افزایش ۳۰۰ درصدی هزینههای درمان سازمان بیمه سلامت
پروانه شریفی
مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: در برنامه عملیاتی سازمان بیمه سلامت، گامهای موثری با هدف ارتقاء کیفیت و دسترسی آحاد مردم به خدمات سلامت در سال۹۷ با اجرای راهنماهای بالینی و استقرار خدمات الکترونیک به سمت مدیریت و کنترل هزینههای سازمان برخواهیم داشت.
حسین بانک در اولین جلسه هم اندیشی بیمه سلامت با روسای بیمارستانهای خصوصی و مراکز جراحی محدود با محوریت تاکید بر مدیریت منابع و مصارف و ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان در سال۹۷، اظهار کرد: با توجه به رایگان شدن خدمات صندوق بیمه سلامت همگانی، هزینههای درمان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۳، ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. هزینههای درمانی ماهیانه بیمه سلامت در سال۹۳ برابر ۲۴ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۵ با افزایش حدود سه برابری به ۶۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی افزود: با تلاشهای وزیر بهداشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، تخصیصهای خوبی برای پرداخت بدهیهای مؤسسات طرف قرارداد صورت پذیرفت و با توجه به اینکه بخش خصوصی به عنوان بنگاه اقتصادی در حوزه سلامت فعالیت دارد، سعی شد پرداختیهای بخش خصوصی با اولویت صورت پذیرد .
مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: در برنامه عملیاتی سازمان بیمه سلامت، گامهای موثری با هدف ارتقاء کیفیت و دسترسی آحاد مردم به خدمات سلامت در سال۹۷ با اجرای راهنماهای بالینی و استقرار خدمات الکترونیک به سمت مدیریت و کنترل هزینههای سازمان برخواهیم داشت. البته بودجه سال ۹۷ با کاهش چشمگیری روبرو شده که نیازمند تعامل و همکاری بیشتر از سوی مؤسسات طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت است.
تقاضای کاذب برای تجویز دارو و آزمایشها افزایش داشته است
هم چنین نماینده روسای بیمارستان های خصوصی، علل بالا بودن هزینههای درمان در ایران را قوانین و مقررات حاکم بر بیمهها، دیدگاه مردم در حوزه درمان و رفتار پزشکان دانست که کاهش هزینهها مستلزم اصلاح هر سه عامل است.
وی افزود: با توجه به پایین آمدن هزینه درمان برای بیماران به خصوص در بخش دولتی، با افزایش درخواست زمان بستری توسط بیمار و همراهان بیمار مواجه شدهایم و تقاضای کاذب در مراجعههای غیر ضروری و همچنین تجویز دارو و آزمایشها افزایش داشته است، که باید فرهنگ سازی های لازم در این زمینه صورت پذیرد.
در ادامه رؤسای بیمارستانهای خصوصی و مراکز جراحی محدود استان پیشنهادات و انتقادات خود را با محوریت مدیریت هزینههای سازمان در سال۹۷ و تاکید بر مدیریت منابع و مصارف و ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان را مطرح کردند.