تقسیم‌بندی مشاغل به سه گروه مالیاتی گامی به سود فعالان اقتصادی است

فرزانه افسرطه

در نشست خبری اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان که در آستانه موعد تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی در پایان خردادماه برگزار شد، از تقسیم‌بندی مشاغل به سه گروه مالیاتی صحبت شد که براساس میزان فروش و سطح دریافتی صاحبان مشاغل، زمان تسلیم اظهارنامه‌ها اعلام شد.
قطعیت مالیاتی در توافق با خوداظهاری ۵ درصد
بهروز مهدلو، مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان، در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به موعد تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی بیان کرد: صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی باید وضعیت مالی خود را در سال ۹۶ روشن و اظهارنامه خود را تسلیم کنند.
وی از تقسیم‌بندی سه‌گانه مشاغل به سود فعالان اقتصادی خبر داد که گروه اول با میزان فروش و دریافتی بیش از ۳ میلیارد تومان باید تا پایان خرداد ۹۷، اظهارنامه‌های خود را تسلیم کنند. گروه دوم با مجموع دریافتی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد تومان، باید اظهارنامه‌های خود را تا پایان ماه نیز تسلیم کنند و گروه سوم شامل مشاغلی با دریافت کمتر از یک میلیارد تومان هستند که این گروه به دو دسته تفکیک می‌شوند.
وی دسته اول را با دریافتی زیر ۲۴۰ میلیون تومان در سال ۹۶ اعلام کرد که میزان مالیات آنها با افزایش ۵ درصد نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال ۹۵ محاسبه و تعیین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: صاحبان مشاغل گروه سوم که متقاضی استفاده از دستورکار تبصره ماده ۱۰۰ هستند، ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک نیستند
و باید تا پایان خرداد با ورود به سامانه www.tax.gov.ir  برای ارسال فرم مربوطه (فرم ماده ۱۰۰) اقدام کنند.
وی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره میزان اطمینان و قطعیت اظهارنامه گفت: چنانچه مدارکی اثبات کنند مجموع فروش کالا و خدمات یا درآمد مؤدی در سال ۹۶ بیش از مبلغ مدنظر است، به پرونده مؤدی براساس مقررات رسیدگی و مابه‌التفاوت و جرائم متعلقه مطالبه می‌شود.
وی تأکید کرد: مؤدیانی که در سال ۹۵ معاف از مالیات بوده‌اند، صرفا باید مراتب قبول دستورکار را بدون پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.
مهدلو با اشاره به اینکه هیچ‌گونه حق انتخاب برای مأموران مالیاتی وجود نخواهد داشت و واجدین شرایط و استفاده‌کنندگان از این دستورکار از مالیات اضافی و مابه‌التفاوت مستثنی خواهند شد، گفت: مؤدیانی که موفق به تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۹۵ نشده‌اند، می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.
بهروز مهدلو از تسلیم ۲۱۰ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال ۹۶ خبر داد
که از این تعداد، ۶۲ هزار فقره در چهارچوب خوداظهاری تبصره ماده ۱۰۰ بوده است و الباقی در گروه‌های ۱ و ۲ و خارج از توافق بوده است.
وی در ادامه افزود: درنهایت ۵۶ هزار اظهارنامه عادی و ۶۵ هزار فقره تبصره خوداظهاری تسلیم شده است که امتیاز ویژه امور مالیاتی است. همچنین از اول تا ۱۵ تیرماه موعد تسلیم اظهارنامه‌های ارزش افزوده دوره اول در سال ۹۷ است که این مهلت قانونی، تمدید نمی‌شود.
۹۷ درصد درآمدهای استان از مالیات
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با توجه به حجم وصول مالیاتی کشور، جایگاه دوم یا سوم را برای استان اصفهان تعریف کرد و گفت: ۹۷ درصد درآمدهای استانی از مالیات تأمین می‌شود که البته در سال‌های گذشته کمتر از ۹۰ درصد بوده است.
وی مجموع وصولی مالیات در سال گذشته را ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و از تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت استان، تغییر زیرساخت‌ها و ارتقای استان به جایگاه واقعی اقتصادی خود سخن
راند.
وی در ادامه گفت: مؤسسات فرهنگی و عام‌المنفعه مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند؛ ولی باید اظهارنامه، اسناد و دفاتر ارائه دهند.
دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی
محمدمهدی زاهدی، معاون حل اختلافات مالیاتی، در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن درباره اصلاحات مالیات بر ارزش افزوده بیان داشت: اصلاحات مالیات بر ارزش افزوده در مجلس به طور کامل محقق نشده است؛ ولی آثار ارزش افزوده برای فعال اقتصادی صفر است و هیچ آثار مالیاتی برای تولیدکننده تا مرحله توزیع ندارد و هیچ خسارتی به فعال اقتصادی تحمیل نمی‌شود؛ زیرا از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود.
وی به ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده توصیه کرد و گفت: با این کار، نه‌تنها هیچ هزینه اقتصادی به فعال اقتصادی تحمیل نمی‌شود، بلکه نوعی تهاتر انجام می‌شود.
در ادامه، مهدلو از افزایش ۲ درصدی خوداظهاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق پیش‌بینی، باید ۸۰ هزار نفر تا پایان هفته مراجعه کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *