افتتاح بانک سلولهای بنیادی در اصفهان
یوسفیان، فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال گفت: در حال حاضر بانک سلولهای بنیادی دارای ۸ مرکز در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، تبریز و کرمانشاه است
و از ماه آینده این بانک در اصفهان نیز افتتاح میشود. یوسفیان در جمع اهداکنندگان خون، پلاکت و پلاسما در اصفهان اظهار کرد: در علم پزشکی نوین پیوند سلولهای بنیادی از جمله راههای نجات برخی بیماران از بیماریهای صعب العلاج است. وی افزود: در دنیای پزشکی بخش اعظمی از بیماریهای بدخیم با مصرف داروها و شیمیدرمانی بهبود مییابد؛ اما درمان بعضی بیماریها تنها از طریق پیوند ممکن است. این فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال ادامه داد: تلاشهای بسیاری در کشور به منظور شکل گرفتن بانک سلولهای بنیادی صورت گرفته است و امروزه پیوند سلولهای بنیادی به عنوان راهکاری برای درمان بسیاری از بیماریهای بدخیم در دنیا مطرح است. یوسفیان با بیان اینکه بیمار میتواند پیوند را از میان برادران یا خواهران خود دریافت کند، گفت: به لحاظ آماری شانس شباهت سیستم مشابهسنجی یا سیستم (HLA) در میان دو نفر از فرزندان یک خانواده تنها ۲۵ درصد است. وی ادامه داد: تلاشهای بسیاری انجام شده تا بانک اهداکنندگان سلولهای بنیادی خویشاوند در جوامع مختلف شکل گیرد. در این بانک، اهداکنندگان سلولهای بنیادی آگاهانه ثبتنام کرده
و اطلاعات آنها نیز ثبت میشود. یوسفیان گفت: با افزایش تعداد افراد در این بانکها شانس اهدا کنندگان به خویشاوند نیز افزایش مییابد و از این طریق میتوان به هزاران بیمار نیازمند در کشور و حتی خارج از کشور با اهدای سلولهای خونی حیات دوباره بخشید. وی با بیان اینکه نیاز به پیوند سلولهای بنیادی برای هر فرد در طول زندگی ممکن است اتفاق افتد، خاطرنشان کرد: از جمله ملاکهای اهدای سلولهای بنیادی سلامت جسمی و عدم ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان، کلیوی، دیابت، ایدز و هپاتیت است.
آخرین خبرها از راهآهن سریع السیر تهران – اصفهان
معاون ساخت راهآهن شرکت ساخت از پیگیری طرح راهآهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته خبر داد. مسعود نصرآزادانی گفت: با توجه به برنامهریزی صورتگرفته برای اجرای این طرح پس از تکمیل مطالعات در حال حاضر کار طرف خارجی برای بررسی ابعاد مختلف این طرح ادامه دارد.
به گفته وی در کنار قطعه قم تا اصفهان که کار اجرایی آن از چندماه قبل آغاز شده، کار برای قطعه باقیمانده ادامه دارد. معاون راهآهن شرکت ساخت پیشبینی کرد ظرف چندماه آینده مطالعات و بررسیها بر روی این طرح به پایان رسیده و فاز نهایی طرح در دستور کار قرار گیرد. نصر آزادانی افزود: خوشبختانه پس از نهایی شدن قرارداد ساخت این طرح، طرف خارجی کار خود را بر اساس برنامهریزیها آغاز کرده و ادامه میدهد و راهآهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان بدون مشکل گامهای لازم برای راهاندازی را دنبال میکند. وی بحث بر سر طراحی ایستگاههای این راهآهن
را یکی از اصلیترین مسایل قابل بررسی قلمداد کرد
و گفت: با توجه به اینکه راهآهن، این سه استان را در کمترین زمان ممکن به یکدیگر متصل میکند، جایابی محل ایستگاهها اهمیت فراوانی داشت که خوشبختانه با پیگیریهای صورتگرفته نقشه این ایستگاهها بر اساس اهداف ابتدایی وزارت راه پیگیری میشود. راهآهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان که بناست این سه استان را با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و زمانی معادل یک ساعت و سی دقیقه به یکدیگر متصل کند، چند ماه قبل به عنوان پروژهای مشارکتی با سرمایهگذار خارجی به طور دقیق تعیین تکلیف شد. این خط ریلی که طولی معادل ۴۱۰ کیلومتر دارد در صورت رسیدن منابع اعتباری لازم ظرف ۴ سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.