انجمن علمی گیم ایران و رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان راه اندازی می شود

 زهرا نصیری

رشته کارشناسی بازی‌سازی رایانه ای برای نخستین بار در ایران در دانشگاه اصفهان، راه اندازی می شود ، سرفصل دروس این رشته با توجه به نیازهای کشور و سرفصل‌های دانشگاه‌های کشورهای دیگر، در حال تدوین است .

این مطلبی بود که محور صحبت های مدیرمرکزبازی های رایانه ای درنشست خبری  سومین همایش بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها با خبرنگاران بود .

جواد راستی ، بااشاره به برگزاری سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها و چهارمین ماراتن بازی‌سازی در اصفهان به این مسئله اشاره کرد که هر سال در این کنفرانس با مقالات جدید رو به رو می‌شویم که سال‌های گذشته با چنین مقالاتی برخورد نداشتیم و این که دانشگاهی مانند دانشگاه اصفهان پشتیبان ساخت بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفته است، یک اتفاق مبارک است.

 وی هم چنین دومین اتفاق دیگر امسال را راه‌اندازی انجمن علمی گیم ایران در دانشگاه اصفهان عنوان کرد و افزود: هسته اولیه این انجمن شکل گرفته است و محل دائمی این انجمن در دانشگاه اصفهان خواهد بود.

 وی با بیان اینکه تنها هدف ما در برگزاری این کنفرانس فقط معطوف به پژوهش نیست و به اشتغال، کارآفرینی و ثروت‌آفرینی نیز توجه داشتیم گفت: یک ماراتن بازی‌سازی را نیز مانند هر سال مد نظر قرار دادیم که ۱۰۰ بازی‌ساز ظرف ۴۸ ساعت باید با توجه به صورت مسأله طراحی شده بازی‌سازی انجام دهند.

وی با بیان این که با مجلات معتبری ارتباط داریم تا مقالاتی که در این کنفرانس پذیرش می‌شوند، در آینده این مقالات در این مجلات چاپ شود، گفت: امسال در کنفرانس نگاه ویژه‌ای به فیلدهای مختلف گیم داشتیم و در کنار کنفرانس، نمایشگاهی نیز در ۲۵ بهمن برای نمایش این فیلدهای برگزار خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: بنیاد ملی نخبگان، شورای انقلاب فرهنگی، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، مرکز پیشگیری از وقع جرم قوه قضائیه و معاون علمی و پژوهشی ریاست جمهوری پشتیبان این کنفرانس هستند و تمام کسانی که پژوهشی در حوزه گیم داشتند با آن‌ها ارتباط گرفتیم و بیش از ۱۵۰ داور از اعضا هیأت علمی از داخل و خارج کشور، قضاوت آثار را بر عهده داشتند.

ارائه پنل شبیه‌سازی جراحی مغز    

دبیر علمی دربخش علوم انسانی سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها نیز گفت: شبیه‌سازی جراحی مغز از طریق فناوری واقعیت مجازی یکی از پنل‌هایی است که در سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها ارائه خواهد شد.

 امیر قمرانی با اشاره به اینکه نخستین دوره بین‌المللی این کنفرانس برگزار می‌شود و می‌توان اعلام کرد که کنفرانس اصفهان در حد اجلاس‌های جهانی بواست افزود: رویدادهایی نظیر ایده‌شو از بخش‌های جنبی کنفرانس است، ۳ سخنران کلیدی که از چهره‌های بین‌المللی نیز هستند در کنفرانس اصفهان صحبت خواهند کرد و تمرکز آن‌ها بر جنبه‌های بین‌رشته‌ای بازی‌های رایانه‌ای است؛ این سخنرانان از کشورهای یونان و اتریش هستند و مدیر یک شرکت بین‌المللی که درآمد خوبی از بازی‌های رایانه‌ای داشته از ترکیه در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد.

وی گفت: بررسی سیگنال‌های مغزی افرادی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند با کسانی که این بازی‌ها را انجام نمی‌دهند و تأثیرات آن‌ها، پژوهشی توسط دانشگاه بقیه‌الله انجام شده که در کنفرانس ارائه خواهد شد.

 ارسال ۱۴۰ مقاله به کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای اصفهان

دبیر علمی بخش فنی ومهندسی این کنفرانس نیز با اشاره به اینکه  ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که ۲۸ درصد مرتبط با روانشناسی، ۷ درصد مرتبط با هنر و ۱۷ درصد مرتبط با کامپیوتر است.

  امیرحسن منجمی،با اشاره به اینکه در عرض ۲ هفته روال داوری انجام شد و با نرخ پذیرش حدود ۵۵ درصد، مقالات برتر به کنفرانس راه پیدا کردند؛ ۳۳ مقاله به منظور ارائه شفایی و مابقی نیز به صورت پوستر در جریان کنفرانس ارائه می‌شود، تعداد ۲ نشست برای روانشناسی، ۲ نشست برای مقالات مهندسی، یک نشست برای هنر و یک نشست برای سایر حوزه‌ها مانند، فقه، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، برگزار خواهد شد.

وی افزود: ۳ مقاله پوستر و ۳ مقاله شفاهی انتخاب خواهند شد و از آن‌ها تجلیل خواهد شد و دانشگاه‌های جامع این قابلیت را دارند که در حوزه رشته‌های بین‌رشته‌ای فعالیت کنند و حتی به عنوان مرجع انتخاب شوند و امسال مقالات زیادی در حوزه بازی‌های فیزیکی و حرکتی داشتیم و دانشکده تربیت بدنی در داوری این آثار به ما کمک کرد بررسی مباحث حقوقی و فقهی نیز با کمک متخصصین این حوزه‌ها انجام شده است.

پریسا دارویی دبیر علمی بخش هنر این کنفرانس نیز بیان داشت: هنر ظاهر کار بازی‌های رایانه‌ای است و انگیزه لازم را برای کاربر و مخاطب خود فراهم می‌کند و جذابیت‌های طراحی‌های شخصیت‌ها، توسط هنر ایجاد می‌شود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *