ترویج آموزش های شغل محورهدف اصلی دانشگاه های علمی و مهارتی است

 زهرا نصیری

سید حسن قاضی عسگر، که قریب دو سالاست ، ریاست دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان را عهده دار است و در کارنامه کاری خود استاد تمامی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان را نیز به ثبت رسانده ، هنوز هم کرسی تدریس خود را علیرغم مشغله های مدیریتی دردانشگاه رها نکرده و علاوه بر اداره دانشگاه علمی و کاربردی در زمینه های مختلف پژوهشی در حوزه آب و هوا فعالیت های چشمگیردارد.

این استاد تمام دانشگاه صنعتی اصفهان درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار کیمیای وطن به مسئله عدم توجه آموزش های مهارتی در دانشگاه ها تاکید دارد و معتقد است، اگر بخواهیم زیر بناهای اقتصادی را در کشوراصلاح کنیم نیاز به اصلاح زیربناهای آموزشی داریم ، تا ززمانی که در کشورمان ۸۰درصد بودجه های آموزش عالی به سمت دورس نظری سوق داده می شود و تنها ۲۰درصد از بودجه ها به سمت آموزش های مهارتی اختصاص می یابد نمی توان انتظار تحولات اقتصادی از پایه و بنیان را داشت، در کشور های پیشرفته عکس این مسئله در سیستم های آموزشی حکمفرماست به همین دلیل ما شاهد رشد پایه های اقتصاد در کشور های جهان سوم هستیم.

بخش دوم گفتگوی روزنامه کیممیای وطن با رئییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی به نحوه ارائه آموزش های مهارتی ، توجه به مشاغل خرد و خانگی در دانشگاه ولزوم توجه به ارتباطلات بین المللی در دانشگاه ها اختصاص یافت.

*آقای دکتر به نظرشما  دانشگاه علمی و کادبردی در مقایسه با دانشگاه فنی و حرفه ای چه رسالتی برای ارائه آموزش های شغل محور به دانشجویان برعهده دارد؟

 در واقع باید بگویم اصل آموزش های مهارتی بر عهده دانشگاه علمی و کاربردی است و بعد ازآن به عهده سازمان فنی و حرفه ای است ،با رشته هایی که دردانشگاه جامع علمی و کاربردی تعریف شده است زمینه اشتغال برای ۸۰۰شغل فراهم گردیده است ، این در حالی است که هم اکنون در استان اصفهان ۲۲۰ رشته دانشگاهی برای ارتقاء سطح اشتغال جوانان و متقاضیان کارتدریس می شود .به طور کلی ما یک دانشگاه جامع هستیم و در کلیه زمینه های کشاورزی، خدمات،صنعت، مدیریت،فرهنگی و اجتماعی، هنری، منابع طبیعی و غیره در حال ارائه اموزش های نوین و به روز به متقاضیان می باشیم.

از زمانی که ریاست این دانشگاه را دراصفهان عهده دار شدم ، ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه ها،اقدام به بازنگری در سرفصل های آموزشی برخی از رشته ها نمودیم تا ضمن حفظ کیفیت در نظام آموزشی بتوانیم نایز مخاطبان را بر اساس استاندارد های جدید برطرف کنیم.

همچنین از نظام طبقه بندی برای مدرسین استفاده نمودیم و بیشتر سعی کردیم که اساتید افرادی کارآفرین در رشته های خود باشند تا بتوانیم به صورت عملی دانشجویان رابا بحث های کارآفرینی و ایجاد اشتغال آشنا کنیم.

همچنین به صورت ویژه در گروه های مختلف حقوق،حسابداری،و برق شورای متشکل از مدرسین برجسته را تشکیل دادیم چرا که بیشترین دانشجویان علمی و کاربردی در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند و نیاز بود تا سرفصل های آموزشی مطابق با نظام تضمین کیفیت همراه باشد ، البته این طرح برای دیگر رشته ها به زودی اجرا خواهد شد.

*به نظر شما سطح مراودات بین المللی دانشگاه ها چه تاثیری در پیشرفت نظام آموزشی خواهد داشت و آیا دانشگاه علمی و کاربردی در این زمینه راهکارهایی برای افزایش این مراودات داشته است؟

مطلع هستیدید ایجاد زمینه برای ارتباطات بین المللی با دانشگاه های خارجی علاوه بر توسعه سطح همکاری های تحقیقاتی و پژوهشی ، موجب بالا بردن دانش و ارتقاء کیفیت نظام آموزشی در دانشگاه ها خواهد شد ، دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان نیز در این زمینه از دوسال قبل تاکنون با تشکیل کمیته ای ویژه و تعیین مشاور روابط بین الملل دردانشگاه  سعی در برقراری این ارتباطات با دانشگاه های سطح یک داشته است، از جمله با دانشگاه های کشور های ،آلمان،سوئیس،اتریشارتباطاتی برقرار شده است .به عنوان مثال با یکی از دانشگاه آلمان برای برگزاری دوره های آموزشی مختلف مذاکراتی صورت گرفته است.

همچنین تفاهم نامه همکاری با شرکت پرستیژلند ایران جهت راه اندازی اولین پردیس بین المللی جامع علمی کاربردی و تفاهم نامه همکاری با دانشگاه فرایبورگ آلمان توسط مرکز آموزش فرهنگ و هنر به امضا رسیده است.

ما امیدواریم برقراری این ارتباطات در ارتقاء کیفیت دانشگاه علمی و کاربردی موثر واقع شود.تا بتوانیم با اصلاح ساختار در دانشگاه این مجموعه را به صورت یکپارچه دربیاوریم.

*مهمترین برنامه ای که برای توسعه فعالیت های آموزشی قراراست درکلیه دانشگاه ه ای علمی و کاربردی به اجرا دربیاید چیست؟

هم اکنون ۴۳ مرکز علمی و کاربردی در استان فعالیت می کنند که با تقسیم آن ها به ۸ منطقه استانی درنظر داریم که با راه اندازی شورای دبیران،ارتباطات منسجمی را با دیگر دانشگاه های سطح استان برقرارکنیم و از نظرات تخصصی و کارشناسی اساتید در راستای بهبود فعالیت های دانشگاه علمی و کاربردی استفاده کنیم.

یکی از مهمرتین سرفصل هایی که دانشگاه علمی و کاربردی به دنبال آن است ،توجه به رشته هایی است که بیشتر مورد نیاز استان بوده و ازمطالبات صنایع برای به کارگیری نیرو است .

به عنوان مثال آموزش های حرفه ای در زمینه های صنعت،فرهنگ،کشاورزی و غیره بایستی به صورت رشته های ریز و خرد با توجه به استعداد های هر منطقه جغرافیایی باید مورد توجه قرار گیرد ودرهمان منطقه رشته مورد نظر مورد تدریس قرار گیرد تا جوانان و بومیان هر منطقه با فراگیری این آموزش ها بتوانند به اشتغال ماندگار دست یابند .

ما دردانشگاه علمی و کاربردی در منطقه خور و بیابانک رشته معدن گرایش فرآوری مواد معدنی و باغبانی گرایش تولید زعفران اضافه شده و درمرکزعلویجه رشته باغبانی گرایش تولیدات گلخانه ای و صنایع نساجی گرایش ریسندگی تعیین شده است، تعمیر هلی کوپتر در مرکز هوانیروزو همچنین تراش جواهر آالات با دست در مرکزهرند را راه اندازی کردیم تا بتوانیم با تامین نیاز های فرابخشی به توسعه اشتغال کمک کنیم.

با توجه به خشکسالی های پی در پی که دامنگیر اصفهان شده است و کشاورزان منطقه شرق اصفهان در این زمینه دچار لطمات بسیار گردیده اند وظیفه کلیه دانشگاه های علمی و مهارتی است که با آموزش های شغل محور به مردم و طرح های کوتاه مدت آموزشی آنان را برای ورود به کشت های جدید کشاورزی آماده کنند.دانشگاه جامع علمی و کاربردی در این زمینه وارد کار شده و با راه اندازی رشته های مختلف در زمینه نگهداری فضای سبز،بازیابی پساب برای ارائه  آموزش های جدید به کشاورزان وارد میدان شده است.

همچنین این دانشگاه برای طرحی رشته های متناسب با آمایش سرزمین نیز وارد کارشده است وقصد دارد که رشته های با اولویت را در این زمینه راه اندازی نماید.

 همچنین امسال ۵ رشته جدید در این دانشگاه شامل کارشناسی حرفه ای مدیریت بحران اماکن، کارشناسی حرفه ای مجریگری، تاتر کاربردی، کارشناسی حرفه ای طراحی و الگوسازی پوشاک و کارشناسی حرفه ای مشاوره املاک و مستغلات راه اندازی شد.این رشته  ها تا زمانی آموزش داده می شوند که متقاضی  داشته باشد و نیاز آن در سطح جامعه اشباع شود، بعد از این دانشگاه اقدام به تدوین سرفصل های جدید می نماید.

 دانشگاه علمی و کاربردی همچنین در مهرماه رشته های مهارتی و شغل محور را شامل مهندسی فناوری، الیاف مصنوعی، آسانسور و بالابر، تاسیسات برودتی و حرارتی، سرامیک و چینی، مکانیک خودرو، بهره برداری از نیروگاه ها، گل و گیاه زینتی، انتقال برق، گیاهان دارویی و معطر، محیط زیست شاخه کنترل آلاینده ها و صنعت شیرینی و شکلات برای متقاضیان تدوین کردیم. و در کارشناسی حرفه ای ناپیوسته رشته های امداد و سوانح طبیعی، امداد و نجات، مدیریت تجاری سازی، نگارگری و زرنگاری، مدیریت شعب بانکی، بورس، تربیت بدنی شاخه مربیگری تکواندو، ایمنی سلامت و محیط زیست، انیمیشن شاخه کارگردانی، سینما  شاخه های تدوین فیلم و کارگردانی و موسیقی شاخه ساز ایرانی و کلاسیک را مدنظرقرار دادیم.

باید بگویم در راستای ارائه خدمات به دانشجویان و مراجعین نیز بزودی ساختمان جدید دانشگاه آماده بهره برداری می شود، ساختمان جدید دانشگاه در راستای گسترش فعالیت های دانشگاه و تاسیس کلینیک کارآفرینی، با بودجه ای معادل ۸۰ میلیارد ریال در حال   تجهیز است.

*تعامل دانشگاه علمی و کاربردی با سازمان فنی و حرفه ای در راستای گسترش آموزش های مهارت محور چگونه بوده است؟

  در این زمینه دانشگاه به سمت برقراری ارتباط تنگاتنگ با اداره کل  فنی و حرفه ای استان اصفهان نیز گام برداشته است و به جهت هم افزایی و جلوگیری از موازی کاری و استفاده مشترک از تجهیزات کارگاهی طرفین همچنین برگزاری دوره های کارورزی در محیط واقعی کاربردی برخی رشته ها و ارائه گواهی نامه فنی حرفه ای برای برخی رشته ها تحت شرایط خاص اقدام به امضای تفاهم نامه همکاری با این سازمان نموده است.

 و حرف آخر ….

هم اکنون ۲۵۰۰ مدرس در دانشگاههای سراسر استان اصفهان کار تعلیم و تدریس برای  ۲۷ هزار دانشجو را در مراکز علمی کاربردی استان اصفهان برعهده دارند، و ما امیدواریم درراستای اجرای سیاست های گسترش دانشگاه، رعایت آمایش سرزمین بخصوص در مناطق کمتر برخوردار در گسترش رشته ها کاردانی حرفه ی و یا فنی به شکل گسترده تری فعالیت کنیم.البته ماموریت گرا کردن و تخصصی تر کردن مراکز علمی کاربردی در شهرهای بزرگ و پیگیری آموزش های تقاضا محور و بر اساس نیاز که از دیگر سیاست گسترش دانشگاه است را بتوانیم با جدیدیت دنبال کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *