مذاکره موشکی ممنوع!

نفیسه الله دادی

ایران در برابر ادعای مذاکره موشکی بارها و بارها اعلام کرده است که با احدی مذاکره موشکی نخواهد کرد. برنامه موشکی ایران در جهت دفاع از کشور است؛ بنابراین منافع ملی ایران چنین پیشنهادی را نخواهد پذیرفت. از سوی دیگر ایران در منطقه‌ای پرمناقشه قرار دارد؛ بنابراین باید به فکر تسلیحاتی باشد که بتواند از خویش دفاع کند و به دشمن اجازه ندهد که در مخیله خویش تجاوز به کشورمان را بپروراند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند هر مقامی که به تهران می‌آید، نباید درباره برنامه‌های موشکی کشور صحبت کند؛ با وجود این، این پیام برای فرانسه تفهیم نشده است. لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، با تکیه بر مواضع فرانسه که در ماه‌های گذشته درباره برنامه موشکی ایران بارها بیان کرده است، راهی تهران شد. همین باعث شد میهمان گستاخ خطاب شود.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، سپتامبر گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود «توافق هسته‌ای میان ایران با مجموعه ۱+۵ کافی نیست» و این موضع را در سفر خود به امارات متحده عربی در نوامبر گذشته نیز بار دیگر تکرار کرده بود.
از سوی دیگر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در نشست سالیانه سیاست‌گذاری آیپک گفت: رئیس‌جمهور ترامپ در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد آمریکا بیش از این، توافق فاجعه‌بار با ایران را تأیید نخواهد کرد. این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری نمی‌کند. چنانچه توافق هسته‌ای با ایران در ماه‌های پیش رو اصلاح نشود، آمریکا فوری از آن خارج خواهد شد. آمریکا هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.
لودریان با پاسخ شمخانی روبه‌رو شد؛ اما باز هم آمریکا از حربه تهدید استفاده کرد. جمهوری اسلامی ایران اگر قرار بود با تهدید از مسئله امنیتی و دفاعی خویش کوتاه بیاید، زودتر از اینها باید چنین می‌کرد. پایبندی ایران به برجام، یعنی تعهد بین‌المللی و خروج آمریکا از برجام، یعنی عهدشکنی و بهانه‌آوردن؛ اما تهدید به خروج از برجام نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را ترغیب به عقب‌نشینی کند؛ زیرا اصل شهادت سرلوحه امور است؛ بنابراین امنیت و کشورمان را نمی‌فروشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *