تولید و عرضه گوشت ارگانیک رؤیایی تحقق‌نیافتنی

فرزانه افسرطه

گاهی مفهوم واقعی تجارت و کسب‌وکار هم جای خود را به سودجویی و سوء‌استفاده می‌دهد و عمدتا متأثر از فرصت‌های کاذبی است که عده‌ای با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم از عناوینی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند؛ ازجمله مواردی که این روزها رایج شده، استفاده از محصولات ارگانیک است که مستلزم فرایند تولید در یک سیستم کاملا طبیعی و عاری از هرگونه مواد شیمیایی و دستکاری‌های احتمالی است.
به‌تازگی شایعه عرضه گوشت ارگانیک توسط سایت‌هایی مطرح شده است. مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن، تولید چنین محصولی را فوق‌العاده رؤیایی خواند.
سوء‌استفاده تجاری از ناآگاهی مردم
دکتر شهرام موحدی، مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان، در تعریف محصولات ارگانیک بیان داشت: زمانی که از تولیدات ارگانیک و محصول ارگانیک صحبت می‌کنیم، یعنی تمام مراحل تولید در شرایط کاملا طبیعی باشد و از هیچ‌گونه مواد شیمیایی، سموم و علف‌کش‌ها استفاده نشده باشد و محصول از استانداردهای ارگانیک‌بودن از مزرعه تا عرضه برخوردار باشد.
وی درباره شایعه تولید گوشت ارگانیک گفت: گوشت ارگانیک به این معناست که دام در دامداری‌ای پرورش یابد که همه چیز آن ارگانیک باشد و از هیچ‌گونه مواد ضدعفونی و شیمیایی، آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی مواد ضدزنگی که گاه در مراکز دامداری برای جلوگیری از زنگ‌زدگی به لوله‌های آب زده می‌شود، استفاده نشده باشد؛
آلودگی هوا وجود نداشته باشد و آب مصرفی کاملا پاک، بدون نیترات و مواد آلاینده باشد. همچنین علوفه‌ای که دام می‌خورد، باید در شرایط ارگانیک کشت شده باشد؛ یعنی در طول سال‌ها هیچ‌گونه آفت‌کش، مواد قارچ‌کش و کودهای شیمیایی برای رشد و نمو گیاه و علوفه استفاده نشده باشد.
دکتر موحدی یادآور شد: اگر مواد کنستانتره برای تغذیه دام استفاده می‌شود، باید کنستانتره‌ای مصرف شود که تابع شرایط ارگانیک تهیه شده باشد؛ برای نمونه اگر ذرت استفاده می‌شود، ذرتی که از کشورهای دیگر وارد شده یا در داخل تولید شده، لازم است برای کشت آن در چند دهه گذشته، از مواد شیمیایی استفاده نکرده باشند؛ بنابراین در تولید گوشت ارگانیک، شرایط فوق‌العاده سختی مطرح می‌شود که می‌توان آن را فقط به یک شوخی تعبیر کرد که از ناآگاهی مردم عزیزمان، سوء‌استفاده‌های تجاری می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در تولید گوشت ارگانیک به نظر می‌رسد، رؤیایی است که اکنون نمی‌توان درباره آن صحبت کرد.
تولید عسل ارگانیک، اقدامی دور از ذهن
وی در ادامه از محصولات دیگری که بیشتر ادعای ارگانیک‌بودن را یدک می‌کشند، نام برد و افزود: ادعاهایی که برای تولید عسل ارگانیک مطرح می‌شود، مستلزم تولید عسلی با شرایط فوق‌العاده‌ای است که مثلا در شعاع ۱۰ کیلومتری مزرعه‌ای که زنبورهای عسل گشت می‌زنند، نباید از مواد شیمیایی استفاده شده باشد و نیازمند مجموعه گسترده فعالی است که یقینا دور از ذهن است و نمی‌توان
چنین نظارت و کنترلی را اعمال کرد؛ بنابراین مدعیان صرفا از ناآگاهی مردم برای به‌جیب‌زدن پولی نادرست سوء‌استفاده می‌کنند.
تخم‌مرغ ارگانیک هنوز سر از تخم درنیاورده است
دکتر شهرام موحدی از تخم‌مرغ ارگانیک به عنوان محصولی که هنوز سر از تخم درنیاورده است و وجود خارجی ندارد، نام برد.
وی تأکید کرد: نکته مورد توجه محصول سالم است که البته محصول سالم با محصول ارگانیک متفاوت است. محصول سالم از استانداردها و شاخص‌هایی که برای سلامتی محصول تعریف شده‌اند، برخوردار است.
وی با بیان اینکه محصولات سالم بسیاری در سطح کشور تولید، عرضه و صادر می‌شوند، تصریح کرد: تولید محصولات ارگانیک، جای کار فراوانی دارد.
وی با اشاره به صادرات عسل، شیر و مرغ منجمد به کشورهای اروپایی، بر سالم‌بودن این محصولات مطابق با استانداردهای اروپایی تأکید کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *