باید در برابر سیاست‌های افراطی آمریکا حساس باشیم

فاطمه احمدی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌‌جمهور صبح روز گذشته در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی ۸ که در استانبول ترکیه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که بخشی از سخنرانی وی در ادامه آمده است:

‌عصر آگاهی و بیداری ملت‌ها

جهان کنونی با مسائل، بحران‌ها، تهدیدها و چالش‌های مختلفی رو به روست که به نظر ما می‌توان پیدایش این وضعیت مخاطره آمیز را تحت تأثیر دو عامل مهم دانست: اعمال سیاست‌های سلطه‌گرانه و مداخله‌گرایانه جهانی از سویی و رشد افراطی‌گری و خشونت‌های منطقه‌ای از سوی دیگر. این دو پدیده سیاسی با هیچ یک از تحولات و واقعیت‌های جهان و منطقه سازگار نیست. عصر ما، ‌عصر توسعه دانش‌ها و فناوری‌های نوین، ‌عصر آگاهی و بیداری ملت‌ها، ‌عصر رشد مردم‌سالاری و تمایل به همزیستی در جهان متنوع و چند فرهنگی است، نه یکجانبه گرایی به سبک و سیاق دوران استعمار و نه افراطی‌گری و خشونت به نام قومیت و ملیت و مذهب.

تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است

ما باید با هم بکوشیم که به جای یک جانبه گرایی غالب، چند جانبه گرایی و به جای اراده های جهانی معطوف به زور، سیاست‌های مبتنی بر گفتگو و به جای مداخله‌جویی‌های سیاسی و جهانی همکاری های توسعه‌ای و منطقه ای شکل بگیرد.تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است و در جهان اسلام و به نام دین، قومیت و ملیت خطرناک تر. ما مفتخر به داشتن دین، فرهنگ و تمدنی هستیم که مبشر رحمت، محبت، اخلاق، عدالت و آزادی است. به نام اسلام، به نام شیعه، به نام سنی، به نام همه مذاهب اسلامی و به نام همه ادیان ابراهیمی در برابر تفرقه، خشونت و تروریسم بایستیم. باید برای مقابله با داعش و داعشی گری، خشونت و افراطی گری، تفرقه و جنگ هم نظر و همراه شویم.

همه ما باید در برابر سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی باشیم

همه ما باید در برابر سیاست‌های سلطه‌گرایانه و افراطی دولت کنونی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حساس باشیم و نگذاریم که این سیاست‌های مداخله‌گرایانه، موجب تشدید خشونت و افراطی‌گری و تفرقه در جهان اسلام شود. نگذاریم که راه‌حل‌های خشونت گرایانه و نظامی‌گری به جای راه‌حل‌های گفتگویی و سیاسی بنشینند و مردم بیگناه و مسلمان و سرزمین‌های اسلامی را در معرض کشتار و نابودی قرار دهند.

جهان اسلام با مخاطرات و تهدیدهای متعددی روبرو است

متاسفانه امروز جهان اسلام با مخاطرات و تهدیدهای متعددی روبرو است. از یک سو مردم مظلوم فلسطین، عراق، افغانستان، یمن، بحرین در آتش جنگ، منازعه و خشونت می سوزند و مردم مسلمان روهینگیایی میانمار گرفتار نسل کشی و افراطی‌گری هستند و از سوی دیگر برگزاری همه پرسی غیرقانونی اخیر در اقلیم کردستان عراق، یکپارچگی ملی کشور عراق و ثبات و امنیت منطقه و تأمین عملی حقوق از جمله حق توسعه همه جانبه برادران و خواهران کرد را به مخاطره انداخته است. همه این مخاطرات و تهدیدها، هماهنگی و همراهی در سطح منطقه‌ای و بین المللی را طلب می‌کند.جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر اتحاد جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری، گفتگو و مذاکره را بر مبنای منافع مشترک و راهبرد برد-برد تنها مسیر حل و فصل بحران های جهانی و منطقه ای می‌داند.

بزرگترین ذخایر گاز و نفت جهان در ایران

جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از بزرگترین ذخایر گاز و نفت جهان آمادگی دارد تا در قالب یک همکاری بلند مدت به امنیت انرژی جهانی کمک کند و با سرمایه گذاری مشترک در زیرساخت‌های حمل و نقل دریائی ، ریلی و جاده‌ای ظرفیت کریدورهای ترانزیت بین‌المللی را ارتقا دهد. اقتصاد ایران از ظرفیت‌های کم‌نظیر رشد و توسعه برخوردار است . این موضوع در کنار موفقیت‌های سیاسی ایران در نهایی ساختن برجام و تصویب معاهده‌های مناسب بین‌المللی، رفع تحریم‌های غیرقانونی و جلب حمایت‌های جهانی باعث شده است تا به رغم خواست جریان‌های جنگ‌طلب جهانی و منطقه‌ای، ایران به عنوان قدرتی مطمئن و با ثبات با اقتصادی بالنده در جهان ظاهر شود. امیدوارم با استفاده از این فرصت و در قالب همکاری‌های دو و چند جانبه درون گروهی، ‌همکاری‌های عمیق تر و گسترده‌تری را به کمک یکایک شما پیش ببریم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *