ترامپ، قاتل دموکراسی

نفیسه الله دادی

دموکراسی در آتن متولد شد؛ اما آمریکا مدعی بزرگ عالی‌ترین دموکراسی در قرن ۲۱ است. هرچند سیاست‌گذاری آمریکا چه در داخل ایالات متحده و چه در خارج از آن، این ادعا را تصدیق نمی‌کند. در امور داخلی که با روی کارآمدن ترامپ، مبارزات با سیاه‌پوستان و تظاهرات مردمی رواج یافت. ترامپ به دلیل اینکه دانش تاریخی و سیاسی ندارد، تلاش می‌‌کند خود را قاطع و فاتح معرفی و به مردم آمریکا چنین القا کند که در تصمیم‌‌گیری‌‌های خود بسیار قاطع و صریح است. این امر در رویکرد خارجی ترامپ مشهودتر است.
اولین رویکرد ضددموکراسی ترامپ با فرمان منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا مطرح شد که از یک سو با مخالفان داخلی و از سوی دیگر با واکنش سیاسی کشورهای مختلف و به‌ویژه اروپایی مواجه شده است.
همچنین سیاست وی در قبال برجام؛ ترامپ در شرایطی پایبند نبودن ایران را به برجام مطرح کرد که سازمان ملل و اتحادیه اروپا پایبندی ایران را پذیرفته بودند و ترامپ بدعهدی خود را در عرصه بین‌المللی به جهانیان نشان داد.
درباره کره شمالی نیز، ترامپ موفقیت چندانی نیافت و تنها ادبیات سیاسی دموکراسی را به ادبیات پرخاشجویانه تغییر داد.
در آخرین اقدامش، یعنی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس نیز هیچ رگه‌ای از دموکراسی یافت نمی‌شود.
ترامپ نه‌تنها آمریکا، بلکه دموکراسی را نیز به ورطه نابودی می‌کشد. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری‌های ایالات متحده آمریکا به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود یا شاید خلأ موجود در دموکراسی را روشن‌تر می‌کند.
رفتارهای ترامپ بیشتر جنبه دیکتاتوری دارد نه دموکراسی. همین رفتارهای دیکتاتورمآبانه ترامپ، سبب منزوی‌شدن بیشتر آمریکا شد و همان‌طور که دیدیم آمریکا در نابودی داعش و موفقیت در مبارزه با تروریسم، در منطقه استراتژیک خاورمیانه نقشی نداشت. ترامپ، دموکراسی را به مرگ تدریجی رسانده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *