بیمه مهمترین چالش دانش آموزان اسثنایی اصفهان است

زهرا نصیری

آمارها نشان می دهد که  ۷۳هزار کودک با نیازهای ویژه در کشور شناسایی شده است و هر دانش‌آموز با نیاز ویژه معادل ۵ دانش‌آموز عادی هزینه دارد. در حال حاضر ۷ گروه دانش‌آموز با نیاز ویژه در آموزش وپرورش استثنایی کشور وجود دارد؛ که شامل دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی، شنوایی، آسیب‌دیده ذهنی، اختلالات رفتاری (اوتیسم)، اختلالات یادگیری، جسمی حرکتی و چند معلولیتی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی کشور هستند.

هم اکنون در کشور ۱۵۷۰ مدرسه، با ۲۳ هزار نیروی انسانی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خدمت‌رسانی می‌کنند  و۵۵ هزار دانش‌آموز استثنایی در آموزش وپرورش فراگیر در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند. تمامی این آمار و ارقام گویای این است که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف است  تا با توجه به نیازهای فردی دانش‌آموزان، زمینه عدالت آموزشی و استفاده همگان از تحصیل را فراهم کند.

قدمت بالای ساختمان مدارس استثنایی استان اصفهان 

اما استان اصفهان نیز در زمینه امار دانش اموزان استثنایی نیز از عدد قابل توجهی برخوردار است ، به گونه ای که بسیاری از مدارسی که این دانش اموزان در آن تحصیل می کنند دارای قدمتی قبل از دهه ۶۰  دارند و متاسفانه هنوز برای رفع فرسودگی این مدارس که برای دانش اموزان با نیاز های خاص در نظرگرفته شده اند اقدامات مناسبی صورت نگرفته است .

این درحالی است که در بخش مناسب‌سازی مدارس استثنایی قرار بود بر اساس منشور حقوق شهروندی و قانون حمایت از معلولان و پیگیری‌های سازمان نوسازی اصفهان بسیاری از مشکلات مرتفع شود. اما هنوز این مدارس در استان اصفهان با مشکلات متعدد رو به روهستند ، کما اینکه مشکل بیمه برخی از دانش آموزان معضل دیگری است که خانواده ها با آن رو به رو هستند .

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم دانش‌آموزان استثنایی استان اصفهان وضعیت بیمه آنهاست، گفت: در شهرستان اصفهان ۲۱۵ خانوار دارای دانش‌آموز استثنایی بیمه نیستند و آنها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

محسن الماسی،  با اشاره به اینکه اداره استثنایی در سه حوزه چالش اساسی دارد، کمبود نیرو‌ی انسانی، فضا، تجهیزات و‌ دانش‌آموزان را از چالش ‌های اساسی این حوزه عنوان کرد وافزود: درسال گذشته ۹۰ هزار و ۴۱۵ دانش‌آموز در استان سنجش شدند که حدود ۶۰ درصد مربوط به ۶ ناحیه استان بوده است.

انجام سنجش کودکان هنگام ورود به مقطع پیش‌دبستانی

وی  اضافه کرد:  در فکر انجام سنجش کودکان هنگام ورود به مقطع پیش‌دبستانی هستیم تا بتوانیم یک سال زودتر مشکلات دانش‌آموزان را شناسایی کنیم. امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز در سنجش پیش از دبستان مورد سنجش قرارگیرند.

وی تصریح کرد: نیاز به یک فضای ورزشی استاندارد ،ساخت یک‌ مدرسه مخصوص نابینایان در محدوده سروش، دو مدرسه کم‌توان ذهنی در محدوده عاشق اصفهانی و رهنان، یک مجتمع آموزشی احمدآباد و‌ یک مدرسه جسمی حرکتی در آتشگاه  ازجمله  نیازهای ضروری،برای دانش آموزان این مقطع است.

معضلی به نام مجوز مهد کودک های استثنایی

الماسی ، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود دادن مجوز مهد های کودکان استثنایی است که هیچ گونه نظارت دقیقی روی‌ محتوای آموزشی آن‌ها نیست افزود: در حوزه دانش‌آموزان در سال ۹۵ تعداد دو‌ هزار و ۸۲۵ دانش‌آموز و در سال ۹۶ در شهرستان اصفهان دو‌ هزار و ۷۸۳ نفر دانش‌آموز استثنائی وجود داشته است که نشان‌دهنده ۱٫۴ کاهش است.

وی توضیح داد: علت کاهش دانش‌آموزان تخصصی شدن تست‌ها، افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، گسترش رفاه، افزایش میزان توجه به موارد بهداشتی و پیشگیری خانواده‌ها بوده است، با این وجود تراکم‌ دانش‌آموزان استثنائی بیشتر شده است، به عنوان مثال در ناحیه چهار و‌ پنج به علت وجود اتباع و‌ مهاجرپذیر بودن این مناطق بیشترین رشد را داشتند.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان اصفهان گفت: در وضعیت سرپرستی نیز از حدود دو‌ هزار دانش‌آموز ۶۶ نفر پدرشان را از دست داده‌اند، ۱۳ نفر مادر ندارند و تعدادی نیز دانش‌آموزان بدسرپرست و‌ بی‌سرپرست هستند. از این تعداد دانش‌آموز حدود ۲۱۵ نفر بیمه ندارند و با توجه‌ به هزینه‌های درمانی گزاف این افراد، باید برای رسیدگی به وضع بیمه‌ آن‌ها تدبیری اندیشید.

 ساماندهی  مشکلات دانش آموزان استثنایی اصفهان

الماسی افزود: کاهش انگیزه به دلیل وجود اختلافات طبقاتی بین کارمندان دولت و فرسودگی شغلی زیاد کارکنان آموزش و پرورش، عدم امکان جابجایی بسیاری از همکاران و یکنواخت شدن محیط و شرایط و بازنشستگی تعداد زیادی از همکاران توانمند متعهد و متخصص در سال‌های اخیر و عدم امکان جایگزینی و عدم تناسب نیروی آموزشی خانم و آقا در مدارس استثنایی با توجه به توسعه مدارس متوسطه در آموزش و پرورش استثنایی از جمله چالش‌های نیروی انسانی است.

وی تصریح کرد: در بحث نیروی انسانی ۸۸۸ نفر در اصفهان است که ۲۰۰ نفر کادر اجرایی، ۶۰۱ نفر آموزشی و‌ ۸۷ نفر توان‌بخشی هستند؛ معضلات بخش آموزشی در‌ چند بخش قدمت، مناسب‌سازی، استحکام و‌ ایمنی استاندارد و‌ نیازهای ضروری است.

وی در زمینه رفع مشکلات دانش آموزان استثنایی گفت: طرح کمک به ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی به شورای شهر منتقل می‌شود تا بتوانیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *