تجلیل از هنرمند پیشکسوت گره‌چینی اصفهان

هشتمین آیین سپاسگزاری شهر خلاق با تجلیل از سازنده درب‌های حرم امام حسین(ع) با حضور شهردار اصفهان تجلیل شد. استاد محمد قضاوی گره‌چین باسابقه اصفهانی در مراسمی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی، تجلیل شد. در این مراسم که با همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، به این هنرمند لوح تقدیر منقش به آرم یونسکو توسط شهردار اصفهان اهدا شد. استاد محمد قضاوی، متولد ۱۳۲۴ بوده و هنر گره‌چینی سه نسل متوالی به صورت نسل‌اندرنسل در خانواده ایشان انتقال یافته است. وی که پدر و پدربزرگ خود را در کارگاه گره‌چینی دیده، سه فرزند پسر خود را نیز آموزش داده تا داعیه این هنر در اصفهان زنده بماند.

به فرش قرمزها اهمیت ندهید
علی نصیریان در مراسم بزرگداشتش در جشنواره‌ فیلم کوتاه «سما» گفت: هنرمندان جوان، به فرش قرمزها اهمیت ندهید؛ چرا که این موارد تزیین سفره هنر است؛ اما آنچه اهمیت دارد خود هنر و البته خلاقیت است.
استاد نصیریان در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» گفت: خیلی شگفت‌زده شدم، وقتی دیدم عده‌ای از جوانان مشتاق این جشنواره را برگزار می‌کنند. دوره‌ای که ما کار می‌کردیم خیلی تنها و غریب بودیم و بازوی حمایتی نداشتیم؛ اما خوشحالم این همه انرژی جوان دور هم جمع شدند و کار می‌کنند.

بنیاد اکبر رادی، پیگیر چیست؟
بنیاد اکبر رادی که مجوز فعالیت به نام موسسه فرهنگی-هنری استاد اکبر رادی را گرفته، به دنبال ترجمه و انتشار تمام آثار این نمایشنامه‌نویس به زبان انگلیسی است. بهزاد صدیقی، مدیر اجرایی و سخنگوی این بنیاد بیان کرد: بنیاد اکبر رادی پس از هفت سال فعالیت، بهمن‌ماه سال گذشته توانست مجوز فعالیت به عنوان یک موسسه فرهنگی-هنری را دریافت کند و متأسفانه از آنجایی که اداره ثبت شرکت‌ها با کلمه بنیاد مخالفت داشت، نتوانستیم آن را در عنوان این مجموعه حفظ کنیم. البته آن‌ها با اسم رادی هم مشکل داشتند؛ ولی در نهایت با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، توانستیم موسسه فرهنگی-هنری استاد اکبر رادی را به ثبت برسانیم و مجوز فعالیتش را بگیریم. او با اشاره به اینکه به همراه حمیده بانو عنقا و آرش رادی، اعضای هیئت موسس این موسسه را تشکیل می‌دهند، گفت: قرار بود اعضای هیئت مدیره هم به عنوان هیئت موسس مطرح شوند، اما برای سریع‌تر به انجام رساندن کارها فقط سه نفر را معرفی کردیم. با این حال، علاوه بر ما سه نفر دکتر عطاءالله کوپال، هادی مرزبان، شهرام کرمی (بازرس)، دکتر فریندخت زاهدی، فرامرز طالبی و محمدامیر یاراحمدی از دیگر اعضای هیئت مدیره هستند.

فیلمساز مشهور هنگ‌کنگی
در راه فجر
موفق‌ترین فیلمساز اهل هنگ‌کنگ مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر است و کارگاهی آموزشی برگزار می‌کند. اندرو لاو (Andrew Lau) را می‌توان موفق‌ترین فیلمساز هنگ‌کنگی قلمداد کرد که حال او به دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران می‌آید و علاوه بر برگزاری یک کارگاه در کاخ جشنواره، در دانشکده سینما و تئاتر و در جمع دانشجویان سخنرانی خواهد کرد. لاو، فعالیت هنری خود را در دهه ۸۰ میلادی با فیلمبرداری فیلم‌های کارگردانان مهمی نظیر وونگ کار وای شروع و سبک خاصی از فیلمبرداری را ابداع کرد. او جوایزی نظیر بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم هنگ‌کنگ و اسب طلایی را دریافت کرده است. در اوایل دهه ۹۰ اندرو، وارد دنیای کارگردانی و موفق به خلق آثار موفق و مهمی نظیر سه‌گانه Infernal Affairs شد که در سال ۲۰۰۶ مارتین اسکورسیزی آن را در قالب فیلم Departed)) «رفتگان» بازسازی کرد که موفق به دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد.

شنبه‌ای که گذشت
مونا زندی، این روزها منتظر پروانه ساخت «شنبه‌ای که گذشت» است تا به زودی ساخت دومین فیلم سینمایی خود را به تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری آغاز کند.
مونا زندی، کارگردان زن سینمای ایران، ۱۱ سال پیش اولین فیلم سینمایی خود «عصر جمعه» را با بازی رؤیا نونهالی، هانیه توسیلی و مهرداد صدیقیان ساخت که این فیلم در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر با استقبال زیاد روبه‌رو شد و نامزد دریافت ۹ سیمرغ از بخش‌های مختلف جشنواره شد. زندی همچنین برای این فیلم توانست جایزه ویژه هیئت داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر و بهترین فیلم اول را از آن خود
کند.
حال مونا زندی قصد دارد دومین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «شنبه‌ای که گذشت» بسازد که فیلمنامه آن توسط زندی و نغمه ثمینی به نگارش درآمده است.
از نغمه ثمینی در کنار نمایشنامه‌های مختلفی که تا کنون به اجرا در آمده است، هم اکنون مجموعه نمایش خانگی موفق «شهرزاد» به نویسندگی او در بازار ارایه شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *