تخریب، بیخ گوش برج‌های کبوتر

پریسا خاکبازان

محمود درویش، کارشناس معماری و شهرسازی، گفت: برج‌های کبوتر که بیشتر آنها در منطقه مرکزی کشور قرار گرفته‌اند، نه‌تنها برای جذب گردشگر، بلکه برای حفظ هویت فرهنگ و تاریخ شهر، همچون آسیاب‌های بادی خراسان و قنواتی که از هزاران سال پیش به یادگار مانده است یا بادگیرهای مناطق کویری کشور، بسیار ارزشمند هستند.
محمود درویش با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که به بعضی از کبوترخانه‌های اصفهان شده است، افزود: برج‌های کبوتر واقع در دانشگاه اصفهان، خیابان مرداویج و بزرگراه شهید بابایی بازسازی و احیا شده‌اند؛ اما سایر برج‌های اطراف اصفهان به‌ویژه در منطقه گورت مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند؛ به طوری که بسیاری از آنها در آستانه تخریب هستند و مسئولان باید برای حفظ و نگهداری آنها تلاش کنند.
درویش گفت: در غرب اصفهان برج کبوتری را سراغ دارم که تا یک متری آن گودبرداری شده و شهرداری مجوز لازم را برای ساخت و ساز به مالک بخش خصوصی ارائه کرده است. برج‌های کبوتر منطقه گورت نیز وضعیت خوبی ندارند.
وی افزود: برج‌های ناحیه گورت یا اطراف شهر مبارکه به دلیل اینکه خارج از محدوده شهری قرار دارند، باید به کمک استانداری مورد توجه قرار گیرند. میراث فرهنگی نیز باید برای برج‌هایی که ارزش تاریخی دارند، درخواست ثبت ملی دهد تا حریم آنها مشخص شود و براساس حریم ابلاغی، پروانه‌ای در مجاورت برج‌ها صادر نشود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *