اصفهان، جهان شهری با شاخصه های حقوقی و در مدار ارتباطات جهانی است

فرزانه افسرطه

در نشست خبری رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان و معاونان به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان اهم برنامه های این هفته با محوریت تحقق یافتن سه عامل زیست پذیری، انسان محوری، معمول گرایی و ایجاد تجانس بین شهر و شهروند و فضای کالبدی شهر تشریح شد.

شهری که دوستش دارم

محمد عیدی رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان در جمع اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته فرهنگی اصفهان، شعار این مناسبت را “شهری که دوستش دارم” اعلام کرد و افزود: هفته اول اردیبهشت ماه از ۳ تا ۹، بعنوان هفته فرهنگی اصفهان، نقطه عطفی بلحاظ اهمیت گردشگری و طبیعت زیبای اصفهان است و زمان دیگر در آذرماه بعنوان هفته نکوداشت اصفهان است که اهمیت بیشتری دارد.

وی اصفهان را جهان شهری نامید که دارای شاخص های حقوقی است و در مدار ارتباطات جهانی قرار می گیرد و شاخصه های بومی خود را در سطح جهان منعکس می کند. وی افزود: وظیفه ما، شناساندن ظرفیت های بومی و شناخت ظرفیت های جهانی است.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان، برنامه های هفته فرهنگی را با در نظر گرفتن چند پیش فرض مطرح کرد و گفت: برنامه های هفته فرهنگی باید موجب افزایش نشاط و امید به زندگی شود. زیرا افزایش سطح نشاط به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند. همچنین برای رسیدن به شهر فرهنگی، علاوه بر احترام به حقوق شهروندان، باید در کوتاهترین زمان و کمترین فاصله سهولت دسترسی به امکانات شهری برای شهروندان فراهم گردد. افزایش مشارکت اجتماعی و توجه به فرهنگ عامه و فرهنگ فاخر نیز در برنامه ها ملحوظ شده است.

وی افزود: در این برنامه ها همه گروه های سنی و جنسی، معلولان، سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و نهادهای مدنی تشکل های مذهبی ایفای نقش می کنند. ضمن آنکه تعاملاتی در این راستا با سازمان ها و نهادهای مختلف شده است.

وی یادآور شد: از حیث جغرافیایی دو سطح شهر بطور کلی و محلات بعنوان ساختارهای مویرگی شهر را مورد بررسی قرار داده ایم و اجرای برنامه ها از سی و سه پل تا میدان امام در طول هفته فرهنگی اصفهان مستقر هستند.

عیدی گفت: برای مترو نیز برنامه هایی داریم. وی به عرصه محور بودن برنامه ها اشاره کرد و از تلاش برای مشارکت بخش های ورزشی، تهیه فیلم های مستند با همکاری مشاغل، اجرای موسیقی، نقالی، رونمایی از نمایش های محلی و خیابانی، برگزاری ورزش های پهلوانی در میدان امام با رویکرد به محیط زیست و جشن هوای پاک که توسط کمیته شهروندی برگزار می شود، خبر داد.

عیدی در بخش دیگری از سخنان خود از بزرگداشت امیرقلی امینی، جشنواره نشریه دیواری و افتتاح عصارخانه شاهی با موزه ای شامل نمونه های بی بدیل، بزرگداشت و تکریم اساتید و فلاسفه، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، شب شعر، طنز و نشست آلاچیق درقالب نمایشگاه فیزیک و سلامت و نمایشگاه های عرصه محور و هنر محور، رونمایی از چندین کتاب، اجرای برنامه های کمدی، ۶۰ اجرای تئاتر خیابانی در ۲۰ موضوع خبر داد.

تقویت حس تعلق شهروندان

حمید دهقانی، معاونت فرهنگی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه منطقه ای و محلی که شامل ۱۰ برنامه با عنوان درگذر فرهنگی چهارباغ و حضور اقشار مختلف مثل زنان سرپرست خانوار، زندانیان، توانخواهان، هنرمندان و مبتلایان به اوتیسم می باشد، بر مشارکتی بودن برنامه و اجرای برخی از برنامه ها در سطح ملی تاکید کرد. وی تقویت حس تعلق شهروندان به شهر خودشان را از اهداف برنامه ها نامید.

اولویت حضور بانوان در برنامه های ورزشی

در ادامه، ناظریان، معاونت ورزشی شهرداری اصفهان از اجرای ۲۰ برنامه ورزشی خبر داد که در همه برنامه های ورزشی، اولویت برای بانوان درنظرگرفته شده است.

وی از برپایی ۱۳۳ ایستگاه ورزشی در تمام محلات و مسابقات دوچرخه سواری خبر داد. مرتضی رشیدی در حوزه معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتمناعی شهر داری اصفهان، بیان کرد: در برنامه ریری های معاونت فرهنگی، توجه به فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها به نمایش گذاشته می شود.

وی یکی از برنامه های شاخص مربوط به معاونت خود را برگزارزی جشن زمی پاک اعلام کرد که از باغ فدک شروع و تا پارک کوهستانی صفه ادامه دارد. همچنین، افتتاح پردیس نمایشگاهی در روز سوم اردیبهشت برگزار می شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *