با تائید همکاری ایران از سوی آژانس در چارچوب نقشه راه مهم‌ترین پرونده هسته‌ای علیه ایران در مسیر بسته شدن قرار گرفت

آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، امروز پنج‌شنبه پانزدهم اکتبر اعلام کرد که نقشه راهی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران بوده، تکمیل شده است. اکنون آمانو مدیرکل آژانس وظیفه دارد گزارش خود را در این باره تا دو ماه دیگر آماده کند و ۵+۱ وظیفه خواهند داشت قطعنامه‌ای را برای بسته شدن موضوع در شورای حکام آژانس پیشنهاد کنند.

به گزارش «تابناک»، آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعتی پیش اعلام کرد که در دوره تا ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۵، فعالیت‌هایی که بر اساس نقشه راه بوده و با هدف شفاف سازی موضوعات باقیمانده کنونی و گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده، تکمیل شده است. تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۴ آذر) مدیر کل برآورد نهایی خود درباره قطعنامه تمامی موضوعات باقیمانده و کنونی که در الحاقیه گزارش ۲۰۱۱ مدیر کل بوده، را اعلام خواهد کرد.

همزمان با حصول توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل سندی را با عنوان نقشه راه همکاری‌ خود امضا کردند که ترتیبات اجرایی برای حل و فصل ادعاهای مطرح شده و از جمله موضوع مطالعات ادعایی را در بر داشت.

متن این سند به عنوان توافقی محرمانه میان ایران و آژانس باقی ماند و خبرگزاری‌های غربی درباره آن گمانه‌زنی کردند. بازدید تشریفاتی آمانو از پارچین و نمونه‌برداری توسط کارشناسان ایرانی و با نظارت آژانس در چارچوب همین توافق صورت گرفته است. هدف اصلی این نقشه راه، حل و فصل موضوع موسوم به مطالعات ادعایی است که در بخش ضمائم یکی از گزارش‌های آژانس در سال ۲۰۱۱ به شکل نظام‌مند مطرح شده بود و ادعا می‌شود نمایی از فعالیت‌ها و مطالعاتی است که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده است.

مطابق بند چهارده از توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱، مقرر شده است که ایران «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته» مورد توافق با آژانس، شامل ترتیباتی برای پرداختن به مسائل مورد نگرانی حال و گذشته‏ ی مربوط به برنامه هسته ای‏ ایران مندرج در ضمیمه گزارش مورخ ۸ نوامبر ۲۰۱۱ آژانس (GOV/2011/65)، را کاملا اجرا خواهد نمود. اجرای کامل فعالیت هایی که ایران بر اساس این نقشه راه برعهده می گیرد تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ تکمیل خواهد شد و متعاقبا مدیرکل تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ ارزیابی نهایی خود پیرامون حل و فصل تمامی مسائل اختلافی باقی مانده‏ ی گذشته و حال را به شورای حکام ارائه خواهد نمود، و فارغ از صلاحیت شورای حکام، کشورهای پنج بعلاوه یک به عنوان اعضای شورای حکام قطعنامه ای را برای اتخاذ اقدامات لازم، با هدف بسته شدن این موضوع، به شورای حکام ارائه خواهند کرد.

به این ترتیب بخش مهمی از حل و فصل موضوع جنجالی و پر سر و صدایی که کشورهای غربی در دوازده سال اخیر علیه ایران به راه انداخته‌اند، اجرایی شده است. آمانو اکنون وظیفه دارد مطابق برجام تا دو ماه دیگر نتیجه‌گیری خود درباره مسائل اختلافی باقی‌مانده را نهایی کند و همان گونه که در جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون برجام نیز وعده داده، راه را برای بسته شدن موضوع هموار کند. سپس ۵+۱ قطعنامه خود با هدف بسته شدن موضوع را به شورای حکام ارائه خواهند کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *