برخی از مسائل در اصفهان با زبان سیاست از اولویت‌ها خارج‌شده است

زهرا نصیری

 رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، که به مناسبت هفته گرامیداشت بسیج به اصفهان سفر کرده بود و حضورش در اصفهان با سفروزیر علوم به این شهر همراه بود ابتدا به جمع خبرنگاران اصفهان آمد تا از برنامه ها و علت حضورخود در این شهر سخن بگوید و برنامه های پیش روی این سازمان را تبییت کند و درادامه هم به بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رفت و در نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه های اصفهان و چهارومحال بختیاری درخوراسگان شرکت کرد همچنین با اساتید بسیجی دانشگاه صنعتی نیز ملاقات کرد.

 مهمترین صحبت هایی که در سفر رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به اصفهان مطرح شد آن بود که باید در جهت کمک به مشکلات موجود درد شهرها بسیج اساتید طرح های راهبردی خود را به سطح عملیاتی وارد کند و طرح هایی که قبلا در راستای حل مشکلات شهروندان و جامعه به مسئولان ارائه شده بایستی عملیاتی شود.

  باید برخی از خط کشی‌های سیاسی را دور بریزیم

مجتبی زارعی، با اظهار گلایه از مدیران ارشد استان اصفهان به این مسئله تاکید کرد:شنیده ها حاکی ازآن است که برخی طرح ها درطول چند سال اخیر که از سوی بسیج اساتید اصفهان به روی میز مسئولان رفته است با زبان سیاست اجرایی نشده است و این مسئله یعنی کم کاری!

وی با اظهار اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تقویت می‌شود تاکید کرد: دانشگاه محل آزاداندیشی و تفکر است ، دنبال هستیم رکود و سکونی که در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی وجود دارد را از آن عبور کنیم.

زارعی ، با اشاره به اینکه دولت نیازمند سرمایه برای رونق کسب‌وکار است ودانشگاه ها با توجه  به حوزه‌های مغفول مانده که ظرفیت کارآفرینی در آن‌ها وجود دارد به کمک دولت خواهند آمد افزود: باید برخی از خط کشی‌های سیاسی را دور بریزیم و از تمام ظرفیت‌های علمی اساتید کشور استفاده کنیم تا به ملت، کشور و دولت کمک کرده باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مشکلات امروز اصفهان است، گفت: بسیج اساتید بر روی این مسئله مطالعاتی انجام‌داد و برخی از نمونه‌های گیاهی را مورد مطالعه قرار داد تا ببیند با پرورش برخی گیاهان در مساحت شهری می توان آلودگی هوا را در این شهر کاهش داد

  اصفهان گوی سبقت آلودگی از تهران را ربوده است

 زارعی با اشاره به اینکه با مشاهده هوای اصفهان از سمت فرودگاه ، دریافتم که هوای اصفهان از تهران هم آلوده تر است گفت: گویا برخی از مسائل در اصفهان با زبان سیاست از اولویت‌ها خارج‌شده است.

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور، با بیان اینکه باید از ظرفیت توریست‌ برای انتقال فرهنگ و تمدن مردم ایران‌زمین به جهان استفاده کنیم، گفت: نباید بگذاریم به دست برخی، این نگاه کوچک شود بلکه باید برای حوزه توریست پیوست فرهنگی، تقدیم مسئولان اجرایی استان و شهر اصفهان شود.

وی با اشاره به اینکه بسیج اساتید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلان و هرکسی که دل در گرو ایران و اسلام مترقی دارد می‌تواند به کمک دولت و کشور بیاید افزود: در دیدار اخیرکه با وزیر علوم داشتیم در دو موضع نگاه آزاداندیشی در فضای سیاسی و فرهنگی در درون دانشگاه و نگاه حل‌المسائلی از دانشگاه به جامعه هم‌نظر هستیم و وزیر علوم نیز بر این مسئله تأکید داشته است.

وی در ادامه ازتشکیل اندیشکده های راهبردی در ۲ سطح ملی و استانی در این سازمان خبر داد و افزود: این اتاق های فکر درسطح ملی با عنوان ‘اندیشکده های موضوع محور’ و استانی با عنوان ‘اندیشکده های اقلیم محور’ راه اندازی می شود تا به وسیله آن مشکلات و نقص های بخش های مختلف جامعه را بهتر رصد کرد.

سهم اصفهان در تولید علوم بنیادی بالاست

به گفته زارعی، حفظ محیط زیست، زنان، خانواده، روابط بین الملل، حقوق بشر، حقوق شهروندی و توسعه روستا از جمله موضوع هایی است که در آغاز فعالیت اندیشکده های موضوع محور در سطح ملی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا بتوان نظریات کاربردی و راهگشا برای آن ارائه کرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به برخی از موضوع ها در سطح استانی و منطقه ای، افزود: توسعه گردشگری و کاهش آلودگی هوا نیز از جمله موضوع های پراهمیت در اصفهان است، بنابراین می توان آنها را در این اندیشکده مزیت محور و با مشارکت اساتید دانشگاه اصفهان مطرح کرد.

وی با بیان اینکه جوان شغل و پرستیژ اجتماعی نیاز دارد، اظهار کرد: چرا مسئولان سازوکارهایی فراهم نمی کنند تا جوانان در روستا ها به خوشه‌های کسب‌وکار جدید که ممکن است استراتژیک باشد روی بیاورند.

زارعی اظهار کرد: برخی از اساتید و دانشمندان ما مدام سؤال می‌کنند چرا از گردش مالی ۴ تا ۵ هزار دلاری بخش‌های نانو و بایو، ایرانی‌ها سهمی ندارند درحالی که اصفهان مرکز تولیدات سطح بالا به خصوص در علم سلول‌های بنیادین است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *