برگزاری مراسم روز حماسه و ایثار اصفهان در باغ غدیر

وحید صادقی

مراسم گرامیداشت سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان و تشییع ۳۷۰ شهید استان اصفهان همراه با نخستین سالگرد شهدای گمنام مدفون از سوی دفتر تخصصی سالمند سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در باغ غدیر برگزار شد.

سردار مجتبی شیروانیان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در این نشست با اشاره به حماسه آفرینی مردم اصفهان در سال ۶۱ اظهار داشت: در چنین روزی ۳۷۰ شهید عملیات محرم در دستان مردم ولایت‌مدار و شهید پرور همیشه در صحنه اصفهان از میدان امام تشییع شد و این شهدا هنوز تدفین کامل نشده بودند که کاروان دیگری از رزمندگان اصفهانی رهسپار جبهه شدند.

وی افزود: مردم استان اصفهان در همه عملیات‌ها به ویژه عملیات محرم جانفشانی زیادی کرده‌اند و شهدای زیادی تقدیم انقلاب و اسلام کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان این که ۲۵ آبان سالروز تدفین ۵ شهید گمنام نیز بوده، گفت: سال گذشته ۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در باغ غدیر به خاک سپرده شدند تا یاد و خاطره شهدای ۲۵ آبان یکبار دیگر تکرار شود.

سردار شیروانیان ضمن خیرمقدم به خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، رزمندگان، پیشکسوتان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: همه شما به دعوت شهدا در محفل سربازی و همرزمان شهدا و محفلی که به یاد بود آنها در جوار مزار شهدای گمنام برگزار شده، حضور یافتید.

وی با اشاره به مسئولیت حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس گفت: دعا کنیم و از خداوند بخواهیم تا بتوانیم در این رسالت بزرگ، انجام وظیفه کنیم و نگذاریم حماسه‌آفرینی‌ها، رشادت‌ها و شهادت‌ها به فراموشی سپرده شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه گفت: خطری که حوادث تاریخی را تهدید می‌کند یکی فراموشی و یکی تحریف است. لذا امروز باید مواظب باشیم حوادث تاریخی در معرض خطر فراموشی و تحریف نشود.

خدا سایه اصفهان را از سر انقلاب کم نکند

در ادامه برنامه، مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به فداکاری‌ها و ایثارگری‌های مردم اصفهان اظهار داشت: این رشادت و دلیری از چشمان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، پنهان نماند به طوری‌که امام راحل فرمودند: در کجای دنیا می‌توان شهری مانند اصفهان داشته باشیم؟ همچنین مقام معظم رهبری فرمودند: خدا سایه اصفهان را از سر انقلاب کم نکند.

تجدید میثاق با امام و ارزش‌های انقلاب

سردار مرتضی قربانی با اشاره به مصادف شدن واقعه ۲۵ آبان سال ۶۱ با ایام رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گفت: به پاس تجدید میثاق و پیمان با امام راحل و ارزش‌های انقلاب در جوار شهدای گمنام گرد هم آمده‌ایم تا خاطره ایثارگری مردم اصفهان را تجدید کنیم.

مشارکت سپاه و ارتش، مشت محکمی بر دهان آمریکا، انگلیس و اسرائیل

وی با بیان این‌که اولین نیروهای داوطلب در روزهای ابتدای جنگ از اصفهان عازم شدند، افزود: ارتش لشکر ۷۷ خراسان و سه تیپ از سپاه همه اصفهانی بودند. گردان شهید احمد کاظمی از جبهه فیاضیه، شهید حسین خرازی از محور دارخوین و یک تیپ از ارتش به فرماندهی من در این عملیات بعد از ۳۶۷ روز انجام شد و مشارکت سپاه و ارتش مشت محکمی بر دهان آمریکا و اسرائیل انگلیس زد.

سردار قربانی در ادامه گفت: این وحدت و انسجامی که به لطف خدا و با قدرت شکل گرفت، باعث شد، سه لشکر امام حسین، ۸ نجف اشرف و ۲۵ کربلا از اصفهان، نیروهای هوانیروز، نیروی هوایی و توپخانه ارتش در عملیات‌ها یکی پس از دیگری حضور چشم‌گیر داشته باشند و نیروهای کارآمد و خبره‌ای تربیت کرد.

مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: عملیات طریق القدس با ورود یک محور توسط حسین خرازی از مرز چذابه ویک محور از سوسنگرد و با لطف خدا “بوستان” با موفقیت فتح شد؛ در عملیات فتح المبین، ادغام‌ها صورت گرفت و با ایجاد ۵ قرارگاه، با هدف بستن چند تنگه توسط نیروهای اصفهانی نیز با پیروزی به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس هم با حضور سه قرارگاه فتح، نصر و قدس انجام شد، افزود: در این عملیات، قرارگاه نصر موفق‌تر از بقیه با سه لشکر امام حسین، ۸ نجف اشرف و ۲۵ کربلا و تیپ ۵۵ هوابرد از ارتش و تیپ ۳۷ زرهی ارتش شیراز با قوت شکل گرفت.

مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به عملیات محرم گقت: این عملیات با رمز” یا زینب” آغاز شد و حسینی‌وار شهید دادیم و به پیروزی رسیدیم.

وی افزود: هر چند پیش‌بینی‌هایی برای عملیات شده بود و نیروها متحمل سختی فراوانی شده بودند ولی به خاطر بارندگی شدید و طغیان رودخانه ۳۷۰ رزمنده ما را آب برد ولی بعد از ۱۰ دقیقه توانستیم قرارگاه و منطقه دشمن را بگیریم و پیروز شویم. البته این عملیات در سه مرحله انجام شده بود و شهدای زیادی هم به اسلام و امام (ره) تقدیم شدند.

برنامه با سخنرانی کوتاهی توسط امیر سر تیپ دوم اسکندر بیرانوند و امیر سر تیپ دوم خلبان فضل‌اله جاویدنیا ادامه یافت و هر کدام از رشادت‌های ارتش، سپاه و نیروی هوایی سخن گفتند.

سپس گروه سرود آوای تجربه به اجرای سرود پرداختند و در پایان نیز از تنی چند از یادگاران دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا تجلیل به عمل آمد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *