تنفس هوای سالم در طرح سه شنبه‌های بدون خودرو

آلودگی هوای کلان شهرهای کشور معضلی است که خواسته و یا نا خواسته همه مردم به نوعی در آن سهیم هستند؛ به دنبال افزایش خودروها در شهر میزان آلودگی هوا و ترافیک تشدید شده است، در این همین راستا طرح پویش مردمی ترافیک و سه شنبه‌های بدون خودرو مطرح شد تا تنفسی سالم به شهر داده شود.

اصفهان شهر دوچرخه‌ها

دکتر احمد شریعتی نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهر اصفهان از سال‌ها پیش به عنوان شهر دوچرخه‌ها مطرح بوده اما به دلیل رواج زندگی ماشینی، امروزه تقاضای دوچرخه‌ها در این شهر کمتر شده و بیشتر به سمت موتورسیکلت و خودرو حرکت کرده است، اجرای این طرح به منظور فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر مردم با دوچرخه و با این امید و نتیجه است که مدیران و کارکنان و سایر شاغلین حداقل در روز سه شنبه، از مسیر منزل تا محل کار را از دوچرخه استفاده کنند.

کاهش آلودگی هوا، آرامش شهر و کاهش آلاینده‌ها

وی افزود: عدم تردد خودروهای شخصی در روزها و مسیرهای مشخص باعث کاهش آلودگی هوا، آرامش و کاهش آلاینده‌ها خواهد شد، بنابراین باید کمی به استفاده نکردن از خودروهای شخصی خویش عادت کنیم و جلوی ازدیاد آلاینده‌های سمی و کشنده را بگیریم. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهر ما در سال ۴۷، دوازده هزار دوچرخه سوار داشته است، عنوان کرد: متأسفانه بیمارهای نو پدید امروزه ناشی از بی تحرکی و غذاهای پر انرژی است و سه شنبه‌های بدون خودرو می‌تواند در سلامتی شهروندان نقش مؤثری داشته باشد. شریعتی با اشاره به اینکه شهروندان از کمپین دوچرخه سواری استقبال خوبی کردند، بیان کرد: امیدواریم مسیرهای دوچرخه سواری خاصی را برای شهروندان اختصاص دهیم تا از آن استفاده کنند، چرا که استفاده از دوچرخه و همین طورخودروهای حمل و نقل عمومی تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک و همچنین هوای سالم دارد.

سه شنبه‌های بدون خودرو باید مردمی باشد

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته کمتر از خودرو و بیشتر از وسایل نقلیه غیر موتوری استفاده می‌شود که با آغاز به کار این پویش مردمی در اصفهان شاهد احترام بیشتر به قوانین رانندگی از سوی تمام اقشار جامعه خواهیم بود. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پویش سه شنبه‌های بدون خودرو باید مردمی باشد، نه فقط دولتی عنوان کرد: ایجاد بازار روز دوچرخه، مشخص کردن تعمیرگاه‌های این وسیله نقلیه در نقاط مختلف شهر و ارتقای ایستگاه‌های فعلی دوچرخه، به مردمی شدن این پویش کمک می‌کند.

استفاده از دوچرخه برای رسیدن به شهری آرام

شریعتی با اشاره به این که همه آرزو دارند تا اصفهان ترافیک نداشته باشد، تصریح کرد: برای شهر آرام مصادیق خاصی عنوان شده که یکی از آن‌ها استفاده از دوچرخه است؛ چرا که این وسیله آرامش خاصی به شهر می‌دهد اما استفاده از آن نیاز به فضا سازی و بسترسازی دارد. وی با بیان اینکه امیدوارم شهروندان از این روز برای حفظ هوای سالم و محیط زیست استقبال خوبی کنند، افزود: ۷۰ الی ۸۰ درصد از آلودگی هوای شهر مربوط به تردد خودروهاست و روزهای سه شنبه بدون خودرو بسیار می‌تواند نقش اثر گذاری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیگیری‌های شورای شهر پیرامون این موضوع خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم امکانات هر چه بیشتر برای استفاده مردم از دوچرخه را مهیا کنیم نیاز به خطوط مشخص شده جهت ایجاد آسایش و امنیت دوچرخه سواران می‌باشد که با پیشنهاد ما و پیگیری معاونت حمل و نقل خیابان‌هایی در سطح شهر در حال اجرا و آماده شدن این طرح هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *