برای جبران کمبود ۸۰ هزار نفر نیروی انسانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم

فرزانه افسر طه

در آیین گرامیداشت «روز معلم» با حضور جمع زیادی از آموزگاران نمونه از سراسر استان اصفهان، معاون وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل، نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار اصفهان، از جمع زیادی از آموزگاران نمونه و آموزگاران پیشکسوت نمونه تقدیر شد.
تعلیم و تربیت، یعنی کندن چاهی با سر سوزن
احمدی، سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان، با گرامیداشت یاد شهید مطهری و تکریم «روز معلم»، انتخاب آموزگاران نمونه را در استان براساس شاخص‌های تعیین‌شده و توسط همکاران آنها عنوان کرد.
وی با اشاره به استقرار دارالمعلمین و دارالعلوم در یکصدسال گذشته، پیشینه تاریخی، ملی و فرهنگی فعالیت آموزشی مدون در کشور را مطرح کرد و گفت: در هویت مراکز علمی، تحقیق و توسعه و تحول کشور، جای پای آموزگاران دیده می‌شود.
وی بیان کرد: کشورها مسیر رشد و توسعه را به واسطه آموزگاران توانمند طی کرده‌اند.
احمدی به ماهیت پیچیده تعلیم و تربیت به دلیل تفاوت در خلق و خوی انسان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ظرافت تعلیم و تربیت در این است که یک نسخه را نمی‌توان برای همه توصیه کرد.
وی با بیان این تشبیه که تعلیم و تربیت، یعنی کندن چاهی با سر سوزن و تغییر لحظه به لحظه شرایط، حساسیت و سختی کار را مطرح کرد و یادآور شد: ابزاری جز حوصله، صمیمیت، بردباری و حکومت عقل بر دل کارگشا نیست و تحقق این موارد زمانی است که معلم دغدغه‌ای به جز سرنوشت دانش‌آموزان نداشته باشد.
وی از رتبه‌های متعدد برتر دانش‌آموزان اصفهانی در المپیادها و مسابقات علمی مختلف، کسب مدال‌های طلا، بالاترین میانگین معدل در آزمون‌های نهایی و دیگر موفقیت‌های دانش‌آموزان اصفهانی به دلیل تلاش معلمان سخن راند و این موضوع را حاکی از کیفیت کار دانست.
تأمین نیروی انسانی، مهم‌ترین چالش سند تحول
در حاشیه این مراسم، در گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار کیمیای وطن با سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان درباره به طور کامل اجرایی‌نشدن سند تحول با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، وی گفت: سند تحول خطاب به شورای عالی آموزش و پرورش، مدیران ارشد و میانی است تا لایه‌های سند تحول را که مربوط به تدوین برنامه‌ها، امکانات، نیروی انسانی و هر آنچه که در وزارتخانه اعلام شده باشد، بررسی و اجرایی کنند.
وی در ارزیابی وضعیت اجرایی این سند در استان پاسخ داد: اکنون در حال عملیاتی‌کردن این سند در استان اصفهان هستیم و مهم‌ترین مسئله، تأمین نیروی انسانی است.
احمدی تصریح کرد: آمار بازنشستگان آموزش و پرورش رو به افزایش است. در مقایسه با رشد تعداد دانش‌آموزان باید اذعان داشت آمار پذیرش نیروی جدید متناسب با نرخ رشد دانش‌آموزان نیست؛ بنابراین با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.
نقش مهم مدیران میانی آموزش و پرورش در بهره‌برداری از خدمات
در ادامه مراسم گرامیداشت «روز معلم»، محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، شغل معلمی را شغل انبیا دانست
و بر اهمیت کار آنها در تعلیم و تربیت نسل آینده و توسعه کشور تأکید کرد.
وی تربیت را امری دقیق و دارای ظرافت‌های خاص و در عین حال ارزشمند توصیف کرد و گفت: نکته اصلی این است که چگونه دولت، مردم و آموزگاران از عهده این امر مهم برآیند.
وی به نقش حاکمیت در تخصیص اعتبارات، ایجاد تسهیلات و امکانات از بعد امور تربیتی، اخلاقی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و سطح برخورداری آموزگاران و دانش‌آموزان از امکانات و اینکه معلمان تا چه حد خود را محدود به امکانات می‌کنند یا فراتر از آن عمل می‌کنند، پرداخت و افزود: در این راستا، نحوه بهره‌برداری مسئولان در رده‌های میانی از عوامل مهم است.
وی یادآور شد: دولت موظف به فراهم‌کردن بیشترین و بهترین امکانات برای امر تعلیم و تربیت است و بیشترین هزینه‌های جاری به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد؛ بنابراین میزان تخصیص بودجه کشور به آموزش و پرورش نشان می‌دهد دولت چقدر توانسته است به وظیفه قانونی خود عمل کند و باید بدانیم آیا رعایت این نسبت می‌تواند جبران کمیت و کیفیت اقدامات آموزگاران باشد؟
استاندار اصفهان نقد منصفانه را بهترین راه‌حل برای ایجاد تفاهم و حل مشکلات عنوان کرد و گفت: هرچند بیشترین اعتبارات به آموزش و پرورش اختصاص یافته است، ولی هنوز برای حجم زیاد اقدامات لازم در آموزش و پرورش بسنده نیست.
وی از کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی مورد نیاز آموزگاران خبر داد و بیان داشت: معلم نباید دغدغه حقوق داشته باشد و باید بر حرفه‌اش تمرکز کند.
وی به نقش مشارکت‌های مردمی و فعالیت خیران و نقش نظارتی دولت در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: باید به تأمین درآمدهای پایدار برای این نهاد بیندیشیم. چنانچه در کشورهای پیشرفته، بخش عمده آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار شده است و دولت به طراحی کلی، سطح‌بندی، ارتقای کیفیت و استانداردها می‌پردازد.
وی افزود: امسال استان اصفهان باید به لحاظ قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد در این امر به صورت پایلوت و پیشتاز وارد عمل شود و براساس توانایی بخش خصوصی و ظرفیت هر منطقه برنامه‌ریزی شود.
استاندار اصفهان از نقش آموزگاران کشور در تربیت افراد توانمند و دانشمندان مختلف کشور سخن راند که توانستند برای مقابله با تحریم‌ها در جهان موفق باشند و با اشاره به کارشکنی آمریکا در برجام به عنوان یک معاهده بین‌المللی، آن را ناشی از ماهیت نابخردانه رئیس‌جمهور آمریکا دانست.
وی آمریکا را متهم به تربیت نسلی مثل القاعده، طالبان و داعش کرد و خطاب به معلمان گفت: نسلی که شما تربیت می‌کنید باید بتواند با تحلیل‌های سیاسی برای آینده کشور گام بردارد.
استاندار تصریح کرد: در انجام تعهدات خود مصمم‌تر شده‌ایم و نشان می‌دهیم ۸۰ میلیون ایرانی متمدن بافرهنگ و مسلمان می‌توانند با وحدت از عهده همه امور برآیند.
وی بر نقش معلمان در تحکیم وحدت و القای فرهنگ خودباوری و بزرگ‌منشی ایرانی به دانش‌آموزان تأکید کرد.
ارتقای جایگاه مدیر مدرسه به عنوان راهبر آموزش
دکتر کریمی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ارتباطات بین‌الملل، با حضور در آیین گرامیداشت روز معلم و تقدیر از آموزگاران نمونه و برگزیده در استان اصفهان، با بیان پیام وزیر در تقدیر از معلمان، جایگاه معلم را همیشه ارزشمند خواند و گفت: نقطه کانونی تحول در نظام آموزش و پرورش، معلم است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که با حضور در دانشگاه فرهنگیان مطرح کردند، اظهار داشت: در هر جایی که رشد و توسعه آموزش و پرورش شکل گرفته است، باید ردپای معلم خلاق را پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: معلمی با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست؛ زیرا در تمام شغل‌ها همیشه حساسیت برای عدم رشد و تعالی زیردست وجود دارد؛ ولی تنها قشری که می‌سوزد تا دیگران رشد و تعالی یابند، معلم
است.
معاون وزیر از مشکلات متعددی که می‌تواند بر جایگاه معلم تأثیرگذار باشد، سخن راند و افزود: ظهور تکنولوژی‌های مدرن آموزشی نمی‌تواند جایگزینی برای معلم باشد و معلم همچنان مورد احترام است.
کریمی با اشاره به تحقیقات به‌عمل‌آمده گفت: از اعتماد مردم به نهادهای دولتی کاسته شده و بعد از اقوام و نزدیکان اعتماد به معلم بیشتر است و هنوز در بین نهادهای مختلف، جایگاه آموزگاران ویژه است.
وی تهدید جامعه آموزگاران را پایین‌بودن سطح دستمزدها عنوان کرد؛ به‌ویژه برای معلمانی که در مناطق محروم کار می‌کنند.
وی از بازنشستگی بیش از ۳۰۰ هزار معلم در سه سال آینده خبر داد و افزود: فرایند کار برای جذب نیروهای جدید مهیا نیست؛ ضمن آنکه اکنون با کمبود ۸۰ هزار معلم مواجه هستیم.
وی راهبرد آموزش و پرورش را کاهش نیرو و تحول آموزش در مدرسه اعلام کرد و گفت: جایگاه مدرسه و مدیر مدرسه نه‌تنها در وزارت، بلکه در سطح جامعه باید ارتقا یابد؛ زیرا مدرسه، راهبر آموزش است.
کریمی با بیان آنکه فقط ۲۰ درصد از اختیارات در نظام آموزشی متمرکز است و بودجه‌ای برای افزایش ارتقای کیفیت نداریم، از ظرفیت اصفهان برای پیشروبودن در این زمینه سخن راند و بر نقش مدارس در این زمینه تأکید کرد و افزود: زمانی موفق به حل مشکلات می‌شویم که جایگاه مدیر مدرسه به اندازه جایگاه مدیر دانشگاه ارتقا یابد که این امر مستلزم برنامه‌ریزی است.
وی نقش معلمان ابتدایی را در بسترسازی برای رشد دانش‌آموزان مهم‌تر از مقاطع دیگر دانست و گفت: باید سازوکارهای لازم برای ایجاد مدارس مستقل و اعمال فرایندهای منطقی و روزآمد برای مدیران مدارس فراهم شود.
معاون امور ارتباطات بین‌الملل آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن درباره برنامه‌های این سازمان برای کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بیان داشت: امسال با توجه به کمبود ۸۰ هزار نفر نیروی انسانی، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هیچ مدرسه یا کلاسی به دلیل کمبود معلم تعطیل نمی‌شود. بخشی از کمبود را با استفاده از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان تأمین می‌کنیم. همچنین تا اول مهر ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون جذب کار می‌شوند و بخشی دیگر با استفاده از ظرفیت بازنشستگان تأمین می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *