از ۲هزار بیمار ایدز در اصفهان، تنها ۷۴۳ نفر شناسایی شده‌اند

پریسا خاکبازان

اکنون آمار ابتلا به ایدز در بین معتادان تزریقی به ۱۳.۸ درصد رسیده است؛ این در حالی است که در سال ۸۵ این آمار ۳۰ درصد بود. این امر نشان‌دهنده توزیع مناسب سرنگ، سوزن و متادون در کاهش شیوع HIV در بین معتادان تزریقی بوده است.
کارشناس مسئول برنامه کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استناد به این آمار گفت: تاکنون ۷۴۳ بیمار مبتلا به ایدز در استان اصفهان شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۶۱۶ نفر معادل ۸۳ درصد، مرد و ۱۲۷ نفر معادل ۱۷ درصد، زن هستند.
مرجان مشکاتی با اشاره به اینکه اعتیاد تزریقی با ۶۵ درصد شایع‌ترین راه انتقال ایدز است، افزود: دیگر راه‌های ابتلا به تفکیک، ارتباط جنسی با ۲۱.۴ درصد، انتقال از مادر به جنین ۷.۱ درصد و دریافت خون و فرآورده‌های خونی ۱ دهم درصد است و ۸.۱۱ درصد نیز به دلایل نامشخص به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وی درباره آمار مبتلایان به ایدز در کشور و استان تصریح کرد: در کل کشور برآوردها نشان می‌دهد چیزی در حدود ۶۵ هزار بیمار وجود دارد؛ اما فقط ۳۰ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند و برآورد ما براساس آمار کشوری هم در استان همین است که باید حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ بیمار ایدز داشته باشیم؛ اما نصف این تعداد شناسایی شده‌اند.
مشکاتی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵۹ مورد فوتی از بیماران ایدز در استان داشته‌ایم، گفت: اگر سال به سال راه‌های انتقال را بررسی کنیم، در نمودارها نشان می‌دهد که انتقال از طریق اعتیاد تزریقی در حال کاهش و از طرف دیگر انتقال از طریق ارتباط جنسی در حال افزایش است.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۹ نوزاد سالم از مادران مبتلا متولد شده‌اند و متأسفانه تعداد کودکان متولدشده با بیماری ایدز در استان ۱۴ کودک بوده است.
مشکاتی با بیان اینکه بیشترین گروه سنی مبتلایان در استان در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ هستند، افزود: دو مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر در شمال و جنوب اصفهان راه‌اندازی شده است و به زنانی که ارتباط جنسی یا اعتیاد دارند یا به دلیل داشتن همسران معتاد در معرض ابتلا به ایدز هستند، در مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر خدمات مشاوره ارائه می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مرکز برای انجام تست رایگان HIV در استان داریم، گفت: ۶۰ مرکز تست رایگان HIV در شهر اصفهان قرار دارد و هرکس سابقه مصرف مواد مخدر به‌ویژه روش تزریقی یا ارتباط جنسی ناایمن داشته است، باید برای تست این بیماری مراجعه کند؛ زیرا هرچه تشخیص زودتر انجام شود، بیماری قابل درمان‌تر است.
وی ادامه داد: در برنامه‌های کاهش آسیب درباره اعتیاد تزریقی به معتادان آموزش‌های لازم اعم از استفاده از سرنگ یک بار مصرف، استفاده‌نکردن از سرنگ مشترک یا حتی استریل‌کردن سرنگ را آموزش می‌دهند و این برنامه در مرحله آخر سعی در تبدیل اعتیاد تزریقی به اعتیاد خوراکی دارد که برای این امر متادون را در اختیار معتادان قرار می‌دهند.
مشکاتی با تأکید بر اینکه در تمام مراکز گذری و زنان و در مراکز بیماری‌های رفتاری و در تمام شهرستان‌ها نظام مراقبت HIV وجود دارد، گفت: در اصفهان مرکز نواب صفوی برای انجام تست مشاوره و درمان در حال خدمت‌رسانی است. همچنین شماره ۳۲۲۷۵۳۵ برای مشاوره تلفنی بیماری ایدز در نظر گرفته شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *