توجه ویژه شهرداری شاهین شهر به پروژه‌های عمرانی محله‌محور و حاشیه شهر

فرزانه افسر طه

شهردار شاهین‌شهر در گفت‌وگوی اختصاصی با کیمیای وطن، که ۲۹ اردیبشهت ماه انجام شد، در تشریح فعالیت‌های شهرداری در راستای کاهش بدهی‌های شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های جدید، بزرگ‌ترین معضل شهرستان شاهین‌شهر را توسعه پالایشگاه عنوان کرد که با توجه به میزان زیاد رشد جمعیت این شهر، وجود آلاینده‌ها، تهدیدی جدی برای شهروندان شاهین‌شهر خواهد بود.
جمعیت شهرستان شاهین‌شهر براساس سرشماری سال ۹۵، ۱۷۵ هزار نفر اعلام شده، ولی جمعیت واقعی آن بیش از ۲۰۰ هزار نفر است. میزان رشد جمعیت این شهر بیش از ۴ درصد است که در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان از میزان رشد بیشتری برخوردار است و مهاجرپذیری شاهین‌شهر می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.
کاهش بدهی شهرداری شاهین‌شهر
عیسی بهمنـی حیـدرآبـادی، شـهردار شاهین‌شهر، که از ۲۰ شهریور سال ۹۶ به این سِمت منصوب شده است، در تشریح وضعیت شهرداری در آن زمان گفت: زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم، شهرداری درگیر بدهی ۱۲۰ میلیارد تومانی بود و با تلاش‌های به‌عمل‌آمده در طول این ۹ ماه توانسته‌ایم ۴۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری را مرتفع سازیم و میزان بدهی را به ۸۰ میلیارد تومان کاهش داده‌ایم.
عیسی بهمنی با اشاره به تحقق قانون ارزش افزوده از بدو ورودش به شهرداری بیان داشت: تعدادی از شهرستان‌های استان از این قانون متضرر شدند؛ ازجمله شاهین‌شهر که نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از ارزش افزوده، کمتر دریافت می‌کند و ضربه بسیار بزرگی به بودجه این شهر وارد شد. از سویی با ابلاغ طرح جامع در سال ۹۵، با ممنوعیت ارتفاع، ساخت‌وساز در شاهین‌شهر محدود شد و اگر قبلا تا ۷ طبقه ساخته می‌شد، از ابتدای سال ۹۵، ارتفاع به ۳ تا ۴ طبقه کاهش یافت؛ بنابراین شهرداری با کمبود شدید بودجه مواجه شد که این یکی از دلایل دریافت وام ۳۲ میلیارد تومانی شهرداری است. البته با دریافت مطالبه ۵۰ میلیاردی شهرداری از پالایشگاه در پایان سال ۹۵، به نظر می‌رسید شهرداری شاهین‌شهر ظاهرا از بحران نجات یافته است؛ در حالی که از شهریور ۹۶، پرداخت اقساط شروع شد که چون شهرداری در شش ماهه اول سال از اندوخته سال قبل استفاده می‌کند، کارمندان متوجه مشکلات شهرداری نمی‌شوند تا چاره‌ای بیندیشند.
وی ورود خود به شهرداری را همزمان با پرداخت اقساط وام عنوان کرد که با سودش به ۴۲ میلیارد تومان افزایش یافته بود. از سویی با بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران، جمع دیون شهرداری به ۱۲۲ میلیارد تومان رسید.
وی ادامه داد: در عین حال با ناوگان اتوبوسرانی بسیار فرسوده‌ای روبه‌رو بودیم که بیش از ۶۰ درصد اتوبوس‌ها باید از رده خارج می‌شدند. همچنین شهرداری شاهین‌شهر سالیانه یک میلیارد تومان یارانه به اتوبوسرانی گز می‌پرداخت که اشکال قانونی هم داشت. از سویی پرداختی‌ها به کارمندان در چهارچوب قانون نبود و حتی کارمندانی که در ماه چند روز به مرخصی می‌رفتند، ۱۷۵ ساعت اضافه‌کاری می‌گرفتند. درنتیجه دریافتی کارمندان در سیکل کاری انجام نمی‌گرفت. اکنون ترتیبی اتخاذ شده است تا نظم اداری برقرار شود و اضافه‌کاری‌ها در چهارچوب قانون باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حالی با انبوهی از بدهی مواجه بودیم که بعضی از پروژه‌هایی که ظاهرا قبلا افتتاح شده بودند، مثل فرهنگسرای خانواده در سال ۹۵، هنوز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ساخت برای تکمیل نیاز داشتند که دلالت بر ناتمام‌بودن طرح داشت.
وی از فرهنگسراهای ادب، دانش و خلاقیت و سالن آرامستان نام برد که به صورت نیمه‌کاره افتتاح شده بودند.
بهمنی با اشاره به تکمیل این پروژه‌ها در سال ۹۶ گفت: بخشی از بدهی‌هایی را که از قبل داشتیم، پرداخت کردیم.
پروژه‌های عمرانی محله‌محور در شاهین‌شهر
بهمنی حیدرآبادی فعالیت‌های عمرانی شهرداری را غیرقابل سکون دانست و دیدگاه شورای ‌شهر و شهرداری برای انجام پروژه‌های عمرانی را رسیدگی به حاشیه شهر اعلام کرد و افزود: با توجه به کمی بودجه، نسبتا موفق عمل کرده‌ایم.
وی بخشی از فعالیت‌های عمرانی شهرداری را احداث و بهره‌برداری از اولین پارک در مسکن مهر، احداث پارک طیب در محله حاشیه‌نشین گلدیس، راه‌اندازی سالن ورزشی مسکن مهر و آسفالت معابر با بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه برشمرد که رضایتمندی شهروندان را به همراه داشت.
بهمنی گفت: فاضلاب محله امام حسین(ع) را که معضل بزرگی برای شهروندان بود، در دهه فجر ۹۶ کلنگ‌زنی کردیم و امیدواریم در چند ماه آینده به اتمام برسد.
وی همچنین به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌های قبل که برای هر کدام از پروژه‌ها کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه نشده است، اشاره کرد.
شهردار شاهین‌شهر یکی از پروژه‌هایی را که هنوز شهرداری بابت آن بدهکار است، احداث پل عابر پیاده با هزینه‌ای بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد که در سال ۹۵ افتتاح شد؛ در حالی که هنوز شهرداری ۸۰۰ میلیون تومان بابت آن بدهکار است.
وی گفت: در سال ۹۷، ۵۱ درصد بودجه عمرانی و ۴۹ درصد، بودجه جاری در نظر گرفته
و بر مبنای آن، پروژه‌های مختلفی تعریف شده است که در صورت تحقق بودجه، پروژه‌های مترو، روگذر و زیرگذر میدان امام حسین(ع)، احداث سالن ورزشی دیگری در مسکن مهر و همچنین زیرگذر شاهین‌شهر به گرگاب و مباحث مطالعاتی آن، ساخت پارک‌های محله‌ای در حاشیه شهر، احداث تصفیه‌خانه پساب و پروژه‌های مشارکتی دیگری ازجمله بازار بزرگ شاهین مال، تکمیل کمپینگ شرق و ساماندهی آرامستان، آسفالت و جدول‌گذاری معابر و محله برم، به‌ویژه کوی کارمندان انجام می‌گیرد.
ورود اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهردار شاهین‌شهر با اشاره به تردد ۱۶۰ دستگاه اتوبوس با سرویس‌دهی به‌موقع، از لزوم جایگزینی ۶۰ درصد از اتوبوس‌های نو به جای اتوبوس‌های فرسوده خبر داد که با عمر بیش از ۱۰ سال باید از دور خارج شوند.
وی بودجه سالیانه اتوبوسرانی را ۱۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متأسفانه در ۳ سال گذشته، اتوبوس جدیدی خریداری نشده است؛ ضمن آنکه ۳۰ دستگاه اتوبوس از رده خارج شده یا نیاز به تعمیر دارد.
وی از تلاش برای اضافه‌کردن ۵ دستگاه اتوبوس همزمان با دهه فجر ۹۶ سخن راند و بیان داشت: در بودجه سال ۹۷، خریداری ۵ دستگاه اتوبوس را پیش‌بینی کرده‌ایم.
عیسی بهمنی از سرویس‌دهی گز به اصفهان از طریق اتوبوسرانی شاهین‌شهر خبر داد
که سالیانه یک میلیارد تومان ضرر برای این ناوگان دارد.
وی گفت: براساس قرارداد به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و از اول خرداد ۹۷، این سرویس‌دهی قطع خواهد شد.
شاهین‌شهر در معرض تهدید آلاینده‌های پالایشگاه
شهردار شاهین‌شهر بزرگ‌ترین معضل این شهر را همجواری با پالایشگاه اعلام کرد و افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر مسئولان پالایشگاه با دورزدن شهرداری و مسئولان شهر، پالایشگاه جدیدی را در کنار پالایشگاه قدیمی در مساحتی بیشتر احداث کرده‌اند.
وی گفت: پالایشگاه قدیمی به وسعت ۲۰ هکتار و پالایشگاه جدید ۲۳ هکتار است که پس از راه‌اندازی مطمئنا به آلایندگی شاهین‌شهر افزوده خواهد شد. همچنین پالایشگاه در پرداخت جرایم مربوطه کوتاهی کرده و مطابق عوارض شهرداری، حق شهرداری را نپرداخته است. از سویی احداث پالایشگاه جدید در زمین‌های کشاورزی بدون مصوبه‌ای برای تغییر کاربری صورت گرفته و خلاف مقررات است.
عیسی بهمنی با اشاره به اینکه احداث هرگونه کارخانه‌ای در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز استان ممنوع است، از عملکرد مسئولان در نادیده‌گرفتن حقوق شهروندان ابراز تأسف و تصریح کرد: مسئولان پالایشگاه با بازی‌کردن با کلمات و لفظ توسعه، پالایشگاه جدیدی را احداث کرده‌اند که معضل بزرگی برای این شهر است.
وی از وجود کارخانه‌های متعدد دیگری در منطقه خبر داد که می‌توان به نیروگاه، LAB، پتروشیمی و صنایع سنگ در محمودآباد اشاره کرد.
استقبال از مشارکت با بخش خصوصی
عیسی بهمنی حیدرآبادی از تلاش‌های شهرداری برای احداث پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار سخن راند و گفت: از آغاز فعالیت من در شهرداری تاکنون بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان با بخش خصوصی طرح‌های مشارکتی داشته‌ایم.
وی از کلنگ‌زنی بازار بزرگ شاهین مال در روز اول ماه مبارک رمضان با هزینه‌ای بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان خبر داد که در این پروژه، شهرداری شاهین‌شهر بیش از ۴۰ درصد مالکیت دارد و بقیه متعلق به سرمایه‌گذار بخش خصوصی است. همچنین کلنگ‌زنی یک مجتمع تجاری با هزینه ۱۸۰ میلیارد تومان به‌زودی آغاز خواهد شد که ۱۲٫۵ درصد سهم شهرداری است.
وی از احداث هتل و مجموعه‌های مشارکتی دیگری سخن راند و آمادگی شهرداری را برای همکاری با سرمایه‌گذاران اعلام کرد.
شهردار شاهین‌شهر در خاتمه از شهروندان به لحاظ صبوری و همکاری در آبادسازی شهر و از همکاران و نهادهای مرتبط که با توجه به کمبود بودجه یاری‌رسان شهرداری هستند، قدردانی کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *