بررسی مشکلات جانبازان در گفت و گوی کیمیای وطن با سردار حاج عباس شمس، جانباز قطع نخاع:

بنیاد شهید جوابگو نیست

خدیجه توسلی دینانی

حاج عباس شمس سردار جانباز قطع نخاع ۷۰ درصد است. وی که برادر شهید حاج اصغر شمس است برای دفاع از اسلام و ایران به جبهه نبرد با رژیم متجاوز بعث رفت و در عملیات والفجر ۴ در مریوان دشت شیلر به درجه جانبازی نائل شد.

سردار شمس در درگیری کوه‌های شیلر و کانی‌مانگا با اصابت تیر مستقیم دشمن از ناحیه کمر قطع نخاع شد و ۳ روز در نیزارهای پایین کوه بیهوش بود. بعد از سه روز یک نیروی سپاه شهرکرد به نام آقای خدابخشی صدای ناله‌های او را شنیده و چون مسیر صعب‌العبور بوده بوسیله قاطر او را به بیمارستان صحرایی انتقال داده است، حاج عباس از آن‌روز ویلچرنشین است.

وی می‌گوید: تمام آن روزها پر از خاطرات دلپذیر هستند. «والله ان قطعتموا یمینی-انی احامی ابداً عن دینی» این بهترین لحظه عمرم بود که هیچ موقع یادم نمی‌رود که رزمندگان ما با تأسی از شهدای کربلا و در پاسخ به ندای هل من ناصر ینصرنی حضرت امام، اینگونه و با انگیزه الهی و با نهایت اخلاص و ایمان، از دین و کشور خود دفاع می‌کردند.

اما این جانباز دلاور که به تازگی با زخم بستر نیز دست و پنجه نرم می‌کند، در گفت و گوی خود با خبرنگار ما گلایه‌هایی تلخ از بی توجهی مسئولان امر به مشکلات جانبازان دارد. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی کیمیای وطن با سردار جانباز حاج عباس شمس را بخوانید.

از فعالیت در شرکت ملی ذوب‌آهن اصفهان تا جانبازی در دره شیلر

سردار شمس از خودش می‌گوید: جانباز قطع نخاع ۷۰ درصد از استان اصفهان شهرستان خمینی‌شهر هستم و در آغاز جنگ تحمیلی در شرکت ملی ذوب‌آهن ایران مشغول به خدمت بودم و بعد از شهادت برادرم حاج اصغر شمس برخود وظیفه دانستم و برای حفظ ناموس و وطن راهی جبهه شدم. در اوایل جنگ از بسیج ذوب‌آهن اعزام و در آبادان مستقر شدیم. بعد از فتح خرمشهر از سپاه خمینی‌شهر در لشکر نجف اشرف تیپ قمر بنی‌هاشم در کردستان- سنندج و به مریوان و از مریوان بر روی کوه‌های پنجوین عراق مستقر شدیم تا عملیات والفجر ۴ را شروع کنیم که در این عملیات در دره شیلر طی جنگ تن به تن از ناحیه کمر توسط شلیک مستقیم دشمن قطع نخاع شدم. بنده در آبادان مسئول مخابرات و تجهیزات بیسیم و در کردستان مسئول عملیات تیپ بودم. قبل از انقلاب نیز به جرم پخش اعلامیه حضرت امام در ذوب‌آهن، توسط ساواک دستگیر شدم و مدتی در زندان بودم.

هزینه‌های اولیه و هزینه درمان؛ مشکلات اصلی جانبازان

سردار شمس مشکلات اصلی جانبازان را مشکل هزینه درمان و هزینه‌های اولیه یک جانباز می‌داند که بنیاد شهید تقبل نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این بنیاد می‌گوید چون شما کارمند ذوب بوده‌اید نمی‌توانیم حقوقی به شما بدهیم که ذوب‌آهن هم می‌گوید اینجا بخش خصوصی است و ما کاری نمی‌توانیم بکنیم و در کل این قانون درستی نیست.

قدر زخم‌خوردگان و کهنه سربازان انقلاب را بدانیم

سردار شمس می‌گوید: از مسئولین می‌خواهم قدردان این مردم عزیز باشند و بدانند که تا وقتی مردم ایستاده‌اند دشمنان ما هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. قدر انقلاب را بدانیم و حرمت خون شهدا را دانسته و در راه آنان کوتاهی نکنیم و حافظ بیت‌المال باشیم.

سردار به مسئولین، مردم و نسل جدید یادآوری می‌کند که خون‌های زیادی به خاطر ماندگاری این نظام مقدس روی زمین ریخته شده است. باید قدر کهنه سربازان خود را بدانند و با انجام واجبات و ترک محرمات مراتب شادی روح شهدا را فراهم سازند.

حاج عباس اضافه می‌کند: من معتقدم مردم ما مردم شایسته‌ای هستند و قدر زخم‌خوردگان و کهنه سربازان خود را می‌دانند، حتی کسانی که ممکن است از لحاظ اعتقادی جور دیگری فکر کنند یا از لحاظ پوشش ظاهری چندان مناسب در جامعه ظاهر نشوند. من بارها برخورد خوب مردم را در اجتماع دیده‌ام.

جانبازان واقعی؛ همسران و فرزندان جانبازان‌اند

سردار شمس می‌گوید: در مورد خودم که جانباز قطع نخاع هستم می‌گویم. معتقدم جانبازان واقعی همسران و فرزندان جانبازان هستند، چون تمام بار آلام و رنج‌های جانباز بر عهدهٔ آنان است. مسئولین فکر کنند، ببینند چگونه باید از این پروانگان تجلیل کنند.

جانباز یعنی صبر

سردار واژه جانباز را اینگونه برایمان تعریف می‌کند: جانباز واژه‌ای است که به زخم‌خوردگان جنگ اطلاق کرده‌اند. از نظر من جانباز معادل واژه صبر است.

سردار شمس در ادامه بیان می‌کند: جانبازان حلقه گمشده دوران دفاع از ارزش‌ها در این زمانه هستند، جانبازانی که تمام وجودشان را در راه حفظ این ارزشها تقدیم انقلاب کردند آنها مظلوم‌ترین یادگاران آن دوران هستند کسانی که نفس خود را دادند تا ما امروز با خیالی آسوده در این سرزمین نفس بکشیم. ما جانبازان قطع نخاعی که هر روزمان با درد و مشکل همراه است هیچگاه از درگاه خداوند ناامید نمی‌شویم.

فراموش شدن جانبازان توسط متولیان و مسئولین امر

سردار شمس بزرگترین مشکل را حق‌الناس می‌داند و می‌گوید: من که جانباز هستم و برای این مردم و نظام فدایی شدم متاسفانه فراموش شده‌ام و کسی پیگیر نیست حتی متولی این امر که بنیاد شهید است جوابگو نیست. ایثارگران که با وجود تأکید امام نباید در پیچ‌وخم زندگی فراموش شوند، از یاد رفته‌اند و با مشکل روبه‌رو هستند. با وجود تمام مشکلات، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان در همه حال پشتیبان انقلاب هستند و حضور آنها در تمامی عرصه‌ها کاملاً مشهود است. دوستان ما حتی در مورد داشتن یک ویلچر به عنوان حق اولیه مشکل دارند.

کمبود تجهیزات پزشکی؛ مشکل جانبازان قطع نخاعی

وی ادامه می‌دهد: کمبود تجهیزات پزشکی واقعاً احساس می‌شود و به عنوان نمونه زخم بستر یک جانباز برای بنیاد چیزی سطحی است اما پیگیر نیستند. بنیاد شهید باید برای بهبود جانبازان هزینه کند. می دانید که اولین بنگاه اقتصادی کشور متعلق به بنیاد شهید است ولی افسوس! این امر علاوه بر مشکلاتی که برای جانباز پیش می‌آورد، هزینه‌های سنگینی را هم برای بهبودی او روی دوش خانواده می‌گذارد. تمامی دوستان جانباز قطع نخاعی طبعی بلند دارند و شخصیت آن‌ها اجازه بیان مشکلات را نمی‌دهد. من هم امروز به امید این‌که شاید بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد با اکراه، به بیان این حرف‌ها می‌پردازم.

آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی خمینی‌شهر؛ محدود، کوچک و بدون امکانات

حاج عباس خاطرنشان می‌کند: در آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی خمینی‌شهر، دوستان ما مشکلات بسیاری دارند، آسایشگاه بسیار محدود و کوچک و امکانات آن در حد صفر است. معمولاً جانبازان قطع نخاعی با وجود داشتن مشکلات، حاضر به رفتن به این محل نیستند و در حال حاضر، چند نفر محدود در این محل بستری هستند. دوستان به دلیل نبودن امکانات، ریسک حضور در این محل را نمی‌پذیرند چون در خانه امکان رسیدگی بیشتری دارند.

سردار شمس در پایان گفت: امیدواریم که شما این مسائل را به گوش مسوولان رده‌بالای کشور برسانید. این‌که هر کس به جانبازان خدمتی کند اجر دنیا و آخرت را نصیب خود می‌کند تنها به جانبازان خلاصه نمی‌شود و در مورد خدمت به تمامی خانواده‌های شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها صادق است. جواب جانبازان با تمام دردهایی که دارند این نیست و حق آنان رسیدگی کامل است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *