برای خدمت به اصفـهان از هر زمان دیگری آماده ‌ترم

همواره در تاریخ نام اَبرشهر تاریخ ساز اصفهان چونان نگینی بر تارک زیبایی های جهان می درخشد و برلبان هر بیننده ایه شریف « فتبارک الله و احسن الخالقین»را جاری می کند. این بلند آوازگی نه تنها به سبب تاریخ و تمدن و هنر و صنعت بلکه به سبب وجود بزرگ مردانی است که همواره نام اصفهان را در اذهان مردم جهان به  عقلانیت و علم و نخبگی متبادر ساختند.

اکنون نیز مردان و زنان بلند آوازهای هستند که هریک گامهای بلندی بری این همه شکوه و عظمت برداشته و در راه توسعه و آبادانی این دیار از هیچ کوششی فروگذار نبوده و نیستند و بیتردید میتوان نام آنان را نیز در صف بزرگ مردان و زنان تاریخساز اصفهان نوشت.

 دکتر حسن کامران دستجردی (زاده۱۳۳۳، دستجرد جرقویه)، نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادوار چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم  از جمله این افراد است. او با همان آرامش همیشگی و البته کلامی که برنده است بار دیگر میخواهد خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد تا راهی را که در این سالها با همراهی و تلاش مردم بزرگ اصفهان پیموده است، دنبال کند. به بهانه کاندیداتوری وی در انتخابات میاندورهای مجلس دهم به سراغش رفتیم تا در گفتگویی خودمانی و صمیمی از دغدغههایش بپرسیم و از اینکه برای آینده کاری خود در مجلس چه برنامهای دارد!؟ مثل همیشه با حوصله و صبر مثالزدنی و خیلی دقیق پاسخ سوالاتمان را داد. از وضعیت آب اصفهان گفت، از اشتغال و جوانان سخن به میان آورد. به مباحث محیطزیستی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و مسائل فرهنگی پرداخت که در این مجال بیشتر به  مسایل حول و حوش آب می پردازیم.

کشاورز حقش را خواسته چشمش را کور کردند

 آقای دکتر در مورد بحث آب و وضعیت آب اصفهان توضیح دهید که اساسا مشکل از کجاست و چه باید بشود؟

در بحث آب مهم‌ترین چیز حقآبه است. یک بخشی را حکومت مالک است و حق دارد ولی حکومت حق ندارد حقآبه مردم را ندهد، دولت به مردم زور می‌گوید. یعنی دستبرد زده به حقآبه و بخشی از آن را فروخته است، پول فروش را هم نمی‌دهد، کشاورز هم وقتی اعتراض می‌کند، چشمش را کور می‌کنند.

ضعف مدیریت آب را هم می‌گذارند به پای خشک‌سالی. هر کسی هم  فکر بخش خودش است. صنایع به فکر خودشان هستند، کشاورزان هم همین‌طور.

به وزیر نیرو می‌گوییم مشکل را، می‌گوید: به وزارت کشور بگویی،. وزارت کشور می‌گوید: خشک‌سالی به من مربوط است ،نتیجه می شود حاشیه‌نشینی شهر، جرم و جنایت و…. باید رفتارهای آبی را درست کرد. امروز بحث ژئوپلتیک یک مساله بسیار مهم است و باید محور کار باشد. بحث اصفهان تنها هم نیست و شامل کل کشور می‌شود. یعنی باید رفتار آبی ما عاقلانه باشد تا مشکل پیدا نکنیم.

 

حقابه میراث و مهریه زنان و مردان  اصفهان است  

در بحث زایندهرود که برای مردم اصفهان خیلی مهم است به نظر شما چه باید کرد؟

حداقل باید اقدامات صورت گرفته تحریک‌کننده نباشد، مثلا من سال ۹۲ سوال کردم از وزیر، ۹۴ هم که به اصفهان آمد پرسیدم: چرا فولاد مبارکه لوله دوم را می‌خواهد اجرا بکند، تازه لوله دوم به اندازه لوله یزد است!؟

همین فولاد مبارکه پول‌های کلانی در جاهایی خرج می‌کند که در اصل باید خرج آب کند. مثلا چه کار کند!؟  رودخانه را ساماندهی دهد. چطور ساماندهی کند؟! خب یک رودخانه‌ای به عرض زیاد وقتی آب رها می‌کنند داخل رودخانه تشنه و آب را می‌بلعد وقتی ساماندهی بشود، آب بهتر مدیریت خواهد شد.  هر وقت ساماندهی کردند، یک سهمی هم خودش ببرد نه اینکه رودخانه را ساماندهی نمی‌کند و بعد می‌خواهد آب را هم ببرد!

حالا هم که  مساله آب رها شده، باتلاق گاوخونی هم خشک شده است. ما با مساله آب هم سیاسی برخورد می‌کنیم الان چون انتخابات ریاست جمهوری است می‌گوییم تا خرداد باز باشد، بعد از خرداد دوباره  آب  را می‌بندند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *