توجه به تحصیل دختران عشایر درمدارس شبانه روزی

زهرا نصیری

اگر چه امروزه انتخاب مدرسه یکی از دق دق های والدین شده است، اما به دلیل شرایط اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی که درهر منطقه  وشهری حاکم است وجود مدارس خاص با شرایط ویژه برای دانش اموزان نیاز است ، یکی از این نیاز ها مدارس شبانه روزی است که با هدف ارتقاء مهارت های آموزشی برای دانش اموزان در مناطق دور افتاده و یا شهر هایی که پراکندگی جمعیت دانش اموزی دارند راه اندازی شده اند .اگر چه فعالیت مدارس شبانه روزی در تمامی دنیا یک امر پذیرفته شده است و دانش آموزان تا سن ۱۸ سالگی می توانند در این آموزشگاه ها تحصیل و زندگی کنند اما هستند برخی از این مدارس که در داخل کشور مان و یا استان اصفهان به دلیل مشکلات خاص در آستانه تعطیلی و یا تحت فشارهای مالی و کمبود امکانات به سختی فعالیت می کنند.

تعریف صریح کارشناسان آموزش و پرورش از مدارس شبانه‌ روزی، این است که این گونه مدارس در مرکز استان‌ها و روستاها برای دانش‌آموزان محروم ایجاد میشوند؛در واقع مدرسه شبانه‌روزی که خوابگاه نیز در کنار آن تعبیه شده است، برای دانش‌آموزان روستایی و عشایری است که امکان رفت و آمد روزانه از محل زندگی‌شان به مدرسه ها را ندارند.برای اغلب نوجوانان رفتن به مدرسه شبانه روزی ساده نیست. اما به دلیل اینکه خانواده های بسیاری در مناطق دور از مدرسه زندگی می کنند، برای آموزش کودکانشان راهی جز این وجود ندارد.

مدارس شبانه روزی در خدمت دانش ‌آموزان روستاهای کم‌جمعیت و پراکنده

اگر چه هدف از راه اندازی مدارس شبانه‌روزی مدارسی هستند که برای پذیرش دانش ‌آموزان روستاهای کم‌جمعیت و پراکنده و نیز فضایی برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای افرادی که امکان ادامه تحصیل آنها در مدارس عادی فراهم نیست، اما در سال های اخیر این مدارس با مشکلات بسیاری روبه رو هستند و در نتیجه کاهش بودجه ادارت آموزش و پرورش و بدهی هایی که این ادارت به نهاد های مختلف دارند شاهد هستیم که مدارس شبانه روزی با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند .

آمارها حاکی از آن است که ۶۱ مدرسه شبانه روزی در مقاطع متوسطه اول و دوم در دو جنس پسر و دختر در استان وجود دارد و متاسفانه دراین میان استانی به پهنای اصفهان مدرسه شبانه روزی برای نابینایان ندارد. اگر چه از سال ۱۳۴۸ مدرسه ابابصیر (ویژه نابینایان) تا اوایل سال ۸۶ یکی از مراکز شبانه روزی تحصیلی نابینایان در سطح استان به شمار میرفت ،اما متاسفتانه با تعطیلی این مجتمع نابینایانی که در روستاها و شهرهای کوچک استان زندگی می کردند از تحصیل محروم شده و جایی برای اموزش ندارند .

توجه به تحصیل دختران عشایر ،در مدارس شبانه روزی

به گفته سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن ،تحصیل دانش اموزان عشایری به ویژه دانش آموزان دختر یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه و پیگیری بوده و از ظرفیت مدارس شبانه روزی برای تحصیل دانش آموزان عشایری استفاده می شود.

احمدی ، با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان استان که از اولویت های اداره کل استان می باشد با استمرار و کیفیت بخشی به مدارس شبانه روزی امکان پذیر است افزود: با برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت مناسب از جمله برگزاری دوره های آموزشی برای کادر مدارس شبانه روزی استان و زمینه ایجاد محیطی شاد و جذاب در این مدارس ، همچنین تداوم برنامه های تاثیرگزار همچون برپایی و تجهیز کارگاه های خوداتکایی و مهارت آموزی دانش آموزان می توان آینده بهتری را برای دانش آموزان مدارس شبانه روزی استان رقم زد.

تحصیل بیش از۵۰درصد دانش آموزان در روستاها

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون  بیش از ۹۸ درصد پوشش تحصیلی در کشور در دوره ابتدایی است  و ۲/۵۰ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی تحصیل می کنند ادامه داد: کمبود وقت، فضای آموزشی نامناسب، ترکیب سنی، تفاوت های فردی، کمبود وسایل کمک آموزشی، دو زبانگی، مشکلات معلمان، درصد قبولی دانش آموزان، عدم توجه کافی به گروه های آموزشی چندپایه، نقصان اطلاعات معلمان و غیره از مشکلات مدارس چند پایه است .

احمدی، با اشاره به اینکه برقراری  مهارت های زندگی  و اجرای نقش استاد _ شاگردی از محاسن وجود کلاس های چند پایه است گفت: در استان اصفهان ۶۱ واحد مدرسه شبانه‌روزی در استان اصفهان مشغول فعالیت هستند که ۴ هزار و ۵۹۵ نفر دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل می باشند .

جیره غذایی در مدارس شبانه روزی از مشکلات اساسی است

وی تاکید کرد: مشکلات غذایی و جاری  دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی  نیازمند مبلغ پنج و نیم میلیارد تومان اعتبار است اما تاکنون ده درصد از اعتبار مورد نیاز تأمین شده و یکی از مشکلاتی که امروزه گریبان‌گیر این مدارس است بحث جیره غذایی بوده که هنوز برطرف نشده است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: از مشکلات آموزش و پرورش استان اصفهان این است که بسیاری از مدارس استیجاری بوده به همین دلیل آموزش و پرورش به برخی ادارات و متولیان خاص مانند اوقاف به مبلغ هشت میلیارد و نیم بدهکار شده است، هیچ اعتباری تاکنون به این بدهی  نیز تخصیص داده نشده و تنها مبلغ یک میلیارد تومان از منابع استانی تأمین اعتبار شده است.

وی تصریح کرد: پنج درصد پرداخت عوارض شهرداری‌ها با ابلاغیه استاندار قبلی به کلیه ۱۰۷ شهردار استان اصفهان توانست به درآمد آموزش و پرورش استان تا حدی کمک کند و مبلغ قابل توجهی دریافت شود اما هنوز شهرداری‌ها از بیان  مسائل خودداری می‌کنند، در سال ۹۴ مبلغ چهار میلیارد تومان عوارض دریافت شده که باید صرف تأمین و‌ تجهیز واحدهای آموزشی آموزش و پرورش شود.

فعالیت ۳هزار مدرسه شبانه روزی در کشور

مدیر کل دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به این مسئله اشاره داشت که  سال گذشته و امسال بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان بودجه برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی تامین شده است

عظیم محبی با بیان اینکه ایجاد فرصت تحصیل برای همه دانش آموزان یکی از شاخص‌های مهم مد نظر در آموزش و پرورش است، گفت: مدارس شبانه روزی با هدف حفظ پوشش تحصیلی دانش آموزان بویژه در مناطق روستایی و محروم ایجاد شده و فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۰۰۰ مدرسه شبانه‌روزی دوره اول و دوم متوسطه در کشور، بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش تحصیلی دارد، ادامه داد: وجود مدارس چند پایه مسئله اجتناب ناپذیردرآموزش و پرورش است به طوری که درحال حاضردراستان اصفهان، مناطق عشایری و چند زبانه بسیاری وجود دارد

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *