به دنبال نصب کنتورهای جدید هوشمند هستیم

زهرا نصیری

 مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان که به مناسب دهه فجربه همراه معاونان خود جمع خبرنگارن آمده بوده به این مطلب اشاره داشت که در سال جاری حداقل ۹۰ درصد پروژه‌های توزیع برق اصفهان براساس اصول مهندسی و استاندارد دنیا اجرایی خواهد شد.

 حمیدرضا پیرپیران، در خصوص پروژه‌های افتتاحی شرکت توزیع برق شهرستان در دهه فجر، گفت: در آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان ۸۵۰ پروژه کوچک و بزرگ برق رسانی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در سطح شهرستان اصفهان بهره برداری می‌شود.

وی به بهره برداری رسمی از ۶۳ کیلومتر شبکه روشنایی جدید در شهرستان اصفهان اشاره کرد و افزود: همچنین احداث ۳۷۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف زمینی و هوایی از دیگر پروژه‌های آماده بهره برداری در این دهه است که نزدیک به ۳۰ هزار انشعاب جدید در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

وی به کاهش زمان خاموشی‌ها به ازای هرمشترک اشاره کرد و افزود: میزان خاموشی به ازای هر مشترک در سال ۹۵ به ۴۵۰ دقیقه کاهش یافت و تا پایان امسال نیز باید به ۲۵۰ دقیقه کاهش یابد که اکنون این عدد در اصفهان به ۲۰۰ دقیقه رسیده است. همچنین در سند چشم انداز ۱۴۰۵ نیز میزان خاموشی‌ها باید به ۳۰ دقیقه به ازای هر مشترک کاهش یابد.

 خدمات شرکت برق ۱۰۰ درصد غیرحضوری می‌شود

پیرپیران، همچنین میزان تلفات شبکه توزیع برق شهرستان اصفهان را ۶.۹ درصد اعلام کرد و گفت: متوسط تلفات برق در کشور حدود ۱۱ درصد است و قرار است در چشم انداز ۱۴۰۵ این عدد مانند کشورهای توسعه به ۵ درصد یافته برسد.

وی غیرحضوری کردن ۱۰۰ درصدی خدمات را در این شرکت مورد اشاره قرار داد و با اشاره به اینکه اصفهان از لحاظ ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری پیشتاز کشور است و شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان بالای ۹۰ درصد خدمات خود را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌دهد گفت: شهروندان می‌توانند از طریق تماس با مرکز بصیر با شماره ۳۸۱۲۱ نیاز خدماتی خود را اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در چشم انداز ۱۴۰۵ میزان رضایت مردم به ۱۰۰ درصد برسد افزود: امیدواریم تا این سال هیچ حادثه‌ای در حوزه کاری نداشته باشیم.

 این مقام مسئول، همچنین از راه اندازی نرم افزار و تحلیل دیتا برای نخستین بار در کشور در اصفهان خبر داد و به این مسئله اشاره داشت می‌توان از طریق این نرم افزاراطلاعات را رصد کرد و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای دیگر منتظر تماس نیستیم و به رفع مشکل اقدام خواهیم کرد.

کابل خودنگهدار در ۵۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع برق اصفهان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به دنبال نصب کنتورهای جدید هوشمند و تبدیل کنتورهای قدیمی به جدید از طریق یک برنامه هستیم، افزود: در حال حاضر این کار برای هفت هزار مشترک به صورت رایگان انجام شده است که با اجرای این طرح پایداری شبکه برق اصفهان افزایش و خاموشی شبکه برق شهرستان به شدت کاهش یافته است.

پیرپیران با اشاره به رتبه چهارم شرکت توزیع برق شهرستان در ارزیابی‌های سال گذشته در جشنواره شهید رجایی استان، گفت: سال آینده حداقل ۵۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع برق اصفهان تبدیل به کابل خودنگهدار خواهد شد، البته در حوزه حفاظتی کابل‌های خودنگهدار شرایط و عیب یابی سخت‌تر می‌شود. در این راستا نیاز به سرمایه گذاری داریم.

وی تصریح کرد: استفاده از کابل خودنگهدار برخورد با درختان و آسیب به شبکه برق و خاموشی‌ها را کمتر می‌کند و خوشبختانه سرقت کابل‌های خودنگهدار نزدیک صفر رسیده است.

 بدهی انباشته در اصفهان نداریم

در ادامه این نشست معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: نیروهای مسلح بیشترین بدهی را به شرکت توزیع برق اصفهان دارند با این حال بقیه ارگان‌ها به مرور بدهی خود را پرداخت می‌کنند و بدهی انباشته‌ای در استان نداریم.

مهرداد جنتیان، به این نکته نیز اشاره داشت که خوشبختانه دستکاری در کنتورهای برق در اصفهان بسیار کم و نادر است و استان اصفهان و یزد دارای کمترین تخلفات در این زمینه هستند چرا که فرهنگسازی در این رابطه انجام شده است. شرکت توزیع برق در وصول مطالبات، با مشترکان خوش حساب، برخورد قطعی و اخطار نخواهد داشت.

وی همچنین خبرازالکترونیکی شدن بایگانی‌های شرکت توزیع برق اصفهان و حذف کاغذ از فرایندها داد وافزود: این کار موجب صرفه جویی یک میلیون و ۸۰ هزار کاغذ و جلوگیری از قطع حدود ۱۰۰ اصله درخت شده و امروز تمام اقدامات توزیع برق اصفهان در فضای مکانیزه قرار گرفته است.

اجرای ۱۱۰ پروژه انرژی خورشیدی کوچک در اصفهان

 مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان نیز خبر ازفعال بودن ۱۳ پروژه در بخش نیروگاه‌های گازی داد وافزود: انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۷ این نیروگاه‌ها با ظرفیت ۲۳ مگاوات به بهره برداری برسد. استراتژی، سیاست و تمرکز کلان وزارتخانه در ارتباط با نیروگاه‌های گازی تلفیقی است و واگذاری ظرفیت بیشتر در این بخش صورت می‌گیرد.

سارا صالحی، با بیان اینکه ۵۰ سرمایه گذار در نیروگاه‌های گازی برای تولید ۱۹۰ مگاوات برق در اصفهان وجود دارد، گفت: علاوه بر این ۳۲ تقاضای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۶۳ مگاوات وجود دارد.

 وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های خورشیدی نیز بر مبنای شرایط شبکه و تأمین مالی که سرمایه گذار انجام می‌دهد، قابل واگذاری است، افزود: در سال ۹۵ تعداد درخواست‌ها و جاذبه سرمایه گذاری در این دو بخش افزایش یافته که بخش زیادی پاسخ داده شد و منتظر پیشرفت کار سرمایه گذار هستیم.

بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی در سه ماهه نخست سال آینده

وی در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان، تاکید کرد: انتظار داریم نخستین نیروگاه خورشیدی در سه ماهه نخست سال آینده به بهره برداری برسد، در ارتباط با نیروگاه‌های خورشیدی کوچک، ظرفیت‌های قابل واگذاری بر روی سایت شرکت برای سرمایه گذاران قابل دسترسی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای ۴۴۴ کیلووات در ۸۷ نقطه اصفهان سامانه خورشیدی با استفاده از تسهیلات نصب کرده‌ایم و نزدیک به ۶۰۰ کیلووات برق درحال بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زمان بازگشت سرمایه بین ۳ تا ۴ است، گفت: از سال ۹۴ تاکنون متقاضیانی وجود داشتند که درمجموع نزدیک ۴ مگاوات قرارداد منعقد شده و قرار است ۱۱۰ پروژه انرژی خورشیدی با ظرفیت ۴۰۰ کیلووات در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

صالحی با اشاره به توسعه سازمان‌های خورشیدی در حوزه سازمان‌ها و ادارات، گفت: در این حوزه ۳۳ کیلووات سامانه خورشیدی متصل به شبکه داریم و نزدیک به ۳ هزار کیلووات تعهد ابلاغ شده به ادارات داریم که امیدواریم تعهدات خود را تا نیمه سال ۹۷ اجرایی کنند.

به دنبال کاهش خاموشی‌ها هستیم

مدیر دفتر فناوری‌های نوین شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان دارای پنج زیرساخت و هفت محور استراتژیک است، گفت: یکی از مهمترین مباحث مربوط به کاهش خاموشی‌هاست که باید به طور کاملاً مکانیزه و هوشمند به آن رسیدگی شود.

وحید متقی، با بیان اینکه در حال حاضر اتوماسیون شبکه فشار متوسط به عنوان یکی از مباحث روز دنیا درحال انجام است، افزود: در حال حاضر این کار در منازل از اتوماسیون نیمه هوشمند استفاده می‌کنیم. اما قرار است در شبکه‌ای با طول ۱۴ هزار کیلومتر به صورت دائم کنترل، مونیتورینگ و پردازش شبکه توزیع برق انجام شود.

وی افزود: حدود ۳۰۰ نقطه در شهرستان اصفهان از طریق اتوماسیون قابلیت فرمان و کنترل دارند که قرار است تا سال ۱۴۰۵ به ۱۶۰۰ نقطه افزایش یابد که این اقدامات موجب کاهش خاموشی‌ها می‌شود.

 همچنین محمدمهدی ناظمی، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهراصفهان نیزگفت: درحال حاضر یک میلیون و ۱۲۸ هزار مشترک انشعابات برق در شهرستان اصفهان را دارا هستند که بیشترین مشترک در بخش خانگی هستند. وی افزود: ۳۶ درصد مشترکان در بخش خانگی، ۱۱ درصد در بخش عمومی، ۱۳ درصد در بخش کشاورزی و ۲۶ درصد در بخش صنعت هستند، با وجودی که مصرف انرژی در سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته اما پیک مصرف تنها ۲.۵ درصد رشد داشته است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *