جایگاه پردیس‌های فرهنگی و هنری

میثم هادیان

امروزه در اکثر شهرهای بزرگ و مطرح جهان شاهد وجود مجموعه‌های فرهنگی متنوعی هستیم که پردیس‌های سینمایی و تئاتر هم جزء یکی از این مجموعه‌ها می‌باشند. مجموعه‌ای که دارای چند سالن به صورت مجزا برای نمایش تئاتر و اکران فیلم‌های سینمایی در یک ساختمان واحد می‌باشند.

پردیس سینمایی چنانکه در دانشنامه ویکی پدیا اشاره شده است برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در کشور کانادا پایه گذاری شد و از سال ۱۹۶۰ به طور معمول رایج و برای استفاده عموم مردم بازگشایی گردید و به مرور جایگاه خود را در دیگر شهرها و کشورهای جهان تثبیت کرد. امکانات گسترده فرهنگی، هنری و تفریحی برای افرادی که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند و جمع شدن افراد در کنار هم و امتیاز دورهم بودن در این مجموعه‌ها از دلائل رونق آن می‌باشد. هم چنین یکی دیگر از ویژگی مهم که برای این پردیس‌ها در نظر گرفته شده، هنگامی است که خانواده‌ای با سلایق متفاوت برای دیدن فیلم یا تئاتر راهی یک مجموعه پردیس می‌شوند و هر کدام از اعضای آن متناسب با سلیقه‌ی خود به دیدن فیلم یا تئاتر مورد رضایت خود به سالن‌های موجود در این مجموعه‌ها می‌روند و اینگونه نمی‌باشد که همچون گذشته همه مجبور باشند برای دیدن فیلم به یک سالن رفته و از لذت فیلم دیدن بهره‌ای نبرند.

در کشورمان هم چند سالی می‌شود که پردیس‌های سینمایی و تئاتر در حال گسترش می‌باشد، پردیس کوروش با گنجایش ۲۸۰۰ نفر در ۱۴ سالن سینمایی که مجهزترین و بزرگترین پردیس سینمایی کشور و پردیس تئاتر خاوران به عنوان بزرگترین مجموعه سالن تئاتر ایران هر دو در تهران قرار دارند.

جایگاه پردیس‌های فرهنگی و هنری در اصفهان که به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران شناخته می‌شود زودتر از این‌ها حس می‌شد، تا جایی که نخستین پردیس سینمایی با نام پردیس سینمایی چهار باغ، سینما خانواده سابق اوایل سال جاری در اصفهان به بهره برداری رسید تا طیف وسیعی از مشتاقان سینما را برای دیدن فیلم‌های تازه اکران شده روانه‌ی خود کند. اما هنوز پردیس تئاتر مستقلی در اصفهان به بهره برداری نرسیده است تا اهالی تئاتر هم از وجود یک پردیس اختصاصی بهره مند شوند..

با اقدامات انجام شده در آینده شاهد افزایش سالن‌های نمایش فیلم در شهر خواهیم بود، از جمله بهره برداری از مجموعه سالن‌های سینمایی در سیتی سنتر اصفهان که قرار است به صورت پردیس سینمایی به بهره برداری برسد و هم چنین پردیس سینمایی ساحل در محل سینما ساحل فعلی.

در کنار این اقدامات مثبت و سازنده امیدواریم که توسعه پردیس‌های هنری محدود به یک بخش از شهر نباشد و شاهد گسترش آنها در دیگر مناطقی که از لحاظ فرهنگی و هنری از داشتن اینگونه از سالن‌ها محروم می‌باشند باشیم و اینگونه نباشد که همه‌ی سالن‌های نمایش در مرکز شهر تجمع داشته و به همان نقطه از شهر محدود شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *