تاکید رییس جمهوری در جمع مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: اهتمام دولت بر حل مشکل مسکن

رییس‌ جمهوری، تأمین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر کشور را از اصول بنیادین انقلاب اسلامی برشمرد و با تاکید بر اهتمام دولت برای حل مشکل مسکن در کشور و خروج این بخش از رکود گفت: هدف ما باید رفع مشکلات مسکن مردم به بهترین شیوه باشد و در این راستا، نهادهای انقلابی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان باید دست به دست هم دهند و در این مسیر تلاش کنند.
به گزارش کیمیای وطن، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار با مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روزهای اولیه پس از پیروزی انقلاب را نشان از نیاز جامعه به مسکن و اهمیت آن در زندگی مردم دانست و اظهار داشت: در حکم امام خمینی(ره) برای تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روشن است که ایشان از اینکه اقشار کم‌درآمد جامعه دارای مسکن مناسب نیستند، در رنج بودند و اراده ایشان همواره بر این بود که بتوانیم افراد به شدت نیازمند را برای تهیه مسکن یاری کنیم.
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه موضوع مسکن در سال‌های اخیر با فراز و فرودهای فراوانی در کشور مواجه بوده، گفت: تا سال ۸۷، تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن بود که این رقم از سال ۸۸ به حدود ۷۰ درصد رسید و همین باعث شد تا تورم در این بخش افزایش یابد و دچار رکود شویم. از سوی دیگر کاهش دستوری سود پس انداز و کاهش سرمایه‌گذاری برای تولید به دلیل واردات بی‌رویه نیز یکی از دلایل عمده انتقال سرمایه‌های مردم به بخش مسکن بود. رییس‌ جمهوری افزود: در دولت گذشته برای جبران شکاف به وجود آمده از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن، مسیر خطرناک استفاده از منابع بانک مرکزی برای ساخت مسکن انتخاب شد که این ریسک بسیار بزرگی بود و همین استفاده از منابع بانک مرکزی در این بخش باعث کاهش ارزش پول در کشور و ایجاد تورم گردید. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه تلاش دولت یازدهم از آغاز فعالیت، کاهش تورم در کشور و مسئله حفظ پایه پولی و عدم بهره‌برداری منابع بانک مرکزی بوده است، گفت: در طرح مسکن مهر، تامین هیچ کدام از نیازمندی‌های اساسی مسکن از جمله امنیت
بهداشت، مراکز تربیتی مدرسه و حتی آب و برق و گاز لحاظ نشده بود و این معضلی اساسی بود.
رییس‌ جمهوری، اساس تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را کمک به مردم در تأمین نیازمندی‌های خود در بخش مسکن در شرایط خاص و غیرقابل پیش‌بینی و اجرای طرح‌های هادی در روستاها و تقویت مسکن روستایی و کمک به افرادی که شرایط درآمدی مناسبی برای تهیه مسکن ندارند، برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ دولت، بنیاد مسکن، بانک‌ها و خیران، باید با هماهنگی و همکاری یکدیگر برای رفع مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر کشور تلاش کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در زمینه مسکن بخش خصوصی توانمندی که بتواند مسئولیت‌های این بخش را به عهده بگیرد، وجود ندارد، گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، بخش خصوصی عهده‌دار ساخت و تأمین مسکن مردم و بهره‌برداری از آن است.
رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه باید در زمینه ساخت و ساز مسکن فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به لحاظ حفظ انرژی، تأمین امنیت و بهداشت و به کارگیری نوع مصالحی که در هنگام خطر کمترین آسیب‌پذیری را داشته باشد، افزایش دهیم، گفت: ما امروز در شهرهای بزرگ به خاطر مهاجرت‌های بی‌رویه با مشکلات عدیده‌ای از جمله تصرفات غیرقانونی که منجر به ایجاد مسایل فرهنگی نیز می‌شود، هستیم که باید در راستای رفع این مشکلات همکاری و تلاش کنیم.
وی با بیان این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طول مدت فعالیت خود موفقیت‌های خوب و ارزنده‌ای در راستای بازسازی و بهسازی مسکن‌ها و ساماندهی روستاها داشته است، اظهار داشت: پوشش ۳۸ هزار روستای بیشتر از ۲۰ خانوار و طرح هادی برای آینده و سامان‌دهی روستاها، مسیر خوبی است که باید با تلاش بیشتر ادامه پیدا کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *