از بی تفاوتی سازمان حقوق مصرف کنندگان تا سردرگمی مردم!کم فروشی از نوع پاکتی

زهرا نصیری

با کمی دقت و البته با یک دستگاه ترازوی دقیق برروی بسته بندی برخی اقلام مصرفی مانند انواع محصولات لبنی، یا مواد کنسروشده مثل رب کوجه فرنگی، تن ماهی و یا گروه تنقلات مانند کیک و بیسکوئیت و غیره می‌توان به کم فروشی‌های بسیار بارز کارخانجات تولیدی برای عرضه مواد مصرفی به مردم پی برد. این روزها اینقدربار این تخلفات بارز، در کارنامه کارخانجات به امری عادی تبدیل شده است که وقتی رسانه ملی هم برای رسیدگی به این موضوع بارها خطاب به مسئولان گزارش و خبر به روی آتن می‌فرستد گوش هیچ کس بدهکار نیست وهمه این صاحبان ثروت به نام بسته بندی و شکیل کردن اجناس، خون مردم را در شیشه می‌کنند و با ورود اجناس تقلبی و یا با وزن پایین و به نوع بارز آن کم فروشی هیچ ابایی ازاین کار منکر ندارند و در این راه هم هیچ کس نیست که برای این کارو تخلفشان اقدامی شایسته کند، نه سازمان صنعت و معدن و تجارت خود را مسئول می‌داند و نه تعزیرات و نه استاندارد! چند تای این ادارت عنوان می‌کنند که اگر کسی شکایتی دارد بیاید و به ما اعلام کند تا پیگیری کنیم! اما در جواب این ادارت فعال باید گفت مگر همه جمعیت اصفهان قادرند که به شما شکایت کنند تا پیگیری کنید!

 نقل و انتقال وظایف!

همزمان وبا تحویل سال نو، کام مردم هم به گرانی اجناس تلخ می‌شود و در این میان مواد لبنی، پروتینی، حبوبات و میوه صدرنشین این گرانی‌هاست و بقیه محصولات هم به تناوب این گرانی‌ها بالا می‌رود. در این میان سازمان‌های ما که در رسم وظیفه شناسی و پاس دادن امور به یکدیگرسر آمد هستند وظایف و کارهای خود را به توپ دیگری می اندزاند و مدعی هستند که نظارت و رسیدگی به فلان برنامه به آن‌ها ربطی ندارد. به عنوان نمونه درباره کنترل وزن مواد بسته بندی از رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت اصفهان خواستم تا درباره نظارت این سازمان در این زمینه توضیح دهد که در جواب گفت: اگر کسی از میزان وزن در مواد بسته بندی ناراضی است و شکایتی دارد می‌تواند به ما اعلام کند تا ما نیز به سازمان تعزیرات اطلاع دهیم. «منظور این حرف اسرافیل احمدیه، یعنی اینکه تمامی شهروندان بشنود شاکی! از اودرباره نظارت بر وزن مواد بسته بندی که درفروشگاه های زنجیره‌ای وکوثرعرضه می‌شود سؤال کردم که وی باز هم مدعی شد باید مردم به ما گزارش دهند. وی تاکید کرد: البته عرضه این مواد تخلف است و ما بارها به بازرهای کوثرو یا فروشگاه‌های طرف قرارداد شرکت‌های دولتی اعلام کرده‌ایم که نباید این محصولات توزیع شود.

کنترل وزن درکارخانه ها اظهر من الشمس است!

احمدیه در باره افزایش غیر اصولی گوشت قرمز هم می‌گوید: تنظیم بازاردر بخش کلی به عهده سازمان جهاد کشاورزی است و ما فقط می‌توانیم در این زمینه ناظرباشیم. رئیس سازمان صنعت و معدن اصفهان به ضرس قاطع عنوان می‌کند که همه کارخانجات تولیدی اصفهان به میزان وزن در محصولات خود دقت دارند و «این مسئله امری است اظهر من الشمس». در این باره باید به آقای رئیس اعلام کرد که ایشان باید سری به کارخانجات لبنی و یا حتی سوپر مارکت ها بزنند و مشاهده نمایند که یک جعبه پنیر و یا قوطی رب گوجه فرنگی به چه میزان از وزن و قیمت در نابسمانی به سر می‌برد وکسی نیست که دستی برای اصلاح اموربگرداند! رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص کم فروشی در برخی از واحدهای صنایع غذایی می‌گوید: در مواردی که استاندارد آن اجباری است و روی بسته‌بندی محصول وزن درج شده باشد، نظارت بر عهده سازمان استاندارد بوده و در باقی موارد نظارت بر دوش سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده است. نیره پیروزبخت، درباره برخی اقلام پر مصرف که رسیدگی تخلف کم‌فروشی در آن‌ها در حیطه سازمان ملی استاندارد است افزود: فرآورده‌ها و محصولات غذایی، لبنی، دستمال کاغذی و… از واحدهایی هستند که استاندارد وزنی اجباری دارند و مورد نظارت قرار می‌گیرند.

ازتقلب و کم فروشی رب قرمزتا پنیرسفید

یکی از فروشندگان عمده چای، قهوه و نسکافه دراصفهان با نشان دادن پلاستیک بزرگی حاوی چای فرآوری شده که عطر خوبی هم دارد می‌گوید: این چای به ظاهر عطر و طعم خوبی دارد. زود دم هم هست ولی تقلبی است. وی همچنین در خصوص میزان وزن این بسته بندی‌ها می‌گوید: از بین ۱۰ قلم محصولی که ما به فروش می‌رسانیم وزن ۸ قلم با آنچه روی بسته بندی درج شده متفاوت است و بیش از ۱۰ سالی می‌شود که در بازار شاهد چنین مواردی هستیم. رب گوجه فرنگی محصول دیگری است که تقلب در تولید آن دارای روش‌های متفاوتی است. یکی از تولید کنندگان رب و آبمیوه می‌گوید: افراد سودجو در پاره‌ای موارد مقداری سیب زمینی پخته و له شده به جای کدو یا نشاسته به رب اضافه می‌کنند تا رب سفت و غلیظ به نظر آید. علی یکی از فروشندگان رب در بازار می‌گوید: «وزن درج شده روی بسیاری از برندهای تولید کننده این محصول با میزان محتوای داخل قوطی یکسان نیست و عمدتاً بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تفاوت دارد البته دیده‌ام که در برخی محصولات دیگر همانند لبینات و مواد پروتئینی نیز این چنین است.» بسته‌های پنیر ۵۰۰ گرمی سابق اکنون در مواردی کمتر از ۵۰۰ گرم پنیر دارند و بیشتر آن آب پنیر است. حتی در مواردی تاریخ پنیرهای تاریخ مصرف گذشته‌ای را که پوشش آلومینیومی آن باد کرده است عوض می‌کنند و با سوراخ کردن پوشش آن، تورمش را مخفی می‌کنند که با بر عکس کردن این گونه پنیرها و ریختن آب پنیر از سوراخ مذکور می‌توان به انقضای تاریخ مصرف آن پی برد.

قول‌های بی رونق و رمق

هرچند مسئولان این بخش اعلام می‌کنند که تقلبی در این زمینه انجام نمی‌شود اما با چنین اقدامی می‌توان مشاهده کرد علاوه بر چنین تخلفی، میزان و وزن پنیر خریداری شده نیز با نوشته روی آن متفاوت است. با این همه کم‌فروشی انواع مواد غذایی و محصولات صنعتی در حالی تشدید شده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت درسال ۹۲ قول پیگیری این موضوع را داد اما با گذشت سه سال هنوز برخی گزارش‌ها در زمینه رشد کم‌فروشی در عرضه برخی مواد غذایی و کالاهای صنعتی به سرانجام نرسیده است ومسئولان و بخصوص سازمان حمایت از مصرف کنندگان هنوزتدبیرویژه ای برای برخورد با کم‌فروشی کالاها به مرحله اجرا نگذاشته ومعلوم نیست تا چند سال دیگرباید منتظر به حداقل رسیدن تخلفات در این بخش باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *