از هاتف تا علمدار

هامون رشیدیان

در حدود ۱۵ روز ماه محرم آغاز خواهد شد. با شروع این ماه برنامه‌های تلویزیون نیز دچار تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. یکی از تغییرات که طرفداران بسیاری هم دارد پخش سریال‌های مناسبتی است. در سال‌های دور سریال‌های پرمخاطبی همچون شب دهم و مختار، پریدخت، معصومیت از دست رفته و … آنچنان در بین مخاطبان جا باز کرد که رقابتی عجیبی بین کارگردان‌ها برای ساخت سریال مناسبتی محرم آغاز شد. اما در سال‌های اخیر با کاهش بودجه رسانه ملی رغبت کارگردان‌ها هم برای ساخت سریال کاهش پیدا کرد به گونه‌ای که آثار فاخر ماه محرم جای خود را به سریال‌های کم مخاطب داد. سریال‌های سال‌های اخیر فاصله معناداری با سریال‌های ماندگار گذشته دارد. امیدواریم در سال‌های آینده بازهم شاهد پخش سریال‌های مناسبتی با کیفیت از شبکه‌های مختلف رسانه ملی باشیم.

 امسال تلویزیون برای ماه محرم سه سریال «هاتف»، «نفس شیرین» و «علمدار» را برای پخش در شب‌های محرم در نظر گرفته است.

سریال هاتف

سریال تلویزیونی “هاتف” به کارگردانی داریوش یاری با مضمون عاشورایی در لوکیشن‌های تهران، گیلان و عراق جلوی دوربین رفته است. «هاتف» قصه یک دبیر ریاضی پایه ابتدایی به نام علیرضا حقگو که چهل و سه سال سن دارد را روایت می‌کند. علیرضا به اصرار پدرش راهی سفر زیارتی کربلا می‌شود در کربلا پدرش بر اثر یک سکته قلبی فوت می‌کند و او را با یک وصیتنامه نصفه و نیمه رها می‌کند. وصیتنامه ای که زندگی علیرضا و خانواده‌اش را وارد چالش‌های جدیدی می‌کند.

سیدمهرداد ضیایی، بهزاد خداویسی، مریم بوبانی، کمند امیرسلیمانی، حمید گودرزی، محمد حاتمی، شهرام قائدی، محمد فیلی، کاظم بلوچی، مریم کاویانی، الهه حسینی در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال نفس شیرین

سریال تلویزیونی «نفس شیرین» به کارگردانی سیامک خواجه‌وند و تهیه کنندگی کیان بابائیان از جمله سریال‌هایی است که از پخش آن در ماه محرم سخن گفته شده اما هنوز شبکه پخش کننده این مجموعه مشخص نشده است. این سریال به موضوع اهدای عضو در جامعه می‌پردازد.

 «نفس شیرین» در ۱۳ قسمت ساخته شده، قرار است از شب اول ماه محرم میهمان مخاطبان تلویزیون بشود. در سریال تلویزیونی «نفس شیرین» هنرمندانی همچون علیرضا جلالی تبار، نیما شاهرخ شاهی، فخرالدین صدیق شریف، کیمیا بابائیان، سارا منجزی، شهین تسلیمی، زهره حمیدی، مریم معصومی، فرشاد حسینی، آرمان صورتگر، کوروش معصومی، مهدی امینی خواه، کاظم افرندنیا، غزل کرمعلی، شادی محمدپور، شهرام آریا، پژواک ایمانی و مهوش وقاری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال علمدار

سال گذشته سریالی با عنوان «علمدار» به کارگردانی شهرزاد سالمی برای تلویزیون تولید شد و قرار بود در محرم روی آنتن برود اما به دلیل آماده نبودن این مجموعه، سریال «علمدار» در آن زمان پخش نشد. «علمدار» داستان یکی از شهیدان مدافع حرم، خانواده او و چند خانواده دیگر که با این افراد مرتبط هستند را به تصویر می‌کشد. قهرمان‌های اصلی سریال علمدار نوجوانانی هستند که با عشق به امام حسین و ائمه اطهار (ع) جای خالی پدران شهید مدافع حرم خود را پر کرده و درجهت برگزاری تعزیه در محرم تلاش می‌کنند تا پرچم پدرانشان را برافراشته نگه دارند.

 در این سریال بازیگرانی چون عنایت بخشی، حشمت آرمیده، سید جواد هاشمی، میرطاهر مظلومی، فلور نظری، مهران رجبی، گلناز خالصی، مینا نوروزی، مرتضی اکبری و … به ایفای نقش می‌پردازند. همچین تعدادی از هنرجویان کودک و نوجوان و بزرگسال در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *