از تصاحب پروژه های بزرگ تا دخالت مستقیم فرزندان میرزاده در امور دانشگاه آزاد اسلامی

پس از انتصاب دکتر علی‌اکبر ولایتی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به سمت رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، تغییراتی در بدنه این سیستم دانشگاهی به وجود آمد که مهم‌ترین آن‌ها که امروزه هم بسیار بحث‌برانگیز شده  برکناری رئیس این دانشگاه، یعنی آقای میرزاده بوده است. برخی این کار را مبهم دانستند و این موضوع را زیر سؤال بردند.

 فسادهای گسترده در دانشگاه آزاد

از اخبار و اظهارات دکتر علی‌اکبر ولایتی این‌گونه برداشت می‌شود که فسادهای گسترده در دانشگاه آزاد از عوامل برکناری میرزاده بود. این فسادها در فسادهای مالی دخالت‌های فرزندان وی در اداره امور دانشگاه و … خلاصه می‌شود.

هر چند پس از انتصاب دکتر ولایتی، تذکرات متعددی به آقای میرزاده داده شد، اما بی‌توجهی وی و گسترده بودن فسادها و تخلفات، کار را به عزل وی کشاند.

دکتر ولایتی در این‌باره می‌گوید: از تاریخ نصب اینجانب به سمت رئیس هیئت مؤسس، بنده به طور مکرر با آقای میرزاده مکاتبه کردم و به صورت حضوری به او تذکر دادم که معاملات و قراردادهای کلان بدون اطلاع اینجانب و مشورت با افراد صاحب‌نظر و مصلح منعقد نشود؛ از جمله این قراردادها شراکت در یک کارخانه داروسازی به مبلغ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود که به محض اطلاع گفتم که باید متوقف شود.

 چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسئولیت خود عمل کنم

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ادامه داد:  اینجانب چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسئولیت خود عمل کنم و لذا طبق ماده ۱۱ اساسنامه بر اساس درخواست ۴ نفر از هیئت امنا (در حالی که ۳ نفر کافی بود)، جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیئت امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان، دبیر کل هیئت مؤسس که منصوب آیت‌الله‌ هاشمی بود، چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل ۶ زونکن بود)، نشان  داد.

دو وزیر محترم بهداشت و علوم مطالب خودشان را بیان کردند و برای شرکت در جلسه هیئت دولت جلسه را ترک کردند. تعداد هیئت امنا به ۷ نفر رسید. بر پایه اساسنامه اکثریت برای تشکیل جلسه کافی است. لذا جلسه ادامه یافت.

با توجه به گزارش دبیر کل هیئت موسس اینجانب به عنوان رئیس هیئت امنا تصمیم گرفتم که درباره عزل یا ادامه کار آقای میرزاده رای‌گیری انجام شود. ۵ نفر از ۷ نفر اعضای حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی در صورتی که استعفا ندهد، رای دادند.

این‌ها تنها بخشی از صحبت‌های دکتر ولایتی در رسانه‌ها بود که علاوه بر وی افرادی مانند غلامرضا آباد مدیر کل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد و همچنین احمدعلی فروغی رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان هم، اظهاراتی درباره این تخلفات گسترده داشتند.

 ارائه مدارک تخلفات میرزاده و فرزندش به قوه قضائیه

علیرضا منادی سپیدان، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به تخلفات صورت‌گرفته در زمان مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد گفت: قرار است مستندات بعضی از تخلفاتی که آقای دکتر ولایتی اخیرا درباره زمان مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد مطرح کرده، به قوه قضائیه ارائه
شود. وی با بیان اینکه بعضی از تخلفات در زمان مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد محرز است، ادامه داد: به ‌طور مثال یکی از تخلفات دخالت‌های نابجای فرزند میرزاده در امور این دانشگاه بوده است.

مدارک و مستندات تخلفات آقای میرزاده و پسر ایشان قطعا در اختیار قوه قضائیه قرار داده خواهد شد تا مراجع ذی‌صلاح به آن رسیدگی کنند. چند سالی است که مباحثی درباره دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده که آخرین این موارد، عزل میرزاده بود.

امیدواریم با انتصاب و ورود جدی دکتر ولایتی این موضوعات خاتمه یابد و این‌گونه مسائل خدشه‌ای به پیشرفت علمی دانشگاه آزاد وارد نکند.  بودجه دانشگاه آزاد از شهریه دانشجویان که اغلب آن‌ها از قشر مستضعف هستند، فراهم می‌شود و حیف و میل آن، گناهی نابخشودنی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *