ثبت مکتب تعزیه اصفهان در میراث ملی

کیمیای وطن: پیشخوانی پیش‌واقعه‌های صد و پنجاه سال تعزیه ایران (مکتب تعزیه اصفهان) در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی معنوی و طبیعی ناملموس کشور به ثبت رسید. این پرونده به نام اسدالله علی‌عسکری رنانی متولد اصفهان، ۲۴ دی ۱۳۵۱ ه.ش– (خادم) در فهرست میراث ملی ثبت شد. وی محقق، پژوهشگر مؤلف، کارشناس و مدرس موسیقی ردیف آواز تعزیه ایران است و از آثار بزرگان تعزیه اصفهان و محضر برخی از اساتید آواز و ساز مکتب اصفهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره برده است. ثبت
و حراست این اثر ویژه (نزدیک به فراموشی صدرصد قرار گرفته) که یکی از شاخه‌های مهم نمایش تعزیه است
و حفظ آن از طرف سازمان میراث فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی احیا، حفظ، اشاعه و صیانت از این آثار فاخر فرهنگ معنوی، هنر آیینی، مذهبی و اسلامی تعزیه را به دنبال دارد.
به ملاقات «آوازه‌خوان طاس» بروید
کیمیای وطن: فیلم‌تئاتر آوازه‌خوان طاس به کارگردانی صحرا فتحی، فردا در تالار هنر اکران می‌شود. «آوازه‌خوان طاس» عنوان نمایشنامه‌ای است که توسط اوژن یونسکو، یکی از بارزترین نمایندگان تئاتر آوانگارد نوشته شده است. این نمایش را صحرا فتحی کارگردانی کرده و بازیگرانی همچون هومن برق‌نورد، فلامک جنیدی، امید روحانی، بهاره رهنما
هوتن شکیبا و سروش صحت در آن به ایفای نقش می‌پردازند. لیلی رشیدی هم مدیریت اجرای این نمایش را بر عهده داشته است. فیلم تئاتر آوازه‌خوان طاس فردا ۲۶ خرداد ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در تالار هنر اصفهان اکران می‌شود.
«عادت نمی‌کنیم»
در سینما قدس اکران شد
کیمیای وطن: فیلم «عادت نمی‌کنیم» دومین ساخته ابراهیم ابراهیمیان در سینما قدس اصفهان به روی پرده رفت. فیلم سینمایی «عادت نمی‌کنیم»، دومین ساخته ابراهیم ابراهیمیان است که در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت. هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن در نقش سیما و احمدرضا در این فیلم بازی می‌کنند. همچنین ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، پانته‌آ پناهی‌ها و شیرین یزدان‌بخش از دیگر بازیگران این فیلم هستند. «عادت نمی‌کنیم»، مضمونی اجتماعی و شهری دارد و درباره به وجود آمدن تنش میان دو خانواده از دو طبقه مختلف اجتماعی است. به گفته‌ ابراهیم ابراهیمیان، «عادت نمی‌کنیم» بسیار متفاوت از اثر قبلی‌اش، «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» است و کاملا مطابق با سلیقه مخاطب ساخته شده و رویکردی مردمی دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *