تجاوز به حریم سیلک، ثبت جهانی آن را متوقف کرد

زهرا نصیری

 با تغییر کاربری حریم سیلک به زمین‌های کشاورزی و پس از آن ساخت و سازهای زیاد در اطراف این منطقه و عدم برخورد مسئولان با این وقایع باعث شد که پیگیری‌ها برای ثبت جهانی این مجموعه متوقف شود.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه سالانه نزدیک به ۱۵۰ پرونده تجاوز به حریم سیلک تشکیل و رسیدگی می‌شود ولی متأسفانه در آخر حکم عدم تعقیب توسط دستگاه‌های قضایی صادر می‌گردد افزود: هم اکنون پرونده ثبت جهانی تپه‌های سیلک به دلیل این مشکلات مسکوت مانده وقابل دفاع نیست، چرا که ضوابط حفظ حرایم آن رعایت نشده است.

جاوری، حل مشکلات سیلک را خارج از توان شهرستان و حتی استان عنوان کرد و افزد: برای نجات سیلک عزمی ملّی نیاز است و اعتبارات مناسب تا بتوان آزادسازی‌های حریم سیلک انجام شود.

یکی از اعضای گروه شناسایی این محوطه تاریخی گفت: این محوطه تا یکصد سال پیش ناشناخته بود و به یکباره سر از خاک درآورد. استاد اعتماد، باستان شناس و همکار پروفسور گریشمن فرانسوی در کاوش‌های اولیه از سیلک گفت: این منطقه ۸ هزار سال قدمت دارد و نخستین سفال‌های لعابدار، دوک‌های نخ ریسی، لباس‌های پشمی، ذوب سنگ آهن، مس و نقره در سیلک روی داده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *