بررسی لزوم حضور بانوان در آمبولانس باید در سازمان‌های مسئول مورد توجه قرار گیرد

ازجمله مسائلی که در برنامه‌ریزی جمعیتی کشور مغفول مانده، حضور بانوان در آمبولانس است.
بر کسی پوشیده نیست که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و امروز شاهد گستردگی حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی هستیم؛ اما به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از نیازهای زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور و تأثیراتی که این بخش از جمعیت بر رشد و توسعه کشور دارد، مورد غفلت واقع شده است.
بررسی لزوم فعالیت بانوان در آمبولانس، از نکاتی است که باید در مجامع و سازمان‌های مسئول بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این‌باره با رئیس اورژانس اصفهان گفت‌وگو کردیم.
دکتر غفور راستین، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن درباره حضور بانوان در آمبولانس بیان داشت: اصلا مجوزی برای به‌کارگیری زنان در آمبولانس در کشور نداریم.
وی با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ‌سازی برای استفاده از حضور بانوان در کشور اتفاق نیفتاده است، از مشکلاتی سخن راند که احتمالا با فعالیت بانوان در آمبولانس پدید می‌آید.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه مرکز بهداشت و فوریت‌های پزشکی برای فعالیت بانوان در آینده چیست، پاسخ داد: بانوان ما حق دارند از خدمات فردی بهره‌مند شوند که هم‌جنس خودشان است؛ به‌ویژه که در شرایط سخت بیماری، شاید یک بیمار زن، راحت‌تر بتواند نیازهای خود را با یک درمانگر زن در میان بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: البته چنانچه لزوم حضور بانوان در آمبولانس جدی گرفته شود، باید به صورت پایلوت اجرا شود.
دکتر راستین تأکید کرد: باید از تصمیمات احساسی و نسنجیده در این مورد اجتناب کرد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع توسط وزارتخانه در حال پیگیری است، تصمیم‌گیرنده اصلی را در این مورد وزارتخانه دانست که اگر پس از بررسی وضعیت پایلوت در یک استان، به تأیید وزارتخانه برسد، به سایر استان‌ها تسری می‌یابد.
وی واردنشدن زنان به رشته تکنسین فوریت‌های پزشکی را یکی از موانع دانست و گفت: شاید در این موضوع، تبلیغات و اطلاع‌رسانی نشده است و باید برای ورود بانوان به این رشته، تلاش بیشتری شود.
غفور راستین در ادامه به تشریح وضعیت استاندارد آمبولانس و فوریت‌های پزشکی در کشور پرداخت و با اشاره به دو شاخص زمان در جاده و زمان در کلان‌شهر برای رسیدن به بالین بیمار بیان داشت: استاندارد جاده، کمتر از ۱۵ دقیقه است که خوشبختانه در ۸۰ درصد مأموریت‌ها، آمبولانس طی ۱۰ دقیقه بر بالین بیمار حاضر شده و در کلان‌شهرها نیز در ۸۰ درصد مأموریت‌ها، زمان رسیدن به کمتر از ۸ دقیقه کاهش یافته که این در بیشتر شهرها تحقق یافته است؛ ولی در کلان‌شهر اصفهان عدم توزیع عادلانه پایگاه‌ها، نبود لاین‌های ویژه آمبولانس، فقدان همکاری در داخل شهر و کمبود پایگاه‌های مناسب، موجب پایین‌آمدن استانداردهای خدمات‌رسانی مراکز فوریت‌های پزشکی و آمبولانس‌ها می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *