افتتاح نخستین پاتوق فرهنگی کشور در اصفهان

پروانه شریفی

مراسم بهره‌برداری از فاز اول پردیس هنر آبشار با حضور مدیران شهری و اعضای شورای شهر اصفهان و استقبال پرشور شهروندان اصفهانی برگزار شد.
پروژه پردیس هنر شامل دو فاز است که ورودی، جاده VIP، برکه‌ها و آبشارهای مجاور خیابان، فرش گل، دالان بهشت و پارکینگ‌ها، جزء فاز یک پردیس هنر محسوب می‌شوند و همگی تکمیل شده‌اند.
پردیس هنر آبشار در محل شهربازی قدیم آبشار ساخته شده و کاربری‌های متنوعی برای آن پیش‌بینی شده است؛ کاربری‌هایی شامل گلخانه و پارک سرپوشیده شبیه به باغ گل‌ها و همچنین کاربری‌های فرهنگی شامل موزه احجام، پارک بازی کودکان با روحیه مینیاتور و سالن آمفی‌تئاتر با گنجایش ۳ هزار نفری برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه خیابان آبشار در قدیم دالان بهشت نام داشته است، در طراحی این پارک سعی شده تا از طراحی سقف‌های چوبی و آبشاری که در کنار خیابان قرار دارد، استفاده شود.
برای احداث این پروژه ۱۵ میلیارد تومان از منابع و اعتبارات منطقه ۶ شهرداری اصفهان هزینه می‌شود.
سرپرست شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مکان مناسبی وجود نداشت، گفت: از این پس برنامه‌های فرهنگی در پردیس هنر برگزار می‌شود.
پردیس هنر، پروژه‌ای بی‌نظیر در کشور است
مهدی جمالی‌نژاد، سرپرست شهرداری اصفهان در آیین افتتاحیه فاز اول پردیس هنر اصفهان با تبریک عید سعید غدیر اظهار کرد: برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی را در دو سال گذشته در سطح اصفهان برای همشهریان آماده کردیم.
سرپرست شهرداری اصفهان پروژه‌های فرهنگی و هنری شهر را نقطه عطف این مجموعه پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: پروژه پردیس هنر دارای فازهای متعدد است؛ پروژه‌ای که شاید بتوان گفت در کشور بی‌نظیر است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت این مکان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است، افزود: آن سوی رودخانه، یعنی مجاور نمایشگاه بین‌المللی، ادامه این پروژه ساخته شده و تا ۵ ماه بعدی تکمیل می‌شود.
مجموعه فرهنگی‌هنری برای پاتوق هنرمندان سرپرست شهرداری اصفهان گفت: این مکان مجموعه فرهنگی‌هنری خوبی برای پاتوق هنرمندان می‌شود؛ این در حالی است که تا پیش از این برنامه‌های فرهنگی در پل خواجو برگزار می‌شد که معمولا بار ترافیکی سنگینی را با خود به همراه داشت.
وی ادامه می‌دهد: فعالیت هنری هنرمندان اصفهان از قدیم با طبیعت آمیخته بوده است؛ از این رو قرار بر این شد تا پردیس هنر با فرهنگ و طبیعت اصفهان درگیر باشد.
جمالی‌نژاد اضافه کرد: در این مکان برنامه‌های مختلف و مفرحی برگزار شده و در حاشیه این مکان بازارچه‌های صنایع دستی ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: شهردار منطقه برای ساخت این پروژه بسیار تلاش کرد و اگر همراهی مدیران مختلف نبود، این پروژه‌ها اجرایی نمی‌شد.
سرپرست شهرداری اصفهان با تشکر از همدلی، همراهی، دلسوزی و پشتیبانی‌های شهروندان در پیشبرد کارها در شهر اصفهان اظهار کرد: انصافا اگر این موضوع نبود، این میزان پروژه در شهر اجرا نشده بود؛ بنده دست تک‌تک شهروندان را می‌بوسم و امیدوارم دعاگوی ما در شهر یزد باشند.
خانواده‌ها، تفریحی دور همی را در پردیس هنر تجربه می‌کنند
مدیر عامل سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان گفت: پردیس هنر با رویکرد خانواده‌محور در نظر گرفته شده تا تمامی اعضای خانواده لذت در کنار هم بودن و تفریح به صورت خانوادگی را تجربه کنند.
علی‌اکبر بقایی در حاشیه افتتاح فاز اول پردیس هنر آبشار اظهار کرد: برنامه‌های بزرگی در باغ نور با ۲ هزار جمعیت برگزار می‌شد، اما با محدودیت مکان روبه‌رو بودیم؛ از همین رو احداث پردیس هنر در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت.
رویکرد خانواده‌محوری پردیس هنر
وی با اشاره به اینکه پردیس هنر آبشار در ۲ فاز اجرا می‌شود و از ظرفیت‌های لازم نیز برخوردار است، گفت: پردیس هنر با رویکرد خانواده‌محور در نظر گرفته شده تا تمامی اعضای خانواده لذت در کنار هم بودن و تفریح به صورت خانوادگی را تجربه کنند.
مدیر عامل سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان عنوان کرد: سازمان‌ها و ارگان‌ها باید از ظرفیت این بوستان برای پویایی شهر استفاده کنند.
بقایی در بخش دیگر سخنان خود گفت: سازمان فرهنگی‌تفریحی برنامه‌های خود را در قالب برنامه‌های آموزشی‌تفریحی برای ایجاد شور و نشاط در بین شهروندان اجرا کرده است.
دسترسی ترافیکی مناسب به پردیس هنر آبشار فراهم است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: اتفاقی که در پردیس هنر اصفهان افتاده این است که توانستیم دسترسی‌های مناسب ترافیکی را فراهم کنیم؛ از جمله اینکه در کنار این پردیس پایانه پارک سوار آبشار راه‌اندازی شده است که به شرق اصفهان سرویس‌دهی می‌کند.
وی اضافه کرد: تعدادی از خطوط اتوبوسرانی به محدوده آبشار ختم می‌شود و علاوه بر آن پارکینگ مناسبی برای خودروها پیش‌بینی شده و دسترسی‌هایی نیز به حلقه سوم ترافیکی اصفهان فراهم شده تا بتواند ترافیک را به طور مناسب تخلیه کند.
حلقه گمشده فرهنگ و هنر در شهر
علیرضا صلواتی در حاشیه این مراسم افتتاح اظهار کرد: پردیس هنر، یکی از پروژه‌های جدیدی است که در سطح شهر اجرا شد و می‌توان آن را به عنوان یکی از حلقه‌های گمشده فرهنگ و هنر در شهر به حساب آورد که نیاز به آن به خوبی احساس می‌شد.
وی ادامه داد: در همین راستا نیاز است که پردیس‌های فرهنگی‌هنری و سینمایی در نقاط مختلف شهر مدیریت شود تا آرام‌آرام بتوانیم تقاضای سفر را کاهش دهیم.
پردیسی در شرق اصفهان
صلواتی یادآور شد: پردیس هنر در شرق اصفهان قرار دارد که برای برنامه‌ها و جشن‌های مردمی مناسب است؛ به همین دلیل دیگر نقاط مرکزی شهر را از لحاظ ترافیکی تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.
وی افزود: بر همین اساس بزرگراه‌های شهید کشوری، شهید روح‌الامین و تقاطع غیرهمسطح شهید بالایی در نزدیکی پردیس هنر، وظیفه تخلیه بار ترافیکی در محدوده رینگ سوم ترافیکی شهر را بر عهده دارند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: پل‌های روگذر عابر پیاده نیز در آینده نزدیک در محدوده پردیس هنر آبشار راه‌اندازی خواهند شد تا ایمنی عابران پیاده در تردد از این مسیر فراهم شود.
تلفیق نور و هنر در پردیس هنر آبشار
معاون شهرسازی شهرداری اصفهان گفت: تلفیق نور و هنر در پردیس هنر آبشار، زیبایی این بوستان را دوچندان کرده است.
جمال‌الدین صمصام شریعت با اشاره به اینکه پردیس هنر پروژه‌ای است که به منظور رفاه و شادابی مردم ساخته شده، اظهار کرد: این پروژه در محل شهربازی سابق شهر اصفهان ساخته شده و جلوه‌های ویژه‌ای به لحاظ نورپردازی و بصری برای زیبایی هرچه بهتر آن در نظر گرفته شده است.
رقص آب و نورپردازی ویژه
وی افزود: روبه‌روی این مکان رقص آب و نورپردازی ویژه‌ای یعنی در رودخانه در نظر گرفته شده که در زمان جاری بودن رودخانه فعال می‌شود و به نمای کلی پروژه جلوه‌ای خاص می‌بخشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: اصفهان، مهد هنر است و شهروندان آن نیز از هنرمندان بوده و هستند؛ از این رو نامگذاری این مکان به همین دلیل بوده است.
صمصمام شریعت با اشاره به اینکه این پروژه بدون هیچ خاکبرداری ساخته شده، گفت: زمین به صورت طبیعی برای ساخت این مکان هموار بوده و از تپه‌های این مکان برای فضاسازی استفاده شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *