اصفهان بر روی گسل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

زهرا نصیری

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن درباره آخرین اقدامات انجام‌شده در حوزه شناسایی کانون‌های آنفلوآنزای پرندگان در اصفهان گفت: تاکنون ۱۳ کانون در سه شهرستان گلپایگان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد شناسایی‌شده‌اند و از مهرماه سال جاری ۳۰۰ هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی معدوم شده‌اند که هزینه معدوم‌سازی این تعداد یک و نیم میلیارد تومان بوده است.
شهرام موحدی با اشاره به اینکه طغیان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری دو ماه زودتر رخ داد، افزود: آذربایجان شرقی، تهران، البرز و اصفهان بیشترین واحدهای تخم‌گذار را در کشور دارند. از اردیبهشت‌ماه که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان متوقف شد، از خردادماه هشدارهایی درباره احتمال افزایش کانون‌های بیماری در نیمه دوم سال توسط این اداره کل داده شد که متأسفانه پیش‌بینی ما درست از آب درآمد.
موحدی از راه‌اندازی قرنطینه سیار خبر داد و گفت: پرنده‌فروشی‌های سطح شهر در تمامی استان اصفهان یکی از دغدغه‌های ما هستند که ساماندهی آن‌ها بر عهده اصناف و شهرداری‌هاست. برای پیشگیری، مقابله و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فقط ۲۰ درصد از لوازم و اختیارات در اختیار حوزه دامپزشکی است و بقیه خارج از آن است که نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها هستیم.
وی افزود: سال گذشته ۳ میلیارد تومان غرامت برای ازبین‌بردن طیور بیمار پرداخت و ۳ میلیون قطعه طیور نیز معدوم شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *