ام اس و سرطان در اصفهان از سایر استان ها بالاتر است

زهرا نصیری

به منظور ایجاد شغل جایگزین برای چایخانه داران، خارج از ضوابط صنوف اجازه انتخاب هر شغلی به آن ها داده شد، اما گویا حاشیه سود چایخانه داری اجازه این کار را به افراد نمی دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان درخصوص فعالیت هایی که درکارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان به اجرا درآمده است با انتقاد صریح از اقداماتی که برای فعالیت چایخانه داران به اجرا در آمده است گفت: قلیان یک دغدغه برای ما بود؛ حدود ۲۷ درصد کل مرگ و میرهای دنیا مربوط به قلیان است و دغدغه مهم ما بیماری های قلبی و عروقی است؛ می گوئیم که قلیان ضرر بسیار زیادی نسبت به سیگار دارد، اما وقتی معاونت بهداشت می خواهد برای حفظ سلامت مردم و جامعه وارد عمل شود برخی افراد اظهار نظرهای غیر کارشناسی می کنند و می گویند برخی از افراد بیکار می شوند یا چایخانه های زیرزمینی راه می افتد.

نباید به موضوع سلامت مردم خیانت کنیم

 کمال حیدری، با موضع گیری صریح نسبت به  زیرزمینی شدن چایخانه ها  افزود:اگربخواهیم به این دلیل اقدامات بهداشتی و سلامت استان را روی  زمین بگذاریم؛کار درستی نیست ، اگر پاتوق مناسبی برای جوانان نتوانستیم فراهم کنیم نباید اجازه دهیم که هر کسی هر کار خلاف و یا مخالف سلامت مردم خواست انجام دهد.

متولی بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: هر کجایی که موضوعی به نام تهدید سلامت مردم وجود دارد ما وظیفه داریم مداخله کنیم و اگر این کار را نکنیم در موضوع سلامت مردم خیانت کرده ایم؛ با این حال برخی از وجود چایخانه ها در سطح شهر دفاع می کنند.

حیدری، با اشاره به اینکه همه به خوبی می دانند که مسیر اعتیاد از دخانیات می گذرد و برای اعلام می کنیم که در رابطه با سلامت مردم از وظیفه ذاتی، قانونی، اخلاقی و شرعی خود نخواهیم گذشت افزود: صلاحیت بهداشتی از سوی مرکز بهداشت استان برای هیج چایخانه ای اعمال نشده است.  ۶۱ مجوز در اصفهان برای چایخانه ها صادر شده و متأسفانه برای هر مجوزی که صادر می شود تعداد بیشتری جایخانه باز می شود.پس چرا امروز رو زمینی ها که علنی هم هستند با آن ها برخورد نمی شود و روز به روز برتعداد چایخانه ها اضافه می شود.

 ام اس و سرطان در اصفهان از سایر استان ها بالاتر است

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان درپاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن مبنی بر انجام طرح های پژوهشی برای شناساسس علل ام اس و سرطان در اصفهان گفت: آمار ام اس و سرطان در اصفهان از سایر استان ها بالاتر است ولی اصفهان برخی از استان های دیگر را هم در زمینه مراقبت این نوع بیماری ها پوشش می دهد ؛ آمارها باید به طور دقیق تحلیل شود تا برداشت بهتری از آن ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از راههایی که می توان علل دقیق این بیماری ها را تشخیص داد تشکیل پرونده های الکترونیک سلامت است افزود:خوشحال نیستیم که دولت این همه هزینه کرد و همه را بسیج کرد و بستر خوبی مانند غربالگری، آموزش همگانی و پرونده سلامت را مهیا کرد، ولی مردم از این امکانات ها به خوبی استفاده نکردند و هنوز برخی مردم برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراجعه نمی کنند.

حیدری ، با اشاره به اینکه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مراجعات به پزشکان متخصص بی مورد است و اگرخدمات رایگان در تمامی محله ها هم ارائه شود کسی سراغ آن نمی رود افزود: پرونده الکترونیک سلامت یک نقطه طلایی برای آینده استان اصفهان است.

 وی ادامه داد: ۲۵ درصد از مردم جامعه ما درگیر اختلالات روانی با شدت های مختلف است و باید به طور جدی زیرساخت ها را درست کنیم تا بهداشت روان مردم هم تأمین شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *