از هر ۵ زوج ایرانی یکی نابارور است

پروانه شریفی

علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران در همایش تحولات نوین جمعیتی ایران در خصوص چشم‌انداز و جهت‌گیری ایران در حوزه جمعیت گفت: در حیطه جمعیت صاحب‌نظران به چهار دسته طرفداران جمعیت ثابت، طرفداران جمعیت متناسب با ظرفیت‌ها و توسعه، موافقان افزایش جمعیت و تأثیرگذارترین گروه در دنیا و البته ایران طرفداران مخالفان افزایش جمعیت تقسیم می‌شوند.

وی افزود: تفکرات مختلف تاریخ معاصر بر تحولات جمعیتی تأثیر زیادی داشته‌اند، در زمانی با مطرح کردن مفهوم بمب جمعیتی معتقد بودند که با مقایسه افزایش بی‌شمار جمعیت و روند افزایش مواد غذایی در جهان باید نرخ رشد جمعیت را کنترل کرد در حالی که بعد از چندین سال این اتفاق به وقوع نپیوست و یکی از دلایلی که پیش‌بینی این افراد رخ نداد در نظر نگرفتن رشد افزایشی نباتات و مواد آلی بود.

سه دهه آینده یک جامعه کاملاً سالخورده خواهیم داشت

حسین غفرانی مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر جمعیت ایران مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دنبال کاهش مداوم و مستمر باروری و افزایش امید به زندگی، در نتیجه پیشرفت‌های پزشکی و بهبود شرایط بهداشتی، تغییرات اساسی و مهمی را در ساختار سنی خود تجربه می‌کند.

وی افزود: پیامد این وضعیت موجب شده است که ایران مرحله انتقال ساختار سنی از تحولات فوق موجب می‌شود، در سه دهه آینده یک جامعه کاملاً سالخورده داشته باشیم.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، ایران در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال دارد، پیش‌بینی می‌شود در ۳۵ سال آینده یعنی در سال ۱۴۲۹ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال ایران به ۳۳ درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تا سال ۱۳۹۵ میانه سنی جمعیت کشور مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط سازمان ملل که در سال ۲۰۱۷ بازنگری شده است سناریوی حد متوسط برابر ۲۹٫۵ و بر مبنای نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰ سال است.

غفرانی در ادامه بیان کرد: این شاخص در سال ۱۴۰۴ به حدود ۳۶ سال و در سال ۱۴۲۹ به حدود ۴۵ سال افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به فرازهایی از سیاست‌های کلی جمعیت از سخنان مقام معظم رهبری،گفت: برای حمایت و تشویق خانواده‌های ایرانی به منظور ازدیاد نسل در ابتدا باید موانع ازدواج رفع و تحکیم خانواده صورت گیرد، سبک زندگی ایرانی اسلامی جایگاه خود را پیدا کند و ارتقای امید به زندگی، تکریم سالمندان و توانمندسازی جمعیت در سن کار در دستور کار قرار گیرد.

از هر ۵ زوج ایرانی یکی نابارور است

فرحناز مردانی، دانشیار دانشگاه در خصوص روش‌های باروری اظهار داشت: طبق آمار از تقریباً هر ۵ زوج یکی نابارور است، اگر برای زوجی در مدت زمان یک ساله طبق شرایطی که تعریف شده بارداری اتفاق نیفتد، وارد تعریف ناباروری می‌شوند.

وی توضیح داد: نگاه دیگری که در بحث ناباروری باید داشت این است که میزان باروری در بعضی افراد کمتر است اما پس از مدتی به نتیجه می‌رسند، بنابراین باید دید مثبتی به ناباوری داشت، در ۸۵ درصد از زوج‌ها ظرف دو تا سه سال اول زندگی اگر مایل باشند باروری صورت خواهد گرفت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *