تأمین ۱۰۰ درصدی گاز خانگی و نیروگاه منتظری در سال ۹۶

پروانه شریفی

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن گفت: خوشبختانه ۲۰ میلیارد و ۷۳۵ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۱۲ متر مکعب گاز رسانی کردیم و از حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک هیچ مشترکی قطعی گاز را تجربه نکرد، مگر به دلیل محدویت هایی که در کشور اعمال می شد چرا که بخشی از گاز استان های دیگر از اصفهان تأمین می شود.

وی ادامه داد: گاز همیشه در خانه های استان جریان داشت و از طرفی هم گاز نیروگاه شهید محمد منتظری یک ثانیه هم قطع نشد و این تحول بزرگی در زمینه محیط زیست بود.

سید مصطفی علوی همچنین خاطر نشان کرد: در زمستان سال ۹۶ نسبت به زمستان سال ۹۵ مصرف نیروگاهی ما ۴۵۹ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد که قدم بسیار بزرگ است، و همین مصرف را در کل سال ۴/۸۸۹ متر مکعب افزایش داشتیم که به معنای اهمیت سلامت جامعه و تولید است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت خوشبختانه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۴۶۰ میلیون متر مکعب افزایش مصرف داشتیم و در زمستان هم ۱۷۴ میلیون متر مکعب افزایش، دلیل این که زمستان را جدا محاسبه می کنیم به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی است.

علوی افزود: اصفهان یک استان صنعتی است، مصرف گاز در این استان تقریبا ۷۰ درصد در بخش صنعت مصرف می شود و نسبت به بسیاری از استان های دیگر که مصرف زیادی در بخش خانگی دارند، قابل مقایسه نیست.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان در بخش دیگری از گفتگوی خود پیرامون زیر ساخت های مصرف صحیح گاز بیان داشت: وزارت صنایع هم باید محصولات استاندارد و خوب تولید کند و باید بدانیم که بخاری ها راندمان خوبی ندارد و باید صنایع بیشتر تلاش کنند.

وی ادامه داد: ما باید روش های سنتی قبلی را کنار بگذاریم؛ امروزه دیگر کسی لامپ ۲۰۰ وات در خانه استفاده نمی کند و بر همین اساس در حوزه گاز هم باید نگاه خود به بخاری های سنتی و مشعل های قدیمی را تازه تر کنیم.

علوی اظهار کرد: نُرم مصرف به ازای هر خانوار در روستاها نسبت شهر بیشتر است؛ یک خانواده تقریبا در استان بین ۲ تا ۳ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که می تواند کاهش پیدا کند، نسبت به استاندارد جهانی به ازای هر صد متر مربع فضا، هشت دهم متر مکعب گاز باید مصرف شود، که در ایران تقریبا عدد خوبی است.

این مسئول گفت: برنامه ریزی شده که ۲ هزار و ۴۰۰ صنعت در استان گازرسانی شود که در سال های ۹۷ و ۹۸ این کار انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: شرکت گاز در سال ۹۶ موفقیت های زیادی شد، لوح بلورین را از شرکت ملی گاز و با امضای وزیر دریافت کردیم، همچنین استان اصفهان در سطح شرکت های گاز کشور رتبه اول را در بین ۵۷ شرکت کسب کرد.

وی ادامه داد: در کل استان اصفهان ۱۰۳ شهر گاز دار هستند که فقط چهار شهر در شرق استان شامل خور و بیابانک، جندق، فرخی و انارک به همراه روستاهای چوپانان و چاه ملک گازرسانی نشده اند، که این مناطق قرار است به طریق CNG گاز رسانی شود که بزرگ ترین پروژه CNG کشور خواهد بود، در این پروژه گاز در نائین ۱۲ هزار برابر فشار گاز منازل فشرده می شود و منتقل خواهد شد.

علوی اظهار کرد: این شش نقطه شبکه شهری دارند و از این شبکه های شهری استفاده خواهد شد، در آینده سرمایه گذاری هایی برای خط لوله انتقال گاز انجام خواهد شد.

وی افزود: ما در استان ۱۰۳ شهر و یک هزار و ۳۳۹ روستا گازدار داریم؛ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گاز دار شدند و فقط تعداد معدودی از این روستاها در غرب باقی مانده است که چون در ارتفاعات قرار گرفته است هم از لحاظ تمرکز جمعیتی و هم ایمنی کار دشوار است و زمینه های کار در دست فراهم شدن است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: شیوه گاز رسانی ما استمرار است؛ گاز باید قطع نشود و دائم در جریان باشد و همچنین ایمنی لازم را داشته باشد.

وی همچنین در خصوص ارائه مدت به مشتریان هم گفت: بر اساس ضوابطی که شرکت گاز دارد، ارائه خدمت هر ساله بهتر می شود.

علوی در تشریح این خدمات خاطر نشان کرد: درگاه های مختلفی برای ارتباط با مشتریان ایجاد شده است و نظرسنجی ها هم رضایت مردم را تأیید می کند؛ همچنین دفتر رسیدگی به شکایات تا مرتفع شدن کامل موضوع دست از تلاش بر نمی دارد.

این مدیرعامل همچنین توضیح داد: در سطح شهر اصفهان شش اداره وجود دارد که برای دسترسی بیشتر مردم، مراجعات مردم به سمت دفاتر پیشخوان سوق داده شده است که خدمات این دفاتر در دست توسعه است.

وی ادامه داد: مبلغی به نام آبونمان و همچنین خدمات مستمر از مشترکین دریافت نمی شود و تأمین منابع مالی این موارد بر عهده شرکت خواهد شد.

علوی افزود: صرف نصب علمک گاز به معنای رسیدن گاز به منازل نیست، شیرها باید گریس کاری شود، تعمیرات نیاز دارد؛ مأموران ما بیش از ۳۶ هزار کیلومتر انسان با دستگاه حرکت می کنند و نشتی را رصد می کنند و جلوی کوچک ترین نشتی که در اثر حفاری های دیگران و یا عوامل دیگری است گرفته می شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *