی «بریتیش ایرویز» و فرانسوی «ایر فرانس» و هلندی «کی‌ال‌ام» اعلام کردند از این ماه پروازهای خود را به تهران تعلیق می‌کنند. این اقدام از افزایش فشارها بر مواضع اروپایی‌ها که به نظر می‌رسد هر روز بیشتر می‌شود، حکایت دارد.
برخلاف ایران که در اجرای پیشنهادهای اروپا تعجیل دارد، اروپا چندان عجله‌ای ندارد و با خونسردی کامل به مسئله می‌نگرد؛ یا شاید اروپا با این تأخیر در پی راضی‌کردن آمریکاست تا مبادا به دلیل اقدامات اروپا رنجیده‌خاطر نشود.
به اوایل آبان‌ماه نزدیک می‌شویم و این اروپاست که باید مردانگی خود را ثابت کند؛ اگر چنین نشود و اروپا نیز پا پس بکشد، غیراخلاقی‌تر از ترامپ عمل کرده و منافع ملی کشورمان را تأخیر انداخته است.
جمهوری اسلامی ایران برای خروج از برجام با شرایط پیش‌آمده مختار است که آن را ترک کند و هیچ مانعی بر سر راه وی به لحاظ قانونی قرار ندارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *