از حذف یارانه‌ها تا تلاش برای حذف دلار در مبادلات

نفیسه الله دادی

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره تحویل بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی گفت: تا تاریخ ۱۵ آذر یعنی مهلت قانونی یک ماه فرصت داریم؛ البته ۱۵ آذر تعطیلی رسمی است و‌ روز قبل از آن هم مجلس جلسه ندارد. سخنگوی ‌دولت درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ اظهار داشت: در این‌باره کمیته امداد اعلام آمادگی کرده که فقط به افراد تحت پوشش کمیته و‌ بهزیستی یارانه بدهد؛ چنین نظراتی را هم ‌نمایندگان مجلس بیان کردند که یارانه‌ها را به افراد نیازمند تحت پوشش بدهند یا افراد اعلام کنند که نیازمند هستیم و‌ نهادهای مربوطه تأیید کنند که نیازمند هستند و این به ‌طور‌ غیررسمی از سوی آنان اعلام شده است.
نوبخت تصریح کرد: این موضوع منوط به این است که این درخواست‌ها را نمایندگان در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷ اعمال کنند که اگر ‌تکلیف قانونی باشد که‌ دولت فقط به افراد تحت پوشش‌ کمیته امداد و ‌بهزیستی بپردازد، دولت مجری قانون است و باید انجام دهد.
نوبخت درباره اقدامات دولت در جهت حذف دلار از مبادلات تجاری ایران گفت: در سال‌های قبل برای حذف دلار از تجارت بین‌المللی گام‌هایی برداشته شده و عمده فعالیت ما بر اساس یورو‌ بوده است. همچنین دولت هماهنگی‌های خوبی برای این اقدام با دولت روسیه و آذربایجان داشته است.
نوبخت در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درباره چرایی کمک دولت به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از بودجه عمومی و بی‌توجهی به مشکلات مناطق محروم گفت: بودجه‌ای که برای سال ۹۷ تبیین می‌شود مشتمل بر منابعی است که از محل درآمدها، فروش نفت و‌ اوراق مالی است. نوبخت اضافه کرد: کمکی که د‌ولت به مناطق محروم کرده، قابل قیاس با کمکی که دولت به باشگاه‌های مورد اشاره کرده و شاید به ۸ میلیارد هم نرسد، نیست. کمک‌های دولت تماما در چارچوب قانون بوده و‌ نماینده دولت هم در این زمینه وزیر ورزش و‌ جوانان است. وی درباره دلایل عدم بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: امیدواریم این مشکل حل شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *